۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توافق ۲۵ ساله با چین از فشار آمریکا می‌کاهد/ منافع چین مبتنی بر آرامش در منطقه است
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

توافق ۲۵ ساله با چین از فشار آمریکا می‌کاهد/ منافع چین مبتنی بر آرامش در منطقه است

«جفری کارلینر» معتقد است که چین خواهان حفظ صلح در خاورمیانه بوده و بر اهداف اقتصادی خود بیشتر متمرکز است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: طی سالهای اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام و بد عهدی غرب روابط ایران با چین نسبت به گذشته قوی تر شده و با انعقاد توافق همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور شاهد اوج همکاری میان آنها هستیم. بر این اساس همکاری میان دو کشور در حوزه های مختلف گسترش پیدا می کند.

 برخی معتقد هستند این توافق همکاری نشان می دهد رویکرد سیاست خارجی ایران در آینده «نگاه به شرق» را به شکل جدی تری دنبال می کند. با عملکرد کشورهای غربی در خصوص برجام، افکار عمومی داخل ایران برای پذیرش این موضوع نیز بیشتر مهیا شده است. به راستی دلایل واقعی نزدیک شدن ایران به چین چیست؟

«جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار گفت: رشد اقتصادی چین طی ۳۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. هیچ کشوری اینقدر سریع رشد نکرده است.

وی افزود: اقتصاد چین در حال تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد در جهان است و با انجام اقدامات دیگر، ظرف چند سال، این اقتصاد به زودی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد که از ایالات متحده آمریکا پیشی خواهد گرفت.

استاد دانشگاه بوستون آمریکا در ادامه یادآور شد: همزمان با رشد اقتصاد، قدرت سیاسی و نظامی چین نیز رشد کرده است. اگرچه قدرت سیاسی و نظامی آن بسیار کمتر از قدرت آمریکا است، اما شکاف نسبت به قبل کمتر شده است. از این رو می توان گفت که بسیاری از کشورها، از جمله ایران، در آینده روابط اقتصادی قوی تری با چین و همچنین روابط سیاسی و نظامی قوی تری با آن خواهند داشت.

وی افزود: روابط قوی تر بین ایران و چین بدون شک به ایران این امکان را می دهد تا در برابر فشار حداکثر فشار فعلی ایالات متحده مقاومت کند. با این حال، منافع چین در خاورمیانه با منافع ایران متفاوت است. چین نه تنها از ایران بلکه از عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان عرب مقدار زیادی نفت خریداری می کند و دوست دارد ایران با همسایگان خود بهتر کنار بیاید.

«جفری کارلینر» در ادامه تأکید کرد: چین همچنین در حوزه روابط مهم در خاورمیانه از جمله بحث ایران و نیز موضوعاتی همچون اسرائیل دارای نظر خواهد بود و در واقع منافع مهم چین در خاورمیانه صلحی است که عرضه نفت را تضمین می کند.

استاد دانشگاه بوستون در پاسخ به این سوال که مولفه های نظم جدید چینی چیست گفت: بسیار دشوار است که بدانیم چشم انداز چین برای نظم جدید جهانی چیست. قطعا پکن خواهان قدرت بیشتر برای خود و کمتر برای ایالات متحده آمریکاست و همچنین خواهان  صلح در خاورمیانه است.

کد خبر: ۴۴٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha