۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
آیا آمریکا واکسن کرونا را تا آخر ۲۰۲۰ عرضه می‌کند؟/ دلایل خوشبینی «فائوچی»
بازار بررسی کرد؛

آیا آمریکا واکسن کرونا را تا آخر ۲۰۲۰ عرضه می‌کند؟/ دلایل خوشبینی «فائوچی»

رقابت تنگاتنگ شرکتهای داروسازی برای تولید واکسن به انتهای خود نزدیک شده است. شرکتهای پی فایزر و مدرنا اعلام کرده اند نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را تا انتهای ماه بعد اعلام می کنند و آنتونی فائوچی به این نتایج بسیار خوش بین است.

بازار؛ گروه بین الملل: در رقابت تنگاتنگ برای عرضه واکسنی که دنیا را از ویروس کرونا نجات می دهد، شرکتهای داروسازی امریکایی و بریتانیایی پیشگام هستند. شرکتهایی که ضمن دریافت میلیاردها دلار کمک مالی از دولتهای غربی برای تسریع روند مطالعات در زمینه واکسن، سفارش های زیادی برای فروش محصولات آتی خود هم دریافت کرده اند. اما سوالی که این روزها بیش از هر زمان دیگری پرسیده می شود این است که بالاخره واکسن کرونا در چه زمانی به بازار عرضه می شود و نحوه توزیع آن چگونه است؟

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بارها اعلام کرد واکسن قبل از انتخابات به بازار عرضه شود. مساله ای که با انتقادات زیادی همراه شد و مقامات بهداشتی زمان عرضه آن را انتهای سال جاری عنوان کردند. ولی به نظر می رسد شرایط به سرعت در حال تغییر است زیرا «آنتونی فائوچی» رییس مرکز بیماریهای عفونی در امریکا و عضو کمیته مبارزه با کرونا در دولت نسبت به عرضه واکسن در سال جاری بسیار خوش بین است و حتی اعلام کرده است احتمال شروع واکسیناسیون عمومی مردم در امریکا در سال جاری وجود دارد.

امریکایی از انتهای امسال واکسینه می شوند
او در مصاحبه ای با فوربس در مورد واکسن هایی که در آخرین مرحله از آزمایشهای بالینی هستند گفت: «هم اکنون چهار واکسن در آخرین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند و شرکت داروسازی نواواکس هم این مرحله از آزمایشها را از اکتبر شروع خواهد کرد. این شرکت توانسته است به واکسنی دست پیدا کند که شانس زیادی برای موفقیت دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا چندین واکسن در دنیا تولید شده است و مطالعات روی یک واکسن متمرکز نیست گفت: «دلیل مطالعه همزمان روی چندین واکسن این است که اطمینان نداریم کدام واکسن می تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند و به همین دلیل دامنه کار خود گسترده کردیم تا شانس دستیابی به واکسن را بیشتر کنیم. دومین مساله این است که ممکن است هر واکسن برای گروه خاصی از افراد اثر بخشی داشته باشد. مثلا ممکن است یکی از این واکسن ها برای سالمندان نتیجه بهتری داشته باشد و یا یکی از آنها تاثیرگذاری بیشتری روی کودکان داشته باشد. من امیدوارم حداقل سه واکسن از میان واکسن های مورد مطالعه در دنیا مورد تایید قرار بگیرد زیرا این مساله هم می تواند سرعت توزیع واکسن در دنیا را افزایش دهد و هم قدرت ما را در مطالعه روی گروه های سنی خاص یا افراد با بیماریهای زمینه ای خاص افزایش دهد.»

واکسن در انتهای سال جاری عرضه می شود
آنتونی فائوچی که پیش از این در مورد زمان عرضه واکسن تردیدهای زیادی داشت و هیچ گاه زمان بندی دقیقی در مورد عرضه واکسن ارایه نمی داد، این بار خوش بینانه تر در مورد مساله عرضه واکسن صحبت کرده است. او گفت: «من در مورد توان دنیا در تولید واکسنی برای مبارزه با کرونا بسیار خوش بین هستم و انتظار دارم از ماه نوامبر یا دسامبر سال جاری واکسیناسیون مردم در امریکا شروع شود و این خبر بسیار خوبی برای جامعه جهانی است زیرا نشان می دهد که دنیا می تواند به سرعت از این بحران رها شود.»

اظهارات فایوچی در زمانی ارایه شد که شرکت داروسازی نواواکس که دفتر اصلی آن در مریلند امریکا قرار دارد خبر از شروع سومین فاز از آزمایشهای بالینی خود در امریکا داد. این شرکت داروسازی اعلام کرده است این فاز از آزمایشهای بالینی بالغ بر دو ماه طول می کشد و نتایج ان در فصل اول سال ۲۰۲۱ مشخص می شود. این شرکت داروسازی تا کنون واکسنی به بازار عرضه نکرده است ولی برای مطالعه در زمینه واکسن کرونا بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار کمک مالی از دولت دریافت کرده است. نواواکس متعهد شده است در صورت اثر بخش بودن واکسن تولیدی خود، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ به بازار امریکا عرضه کند.

احتمال عرضه چندین واکسن به بازار وجود دارد
فوربس در گزارش خود از چهار واکسنی که سومین فاز از آزمایشهای بالینی خود را در امریکا انجام داده اند نوشت. طبق این گزارش واکسن تولیدی شرکت مدرنا، شرکت پی فایزر، شرکت جانسون و جانسون و در نهایت آسترازنکا در امریکا فعال هستند و نتایج اغلب آنها تا انتهای سال جاری مشخص می شود. یکی از شانس های دنیا برای دست یابی به واکسن، شرکت پی فایزر است که واکسن تولیدی آنها باید در دمای بسیار پایین نگهداری شود و همین مساله نگهداری آن در داروخانه ها و حتی انتقال آن به بازارهای مختلف را سخت خواهد کرد.

فایوچی در این مورد گفت: «من امیدوار هستم که از میان این واکسن ها، بیش از دو واکسن کارآمد و ایمن باشند و بتوانیم در میان آنها به بررسی های دقیق تری در مورد سطح اثر گذاری آن روی گروه های خاص سنی بپردازیم. مثلا بتوانیم به افراد بگوییم اگر بیماریهای زمینه ای خاصی دارید بهتر است از واکسن تولید یک شرکت خاص استفاده کنید یا اگر در سنین بالا تر از ۶۵ سال قرار دارید، واکسن دیگری را دریافت کنید که  از شما در برابر ویروس محافظت بیشتری بکند.»

کد خبر: ۴۴٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha