۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
مسئولان تعدیل قیمت قطعات را در مواد اولیه جستجو کنند
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان کشور:

مسئولان تعدیل قیمت قطعات را در مواد اولیه جستجو کنند

نجفی منش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان با اشاره به اینکه قوانین مصوب مجلس در سال ۹۰ متناسب با نیاز امروز نیست، گفت: قیمت‌گذاری بر اساس فوب خلیج فارس قیمت قطعات و خودرو را افزایش داده است.

بازار؛ گروه خودرو: رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان در نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به دغدغه نخست قطعه‌ سازان که تامین مواد اولیه است، گفت: در این راستا باید به چند نکته توجه داشت؛ نخست، نهضت ساخت داخل شروع شده از همین رو مصرف مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ چرا که برخی از قطعات در گذشته از خارج وارد می‌شد اما حالا به خاطر مشکلاتی در زمینه واردات و تامین ارز همگی به سمت ساخت داخل حرکت کرده‌اند.

محمدرضا نجفی منش با اشاره به اینکه توجه به افزایش ساخت داخل قطعات منجر به بالا رفتن نیاز به مواد اولیه شده است، افزود: در این شرایط توزیع مواد اولیه مختل شده و قطعه‌سازان نیز با چالش جدی مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به قوانینی گذشته که امروز برای تولید سد ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: سال ۹۰ قانونی در مجلس شورای اسلامی مصوب شد که اگر کالایی قرار است در بورس عرضه شود باید قیمت آن ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد، بنابراین اگر قیمت جهانی کالایی ۱۰ دلار است، با ۹ و نیم دلار قیمت پایه عرضه خواهد شد.

نجفی‌منش با اشاره به افزایش افسار گسیخته روزانه نرخ دلار، بیان کرد: تمام مواد اولیه داخلی ضرب در نرخ روز ارز می‌شوند، بنابراین اگر تا دو سال گذشته نرخ دلار حدود ۴ هزار تومان بود، اکنون قیمت مواد اولیه ضرب در قیمت ارز بیش از ۲۶ هزار تومان می‌شود.

این قطعه‌ساز با اشاره به اینکه این موضوع باعث شده نرخ پایه مواد اولیه بر اساس همان قانون مصوب افزایش یابد، اضافه کرد: از طرفی در بازار شاهد کاهش عرضه هستیم، از همین رو دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور ادامه داد: متاسفانه شاهد این هستیم که قیمت تا ۷۰ درصد قیمت پایه در بورس تعیین می‌شود، تا جبران کاهش عرضه شود. چرا که اگر تولید کننده مواد اولیه را نتواند به موقع تامین کند تمام هزینه‌های پرسنلی و غیره باقی می‌ماند و به افزایش هزینه‌های تولید منتهی می شود. بنابراین برای اینکه از این ماجرا اجتناب کند با هر قیمتی شده کالا را به بازار عرضه می‌کند.

وی گفت: در این راستا باید بگویم که در گذشته مواد اولیه به صورت مچینگ تامین می شد، این هم به این معنا است که فولاد مبارکه بررسی می‌کرد و می‌دید که یک تولید کننده ۳۰۰ تن ورق نیاز دارد. این حجم را درخواست می‌دادیم که بر اساس قیمت بورس تامین می شد. اما حالا می‌گویند باید در بورس شرکت کنید، قیمت را بورس تعیین می‌کند و پول آن را هم به صورت پیش پرداخت بپردازید تا کالا را دریافت کنید. حالا برای قطعه‌سازی که جنس را تحویل می دهد و بعد از ۶ تا ۷ ماه بعد شاید از خودروساز مبلغی را بگیرد ادامه چنین شرایطی برای ادامه تولید غیر ممکن است.

نجفی‌منش افزود: این موضوع باعث این می‌شود افرادی که توانمندی بیشتری دارند کالا را از بورس دریافت می‌کنند و با قیمت حدود ۵۰ درصد بالاتر به قطعه‌سازانی که نیاز دارند بفروشند. بنابراین درخواست داریم که این وضعیت اصلاح شود تا عرضه به حد کفایت انجام شود، چون خوشبختانه تولیدات قطعه‌سازان به انداز کافی است. هفته گذشته نیز جلسه‌ای با فولاد مبارکه داشتیم که گفتند سه صنعت اصل قطعه‌سازی، لوازم خانگی و ماشین سازی‌ها را همه تامین می کنیم و مابقی را از سایر دریافت کنند. قول دادند بازار را اگردر اختیارشان قرار دهیم مشکلی در تامین وجود نداشته باشد که نیاز است این موضوع را هم مسئولان بررسی کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه مردم به صورت مستقیم با فولادساز، تولید کننده مواد پتروشیمی و غیره نیز در ارتباط نیستند و از آن‌ها مطالبه گری نمی‌کنند و با قطعه‌سازان ارتباط نزدیک تری دارند، ادامه داد: زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، ما هستیم که زیر بار فشار افزایش قیمت قطعات و حتی خودرو قرار می‌گیریم. این نیز درحالی است که ریشه این مساله بخاطر همان مشکلاتی است که مربوط به تامین کننده های مواد اولیه است. متاسفانه بین دو قول تامین کننده مواد اولیه و خودروساز قرار گرفته‌ایم که فشار آن به قطعه‌سازان وارد می شود. این نیز درحالی است که صنایعی همچون مس، فولاد، پتروشیمی و غیره زیر نظر مستقیم دولت فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: بنابراین دولت هم با توجه به سود سرشاری که از مواد اولیه گران می‌برد تمایلی به تغییر قیمت‌ها ندارد. به هرحال خواهش داریم سیستم مچینگ به حرکت بیفتد و قیمت‌گذاری هم هرچه ورودی داشته خروجی هم داشته باشد. بنابران اگر مسئولان هدف تعدیل قیمت‌ها را دارند باید دست به تعدیل قیمت مواد اولیه داشته باشند.

نجفی منش گفت: با توجه به نهضت ساخت داخل که راه افتاده است، امیدواریم به مرحله ای برسیم که داخل سازی تا ۹۰ درصد برسد، اگر چنین کاری انجام شود کسی نمی تواند این چنین مشکلاتی از جمله تحریم‌ها را ایجاد کند.

کد خبر: ۴۴٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha