۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
نجات اقتصاد ویروسی چین به دست بانک های مرکزی
وقت آن نیست که نظامی مالی جهان دست به کار شود؟

نجات اقتصاد ویروسی چین به دست بانک های مرکزی

در حالی که چین همچنان در پی مهار و کنترل بیماری مرتبط با ویروس کشنده کرونا می باشد، جهان به دنبال یک نهاد آشنا می گردد تا با تزریق نقدینگی به سیستم مالی دومین اقتصاد بزرگ جهان، اقتصاد بحران زده را تا حدی نجات دهد.

بازار، تهمینه غمخوار- بر اساس گزارشات منابع آگاه، بانک مرکزی چین که وظیفه انجام سیاست های پولی و تنظیم مؤسسات مالی را در سرزمین اصلی چین به عهده دارد،  اظهار داشت که ۱.۲ تریلیون دلار نقدینگی را به سیستم مالی تزریق کرده و در جهت کاهش نرخ های کوتاه مدت تلاش می کند.

با این حال، برخی از اقتصاددانان بر این باورند که این بار حتی کاهش نرخ های بزرگ و دیگر اشکال تسکین، کافی نیست و عمق مشکلات بیشتر از این حرفهاست و با پول به آسانی حل نمی شود.

 با این وجود، کمک های بانک های مرکزی در سال های گذشته از جمله بانک مرکزی چین و همتایان آن در سراسر جهان به ویژه فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقتصاد و بازارهای مالی را نجات داده اند، نشانگر تلاش آن ها برای رفع مشکلاتی اقتصادی یا کم کردن آن ها تا حد ممکن بوده است.

در همین راستا،  روز دوشنبه بانک مرکزی چین اعلام کرد یک برنامه گسترده بازپرداخت معکوس، مبادله اوراق بهادار با کیفیت بالا با پول نقد، همراه با کاهش مربوط به نرخ های سودهای کوتاه مدت را برای نجات اقتصاد بحران زده چین در نظر گرفته است.  

با این حال، سیاستگذاران اکنون با یک ناشناخته بزرگ روبرو هستند و اعتقاد دارند که اکنون باز کردن کلیدهای پولی به تنهایی کافی نیست. زیرا شاخص اصلی سهام هم در روز گذشته با کاهش تقریباً ۸ درصدی روبرو شد در حالی که سهام امریکا افزایش چشمگیر داشت.  

اقتصاددان بازار سرمایه هوبرت دی باروچز، در یادداشتی به مشتریان گفت که بعید است که اعلامیه روز دوشنبه بانک مرکزی برای بازگرداندن اقتصاد چین کافی باشد. آخرین کاهش ها هیچ تاثیری به طور مستقیم بر جبران تأثیر فعالیت های اقتصادی و ممنوعیت سفر ها و تعطیلی مشاغل انجام نمی دهد.

وی افزود که در خوش بینانه ترین حالت و سناریو حتی اگر این شیوع این بیماری به سرعت تحت کنترل قرار گیرد و همه چیز به زودی به حالت عادی برگردانده شود، باز هم بانک مرکزی باید نرخ سود کوتاه مدت را در سال جاری کاهش دهد.

هشدار به سرمایه گذاران امریکایی در خرید و فروش سهام در شرایط فعلی :

بانک مرکزی اعلام کرد که ۱۰ امتیاز پایه را از نرخ های باز پرداخت ۷ روزه و ۱۴ روزه خود کم کرده و ۱.۲ تریلیون پول محلی رینمینبی (یکای واحد پول در سراسر چین) را از طریق بازپرداختهای معکوس به سیستم مالی تزریق خواهد کرد.

این اقدام با توجه به افزایش چشمگیر سهام امریکا در روز گذشته، تاثیر آن چنانی در میزان فروش در چین نداشت.   

محمد ال اریان اقتصاددان ارشد شرکت آلیانز (ارائه دهنده خدمات بین المللی مالی که به بیش از ۸۶ میلیون مشتری در سراسر جهان محصولات و راه حل ها را در زمینه بیمه و مدیریت دارایی ارائه می دهد)  به سرمایه گذاران آمریکایی هشدار داد که با توجه به شرایط فعلی و وضع موجود اقتصاد چین، خرید و فروش خود را کاهش دهند.  

وی اظهار کرد که عملکرد بانک های مرکزی در مبارزه و مقابله با مسائل جاری، ناکارآمد و ضد تولید است در حالی که انتظار می رود بانک های مرکزی روند کاری خود را در بهبود اوضاع اقتصادی تغییر دهند.

گفتنی است که در میان نگرانی های مربوط به اثرات طولانی تر این ویروس مرگبار که تا کنون جان ۴۲۶ نفر را گرفته است،  شرکت سی تی گروه (شرکت سرمایه گذاری چند ملیتی آمریکایی و ارائه کننده خدمات مالی و راه حل ها) چشم انداز خود را برای تولید ناخالص داخلی چین امسال کاهش داده است.

اما همچنین فکر می کند که در نهایت سیاست های پولی و مالی در قالب و شکل کسری بودجه چین، برای محدود کردن خسارت ها و کند کردن روند نزولی اقتصادی چین با همدیگر همگرا شده اند.

بنا براین انتظار می رود که این تأثیر اقتصادی منفی در کوتاه مدت باشد و دولت به سرعت شروع به ترمیم اقتصاد کند زیرا در گزارشات سه ماهه اول، چین شاهد رشد کم ۴.۸ درصدی بوده و ارزش یوان در معاملات بازار جهانی روند کاهشی به خود گرفته است.

گفتنی است با این که دولت به اقدامات کم خود برای مهار و کنترل این بیماری اعتراف کرده اما همزمان امریکا را برای ایجاد رعب و هراس افکنی در جهان متهم کرده است.  

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکا،  در حالی که با پیامدهای این ویروس کشنده دست و پنج نرم می کند، امیدوار بود که با توافق تجاری خود با امریکا به اوضاع اقتصادی خود بهبود بیشتری بخشد ولی با وجود گسترش بیماری و تعطیلی شرکتهای دیجیتالی و فروشگاههای بزرگ جهان از جمله اپل، فیس بوک، استارباکس و دیگر شرکت ها امید خود را از دست رفته دید.

بنابراین با توجه به این که تحلیلگران اقتصادی معتقدند که اتفاقات اخیر تاثیر به سزایی بر کاهش رشد اقتصادی چین و جهان خواهد داشت ولی میزان آن باز هم بستگی به ابعاد گسترش این ویروس خواهد داشت.

گفتنی است که صندوق بین‌المللی پول هم در پیش بینی اخیر خود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ میلادی را کاهش داده و به ۵/۸ درصد رسانده است.

کد خبر: ۴٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha