۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
برگزیت تجارت آزاد جهانی را متاثر کرد
استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار:

برگزیت تجارت آزاد جهانی را متاثر کرد

«رابرت شاپیرو» معتقد است در صورت عدم دستیابی به توافق های جدید، برگزیت می تواند صدماتی بر تجارت اروپایی و بین الملل وارد کند که تمام اقتصادهای درگیر را تحت تأثیر قرار دهد.

بازار- فاطمه محمدی پور: پس از سال‌ها کشمکش و مناقشه سرانجام برگزیت رسمیت یافت و انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد. برگزیت در حالی رسماً آغاز شده که خروج از اتحادیه اروپا جامعه انگلیس را با شکاف و بحران عمیقی روبرو کرد و به سقوط دو دولت انجامید.

برگزیت موضوع یک همه‌پرسی پر هیاهو در تابستان سال ۲۰۱۶ بود که در آن اندکی کمتر از ۵۲ درصد رای‌دهندگان با آن موافقت کردند. این پیروزی شکننده سرآغاز مناقشه‌های شدید سیاسی میان احزاب و تشکل‌های سیاسی در بریتانیا شد و در جامعه نیز شکاف عمیقی ایجاد کرد.

آغاز رسمی برگزیت به معنای قطع ارتباط فوری بریتانیا با اتحادیه اروپا نیست. طی یک دوره انتقالی ۱۱ ماهه تمام قراردادهای تجاری و گمرکی میان لندن و بروکسل همچنان معتبر خواهد بود و دو طرف در این مدت باید مذاکرات دشواری را برای روابط آینده خود به سرانجام برسانند.

«مارین لوپن» رهبر حزب راستگرای «اجتماع ملی» فرانسه روز شنبه اعلام کرد که خروج تاریخی لندن از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه (دیروز) نشان‌دهنده ایجاد «اتحاد ملت‌های اروپایی» و شکست پروژه اتحادیه اروپا است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

اتحادیه اروپا یکی از نمادهای همگرایی لیبرال بود. برگزیت روندی در جهت خلاف لیبرالیسم است. آیا این به معنای شکست ایده های لیبرالیسم نیست؟

برگزیت  بین الملل گرایی لیبرال را تا حدودی تحت تأثیر قرار می دهد، اما لیبرالیسم قبل از اتحادیه اروپا وجود داشته است به شکلی که اکنون وجود ندارد و فراموش شده است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث می شود  در برقراری مجدد توافق های دو جانبه یا چندجانبه بین کشورهای اروپایی و انگلیس، مشکلاتی ایجاد شود.  

با توجه به نقش محوری انگلیس در اتحادیه اروپا آیا برگزیت به معنای پایان اتحادیه اروپاست؟ 

نه، اما کرسی ها باید طوری تنظیم شوند که صاحبان آنها بتوانند به خوبی صحبت کنند. قطعا توافق های جداگانه ای با انگلیس ترتیب داده می شود و انگلیسی ها مجبور هستند با اسکاتلند و غیره دست و پنجه نرم کنند.

برگزیت چه آثاری بر تجارت اروپایی و تجارت بین الملل خواهد داشت؟

در صورت عدم دستیابی به توافق های جدید، برگزیت می تواند صدماتی بر تجارت اروپایی و بین الملل وارد کند که تمام اقتصادهای درگیر را تحت تأثیر قرار دهد. برگزیت همچنین می تواند روی پروسه های عبور مرزی و کارگران مهاجر - کسانی که مجبور شده اند به خاطر شغل مهاجرت کنند-  تأثیر بگذارد و این مهم شاید دلیل مخالفت نسل جوان و اسکاتلند با برگزیت است.

آیا برگزیت باعث تقویت روابط انگلیس با امریکا خواهد شد؟

برگزیت باعث تقویت روابط انگلیس با ایالات متحده آمریکا می شود، زیرا آمریکا و سایر کشورها مجبورند با انگلیس جدا از اتحادیه اروپا توافق کنند، مگر اینکه مقدمات دیگری (جدید) اتخاذ شود. اینها همه سوالات خوبی هستند.

کد خبر: ۴٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha