۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
سهام «در خانه بمان»، نجات بخش وال استریت

سهام «در خانه بمان»، نجات بخش وال استریت

وقتی در روزهای معاملاتی هفته گذشته، شاخص های وال استریت با افت های شدیدی همراه شدند همه کارشناسان نسبت به برگشت روزهای خوش به بازار ناامید بودند، اما خبرهای دیگری در راه بود که مسیر بازار این کشور را با شگفتی همراه کرد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، در هفته هایی که تمام خبرگزاری ها مملو از خبر بسته محرک مالی دولت آمریکا برای نجات به بازار و انتخابات این کشور بود، اتفاقاتی پشت پرده در حال رخ دادن بود.

افزایش شاخص نزدک، در این میان و رشد نمادهای ebay, paypal,Nvidia در شاخص نزدک در حالی اتفاق افتاد که شاخص اس اند پی افت بسیار شدیدی را متحمل شده بود.

سهام موجود در شاخص نزدک که همگی مربوط به کسب و کارهایی بودند که کاربران از خانه از آن ها استفاده می کردند، با افزایش همراه شده بود. افرادی که در خانه قرنطینه بودند و از قانون STAY HOME تبعیت کرده بودند این بار، موجب افزایش سهام وال استریت شده بودند. از سوی دیگر، این رفتار نشان دهنده ادامه روند محدودیت کرونا و نگرانی نسبت به بازگشت به اوضاع عادی اقتصادی بود.

اما اروپا نیز در این میان، دوباره به مسیر قرنطینه جدید وارد شد و بریتانیا نیز وارد دومین فاز قرنطینه می شود. فرانسه نیز با افزایش میزان مبتلایان با فاز جدیدی از ویروس کرونا رو به رو می شود.

در آمریکا افزایش مرگ و میر از ویروس کوید۱۹ در اواسط هفته به مرز ۲۰۰ هزار نفر می رسید و دوباره قرنطینه جدید شروع می شود و سرمایه گذاران بدین ترتیب از بازارهای سهام فراری می شوند.

اما قرنطینه، روی خوش خود را به بازار سهام آمریکا نشان داده است. قیمت سهام آمازون، اپل، مایکروسافت با افزایش همراه می شود و افزایش میزان مصرف می تواند موجب افزایش قیمت این سهام شود در حالی که شاخص داوجونز افت ۸.۶ درصدی را از خود به جای می گذارد و قیمت سهام خودروی چورون نیز ۸.۲ درصد کاهش را به ثبت می رساند.

به این ترتیب، قیمت سهام stay at home که همان سهام هایی است که مصرف کننده از خانه موجب رشد قیمت آن می شود در لیدر افزایشی ها قرار دارند و بهبود روند اقتصادی از طریق شاخص ها در حال پیشروی است.

نشانه هایی از تغییر موقعیت مولفه های اقتصادی در اقتصاد آمریکا قابل مشاهده است و نشانه هایی از پولبک در کوتاه مدت به چشم می خورد.

سباستین گالی، استراتژیست اقتصاد خرد در موسسه مالی نوردا در این خصوص اظهار داشت: بازار روشی عجیب را در پیش گرفته است. تغییر موقعیت های خرید و فروش کاملا نشان از هوشمندی بازار است. با این که برخی سهام ارزنده در محدوده قیمت های حمایتی قرار دارند اما افت های پی در پی سهامداران را از بازارها دور کرده است. با این حال زمزمه رشد در برخی سهام شرکت ها می تواند همچنان بازار را از افت های سنگین نجات دهد.

اما جالب اینجاست که هیچ کس در بازار سهام آمریکا دچار پنیک نشد! با این که شاخص اس اند پی افت بسیار شدیدی داشت و تا محدوده ۱۰ درصد نیز سقوط کرد و نزدک هم در محدوده کف حمایتی قرار گرفت اما بازار نشان داد که می تواند در بعضی اوقات مکث کند. مخصوصا در موقعیت های زمانی خاص.

حالا روایت تغییر خواهد کرد. به نظر می رسد روند منفی از شرکت های تکنولوژی که چندی پیش بازار وال استریت را زیر و رو کرده بود دچار تحول شده است. کارشناسان معتقد بودند که سهام شرکت های تکنولوژی اورولیو بوده است اما هر چه که بازار منفی تر شود ریسک صنایع خالی تر خواهد شد. ترس از فاز جدید کورد ۱۹ و انتخابات آمریکا از یک طرف و ضعف اقتصادی از سمت دیگر به چهره بازار سهام آمریکا سیلی می زند.

کارشناسان معتقدند بازار سهام نیز مانند دیگر بازارهای مالی دارای فاز اصلاح است. اما از این فاز اصلاح، مسیر آتی برخی سهام تغییر خواهد کرد و می تواند آینده جدید را برای برخی صنایع به وجود آورد.

کد خبر: ۴۴٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha