۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
بازار سیاه گریبان تولیدکنندگان دام و طیور را گرفت؛ وجود ۱۳ کارخانه تولید کنسانتره در قم
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار سیاه گریبان تولیدکنندگان دام و طیور را گرفت؛ وجود ۱۳ کارخانه تولید کنسانتره در قم

قم- افزایش قیمت نهاده‌های دامی طی روزهای اخیر و کاهش عرضه توسط نهادهای دولتی، تولیدکنندگان را به سمت بازارهای سیاه و دلالان هدایت کرده که در صورت تداوم وضع موجود، دامداران و مرغداران قم به خاک سیاه خواهند نشست.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی روزها و هفته‌های اخیر تولیدکنندگان دام و طیور را با افزایش قابل توجه انواع نهاده روبرو کرده است، این در حالی است که تولیدکنندگان و بهره‌برداران مجبور می‌شوند این نهاده را با هر قیمتی فراهم کنند؛ از طرفی گرانی نهاده بر قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت و فرآورده‌های گوشتی هم تأثیر مستقیم دارد.

هرچند سازمان جهاد کشاورزی استان قم نهاده‌های مورد نیاز این تولیدکنندگان دام و طیور را بر اساس سیستم دولتی خود و سهمیه‌ای که دولت به آن اختصاص داده بین دامداران و تولیدکنندگان دام و طیور توزیع می‌کند اما طبق گفته مرغداران و دامداران این نهاده‌ها کافی نیست و با کمبود روبرو می‌شوند و برای جبران این کمبود مجبور می‌شوند نهاده‌ها را از بازار سیاه تهیه کنند.

این روزها نهاده‌های پروتئینی و خوراک دام بازار سیاه پیدا کرده و در اختیار دلالان و سودجویان قرار گرفته است که این نهاده‌ها را با قیمت هر کیلو ۱۳ هزار تومان و حتی بالاتر به فروش می‌رسانند، در این میان اگر دست این دلالان و سودجویان از بازار آزاد و سیاه نهاده قطعه نشود بازار مرغ و تخم مرغ و دام را دست خوش مشکلات بیشتری خواهد کرد.

هرچند طبق گفته مدیران جهاد کشاورزی استان قم تولیدکنندگان دام و طیور باید نهاده‌های مصرفی خود را از کارخانه‌های تحت پوشش جهاد کشاورزی و طبق یک سیستم قانونی و دولتی تهیه کنند تا گرفتار بازار آزاد نشوند اما دامداران و مرغداران استان از کمبود این نهاده‌ها در سیستم توزیع دولتی گلایه دارند.

در استان قم ۱۳ کارخانه دام و طیور فعالیت دارد که نهاده‌های خام نظیر سویا، سبوس و جو را به صورت کنسانتره تهیه و در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌دهد در حالی که قیمت سویا و ذرت در گذشته بین یک ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون باید در بازار آزاد به دلیل کمبود سهمیه دولتی بین ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار تومان خریداری کنند.

بازار سیاه نهاده چالش تولیدکنندگان دام و طیور
یکی از مرغداران قمی که بیش از ۱۰ سال در این زمینه فعالیت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار و در زمینه مشکل نهاده‌ها می‌گوید: در حالی که ۶ ماه پیش قیمت ذرت و سویا که به عنوان نهاده استفاده می‌شود کیلویی یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان بود اکنون به ۱۳ هزار تومان برای هر کیلو رسیده است.

محمدرضا هاشمی بیان می‌کند: این افزایش قیمت بر همه چیز از جمله قیمت مرغ و گوشت تأثیر دارد و مسئولان هم نظارتی ندارند در حالی که باید این نهاده را با قیمت بالایی خریداری و تهیه کنیم مسئولان از ما خواسته‌اند قیمت مرغ را کاهش دهیم.

به گفته وی، در حالی که مرغداری من زمینه فعالیت ۱۵ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم را فراهم کرده است اگر این چالش ادامه یابد ممکن است این مرغداری را تعطیل و این ۱۵ نفر را بیکار کنم و این مشکلات را دو چندان می‌کند.

سهمیه جهاد کشاورزی هم ظرفیت خاص خود دارد و مجبوریم برای تهیه نهاده مصرفی مرغداری خود با هر قیمتی این نهاده را خریداری کنیم

از این مرغدار می‌پرسم جهاد کشاورزی نهاده دولتی در اختیار شما قرار نمی‌دهد یا تسهیلات و حمایتی نکرده، که عنوان می‌کند: جهاد کشاورزی نهاده را به صورت کنسانتره و با نرخ دولتی در اختیار ما قرار می‌دهد ولی مصرف ما بیشتر است و مجبوریم این مازاد مصرفی را از بازار سیاه تهیه کنیم و این امر باعث شده است هزینه‌های بیشتری را تحمل کنیم.

اما از چند مرغدار قمی که مصاحبه میدانی صورت گرفت اعلام کردند که مرغ یک موجود زنده است و نیاز به تغذیه دارد، سهمیه جهاد کشاورزی هم ظرفیت خاص خود دارد و مجبوریم برای تهیه نهاده مصرفی مرغداری خود با هر قیمتی این نهاده را خریداری کنیم؛ مسئولان باید دست دلالان را در بازار آزاد قطع کنند.

پرداخت یک میلیارد تومانی ما به التفاوت قیمت نهاده دولتی و بازار آزاد برای یک مرغداری
اما یکی دیگر از مرغداران قمی که ۱۲ سال در این زمینه سابقه فعالیت دارد حساب و کتاب عجیبی از ما به التفاوت هزینه خرید نهاده دولتی و آزاد کرده و بیان می‌کند: قیمت نهاده‌ها افزایش یافت ما هم با کمبود نهاده روبرو هستیم و به بازار سیاه روی می‌آوریم، ما نمی‌توانیم دست از تهیه نهاده مورد نیاز مرغداری خود برداریم و مجبوریم این نهاده را با هر قیمتی تهیه کنیم.

حامد هاشمی می‌افزاید: جهاد کشاورزی نهاده‌های دامی و طیور را به میزان سهمیه در اختیار ما قرار می‌دهد در حالی که ما باید تا ۱۰۰ تن نهاده را تهیه کنیم که اکنون این نهاده‌ها ۱۳ هزار تومان شده و ما به التفاوت قیمت دولتی و آزاد آن را یک میلیارد تومان باید متقبل شویم و این به معنی زیان برای تولیدکنندگان هم دام و هم طیور است.

به گفته وی، از جهاد کشاورزی استان قم به خاطر همراهی تشکر می‌کنیم و نهاده را به نرخ دولتی در اختیار ما مرغداران قرار می‌دهد ولی مصرف ما بالا است.

افزایش خوراک دام برابر با افزایش شیر و فرآورده‌های گوشتی
یک دامدار قمی نیز که نخواست نامش منتشر شود در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: برخی افراد سودجو طی این ۶ ماه گذشته با رانت و سودجویی از وضعیت موجود نرخ انواع سبوس و دیگر خوراک دام را افزایش داده‌اند و به دامداران زیان رساندند.

وی که بیش از ۱۴ سال در زمینه دامداری فعالیت دارد، می‌افزاید: با وجود افزایش قیمت سبوس و دیگر خوراک دام و هم‌چنین قیمت حمل شیر افزایش یافته است، شیر نیز با قیمت بالایی دست مصرف کننده می‌رسد.

۱۳ کارخانه در قم خوراک نهاده دولتی تهیه می‌کنند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: بحث در خصوص نهاده‌ها به شکل خوراک و نهاده را باید از هم تفکیک کنیم؛ در زمینه خوراک دام در استان قم ۱۳ کارخانه تولید خوراک تحت پوشش جهاد کشاورزی فعالیت دارند که نهاده‌هایی را به قیمت دولتی از قبیل خوراک، جو و سبوس و سویا به کنسانتره تبدیل و تحویل دامداران می‌کنند.

علی اصغر همت می‌افزاید: تهیه نهاده خام به واحدهای پرواری گوساله و پروار طبق قانون وزارتخانه امکان پذیر نیست و باید این نهاده به کنسانتره تبدیل و تحویل دامداران شود.

تولیدکنندگان دام و طیور برای این که به بازار سیاه و آزاد روبرو نشوند برای تهیه نهاده مصرفی خود به این کارخانه‌ها و از طریق سیستم دولتی اقدام کنند

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در ارتباط با توزیع نهاده طیور عنوان می‌کند: در زمینه طیور ما ۳ مدل طیور در استان تولید کننده داریم؛ واحدهای تولیدی مرغ گوشتی و واحدهای تولیدی مرغ تخم‌گذار وهم چنین پرورش مرغ مادر که در استان قم فعالیت دارند و نهاده بر اساس مصرف با نرخ دولتی توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم می‌افزاید: بر اساس ظرفیت مرغ‌های موجودی در داخل قفس و یا سالن و میزان نهاده‌ای که در سامانه بازار بارگذاری می‌شود و یا بر اساس میزان مصرف میزان نهاده دولتی تخصیص و در اختیار اتحادیه مرغداران به طور متمرکز قرار می‌گیرد و لیستی که جهاد کشاورزی تهیه می‌کند به طور مازاد توزیع خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: طی چند روز گذشته قیمت‌ها افزایشی نداشته است، فقط جوی خارجی افزایش یافت ولی جوی خارجی که دولت تهیه می‌کند همان یک هزار و ۵۰۰ تومان است و تحویل کارخانه‌ها شده و به کنسانتره تبدیل و در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

همت از تولید کنندگان دام و طیور خواست با توجه به این که نهاده‌های دولتی تحت پوشش کارخانه‌های جهاد کشاورزی است به کارخانه‌ها مراجعه و کنسانتره با نرخ دولتی تحویل بگیرند و در زمینه نظارت هم ناظرانی از سوی دامپزشکی و جهاد کشاورزی قم داریم که دارای تحصیلات عالی هستند.

به گفته وی، تولیدکنندگان دام و طیور برای این که به بازار سیاه و آزاد روبرو نشوند برای تهیه نهاده مصرفی خود به این کارخانه‌ها و از طریق سیستم دولتی اقدام کنند و تاکنون در زمینه نهاده گزارش تخلفی در استان نداشتیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان قم بیان می‌کند: توسعه دامداری در قم نیازمند تأمین به‌موقع علوفه و سایر نهاده‌های مورد احتیاج دامداران است که در این زمینه جهاد کشاورزی قم در راستای طرح تغییر الگوی کشت با توجه به اقلیم خاص و کویری این استان رونق کشت گیاهان علوفه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است، در زمینه دام سنگین، بیش از ۱۲۰ هزار رأس دام پرواری و ۲۴ هزار رأس دام شیری در قم وجود دارد که نشان‌ دهنده جایگاه قم در تولید محصولات دامی کشور است؛ هم چنین سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن شیر در قم تولید می‌شود که علاوه بر مصرف روزانه مردم در تهیه انواع محصولات لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۴۴٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha