۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
صنعت نفت امریکا زمین گیر شد/ کاهش ۷۶ درصدی تولید نفت شیل
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت نفت امریکا زمین گیر شد/ کاهش ۷۶ درصدی تولید نفت شیل

صنعت نفت یکی از صنایعی است که در جریان بحران کنونی آسیب زیادی متحمل شده است و صنعت نفت امریکا که در تولید نفت شیل فعالیت می کند، بیشتر از بقیه آسیب دید.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت باعث شد تا قیمت این منبع انرژی در دنیا تنزل پیدا کند. تداوم این وضعیت بحرانی به گونه ای بود که بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت نفت حتی امکان ادامه فعالیت را نداشتند. این شرایط برای شرکتهای نفتی امریکایی که در تولید نفت شیل مشغول بودند، مشهودتر بود.

به گزارش سایت ورلد اویل در نیمه اول سال جاری میزان حفاری نفت در امریکا ۷۶ درصد کمتر از سال قبل بود. طبق این گزارش وضعیت حفاری حوزه های نفتی  در این کشور صادر کننده نفت به پایین ترین سطح طی ۱۲۲ سال اخیر رسید و مساله نگران کننده تر این است که انتظاری از بهبود وضعیت وجود ندارد.

به گزارش مرکز مطالعات بیکر هیوز هم اکنون ۲۵۴ ریگ نفتی فعال در امریکا مشغول به کار هستند که شمار آنها در مقایسه با شمار ریگ های فعال در امریکا در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۲۱ عدد کاهش داشته است. این کاهش ۷۶ درصدی شمار ریگ های نفتی(نفت شیل) فعال در امریکا که بسیاری از آن به عنوان افت تاریخی در صنعت نفت امریکا نام می برند، در ماه های آتی هم ادامه دارد زیرا تولید نفت شیل در شرایط قیمتی کنونی در بازار نفت صرفه اقتصادی ندارد.

نکته جالب این است که در ماه اوت سال جاری یعنی در ماهی که بحران کرونا در امریکا و جهان به اوج خود رسیده بود تنها ۱۷۶ ریگ نفتی در امریکا فعال بود که پایین ترین شمار ریگ های فعال از سال ۱۹۴۰ میلادی تا کنون بود.

کاهش تقاضا جدی است
وب سایت ورلد اویل در گزارش خود کاهش تقاضای نفت را عامل اصلی این مشکل عنوان کرده است. در این گزارش آمده است: «همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها باعث شد تا تقاضای نفت به پایین ترین سطح  تاریخ برسد. افت تقاضا به اندازه ای جدی است که حتی درگیری های بین ارمنستان و آذربایجان هم نتوانست  زمینه را برای افزایش قیمت نفت در بازار فراهم کند.»

در ادامه این گزارش با اشاره به این مطلب که افت تقاضای بنزین در امریکا چهار برابر میزان کاهش تقاضا در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی است نوشت: «مطالعات نشان داده است فعالیت شرکتهای نفتی در امریکا دیگر صرفه اقتصادی ندارد. بسیاری از شرکتهای نفتی اقدام به اخراج نیرو کردند تا بتوانند هزینه های جاری خود را تنزل دهند و بسیاری دیگر پروژه های خود را متوقف کرده اند. در سال جاری  بازار نفت وضعیتی بسیار بحرانی دارد و این بحران می تواند تا انتهای سال ادامه داشته باشد.»

شرکتهای شیل به حمایت نیاز دارند
موسسه مطالعاتی بیکر هیوز در گزارش خود در مورد ضرورت حمایت از شرکتهای نفتی امریکایی صحبت کرده است. طبق این گزارش شرکتهای امریکایی در صورتی می توانند از این بحران عبور کنند که دولت با ارایه یارانه مانع از آسیب پذیری آنها شود.

 طبق این گزارش این شرکتها نفتی هنوز از تاثیرات منفی ناشی از افت قیمت نفت و بحران در بازار نفت در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رها نشده اند و تاثیرات این بحران در بخشهای مختلف این شرکتها مشهود بوده است. آنها بیش از گذر از تاثیرات بحران قبلی وارد بحران تازه ای شدند که این بحران نه پایانی ندارد و نه برنامه ای برای گذر از آن ارایه شده است.

افزایش میزان بدهی های شرکتهای نفتی امریکا، کاهش چشمگیر درآمد آنها، اجرای طرح های تعدیل نیروی گسترده و بدتر از همه عدم سرمایه گذاری برای پروژه های اکتشافی در داخل امریکا و در کشورهای دیگر همه باعث شده است تا بقای شرکتهای نفتی امریکایی در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد.

به سال بعد هم نمی توان امیدوار بود
ورلد اویل به برخی از پیش بینی ها در مورد احیای بازار نفت در سال ۲۰۲۱ اشاره می کند و می نویسد: برخی انتظار دارند در سال بعد تقاضای نفت در دنیا رشد کند و فعالیت شرکتهای نفتی هم بیشتر شود ولی مساله این است که این انتظار هم احتمال تحقق کمی دارد. مطالعات اخیر بی پی نشان داده است که تقاضای نفت هیچ گاه به سطحی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت نمی رسد.

موسسه بی پی بر این باور است تغییر سبک زندگی مردم، کاهش سفرهای بین الملل و در نهایت افزایش توجه به مسایل زیست محیطی باعث می شود تا تقاضا برای نفت هیچ گاه به روزهای قبل از کرونا باز نگردد.

طبق گزارش بی پی دنیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی شاهد افت ۱۰ درصدی میزان تقاضای نفت خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ می تواند کاهش ۵۰ درصدی تقاضا را شاهد باشد.در این بازه زمانی منابع انرژی احیا شدنی جایگزین نفت در بازار جهانی می شود  و به دنبال آن مصرف نفت سیر نزولی طی خواهد کرد.

کد خبر: ۴۴٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha