۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
شباهتها و تفاوتهای رویکرد اقتصادی ترامپ و بایدن/ نامزد دموکرات اقتصاد جهانی را رونق می‌بخشد؟
۳۶ روز تا انتخابات؛

شباهتها و تفاوتهای رویکرد اقتصادی ترامپ و بایدن/ نامزد دموکرات اقتصاد جهانی را رونق می‌بخشد؟

در این روزهای پاندمی، مساله مهم دیگری در رسانه های دنیا مورد بحث قرار دارد و این مساله انتخابات امریکا و سیاستهای اقتصادی است که دو کاندیدای اصلی انتخابات مطرح می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: سی و شش روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این سال پر تنش برای اقتصاد امریکا و اقتصاد دنیا باقی مانده است. روزی که می تواند تغییرات زیادی را در عرصه اقتصادی و سیاست خارجی امریکا ایجاد کند و حتی سطح روابط اقتصادی و سیاسی امریکا را نیز در دنیا تغییر دهد.

دو کاندیدای انتخابات سال جاری، جو بایدن و دونالد ترامپ هستند که در زمینه های مختلفی با هم اختلاف نظر دارند و اقتصاد یکی از این زمینه های اختلاف  است. بایدن بر این باور است دوره ریاست جمهوری ترامپ باعث بدتر شدن اوضاع اقتصادی امریکا و تضعیف جایگاه این کشور در دنیا شده است. ادعایی که ترامپ آن را رد می کند.

 نشریه بارونز در گزارش اخیر خود نوشت: «سیاستهای اقتصادی ترامپ، دنباله سیاستهایی است که در سالهای قبل اجرا کرده است و هدف اصلی او تقویت نرخ رشد اقتصادی در داخل کشور است. او در نظر دارد به شعار انتخاباتی خود یعنی «امریکا را در اولویت قرار می دهیم» عمل کند و برای تحقق این مساله از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

اما بایدن بلندپروازانه تر عمل می کند. او سیاستهای پر هزینه تر و فعال تری برای احیای اقتصاد امریکا در سر دارد و اعلام کرده است برای مقابله با نابرابری اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری در حوزه های کلیدی از جمله بخش های زیر ساختی و آموزشی آمادگی دارد. بایدن یکی از طرفداران سیاست حفاظت از محیط زیست است و تلاش می کند تا با سازمانهای بین المللی در این زمینه همکاریهای نزدیک تری داشته باشد.»

ترامپ حامی بخش خصوصی است
 نشریه بارونز با تاکید بر این مساله که دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ به حمایت از بخش خصوصی پرداخته است، نوشت: «توسعه بخش خصوصی و حمایت از آنها می تواند بستر رشد اقتصادی کشور را فراهم کند و شغل های تازه ای ایجاد کند. ترامپ بر این باور است که باید سرمایه گذاری در بخش خصوصی افزایش یابد و سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور بیشتر شود. او قانون زدایی در زمینه مسایل زیست محیطی را نیز در دستور کار خواهد داشت زیرا موافق سیاستهای حمایت از محیط زیست نیست. او مشکلات زیست محیطی را، مشکل کشورهای خاورمیانه و آفریقایی می داند و بر این باور است قربانی کردن اقتصاد برای حمایت از محیط زیست کشورهای دیگر ضرورتی ندارد. با همین دیدگاه بود که  بعد از انتخابات از پیمان زیست محیطی پاریس خارج شد و موانعی که برای فعالیتهای شرکتهای نفتی وجود داشت را از میان برداشت.»

البته طرفداران ترامپ بر این باورند قبل از همه گیری کرونا، اوضاع اقتصادی کشور مطلوب بود. سی ان ان در گزارشی به بررسی دیدگاه طرفداران ترامپ پرداخت و نوشت: «آنها معتقدند قبل از همه گیری نرخ بیکاری در کشور به پایین ترین سطح در طول تاریخ رسیده بود، ارزش بازار سهام رکورد شکسته بود و فعالیتهای اقتصادی رونق زیادی داشت. نرخ رشد اقتصادی بالا و افزایش سطح اعتماد مردم به اقتصاد و رشد مصرف هم از دیگر شاخص های مثبتی بود که در اولین سالهای ریاست جمهوری ترامپ مشاهده شد.»

سی ان ان در ادامه نوشت: «باید در نظر داشت که ترامپ اقتصادی پر رونق و در حال رشد را از دولت اوباما تحویل گرفت و در سالهای اولیه ریاست جمهوری او، ما شاهد تاثیرات سیاستهای اقتصادی اجرا شده در دولت اوباما بودیم. تحقیقات نشان داده است شرایط فعلی و بحران هایی که در عرصه اقتصادی و روابط خارجی امریکا ایجاد شده است، افت ارزش دلار در دنیا و تضعیف قدرت امریکا در حوزه رهبری دنیا همه در نتیجه سیاستهای نادرست اجرا شده در دوره ترامپ ایجاد شده است و بدون شک اثرات منفی این سیاستها در چهار سال آتی عیان تر خواهد شد.»

بایدن به ایجاد شرایط اقتصادی برابر برای مردم اعتقاد دارد
جوبایدن، کاندیدای حزب دموکرات بر این باور است بخش زیادی از مشکلات اقتصادی امریکا با ایجاد فضای عادلانه رشد اقتصادی در کشور حل می شود. در کمپین های او اعلام شده است: «متوسط درآمد یک درصد بالای اقتصادی در امریکا ۱۲۵۰ برابر متوسط درآمد ۵۰ درصد پایین اقتصادی کشور است و تاثیر این فاصله طبقاتی روی عملکرد سیاسی، آموزشی و دسترسی به امکانات مشهود است.»

بایدن اعلام کرده است سیاستهایی برای افزایش درآمد مالیاتی دولت، کاهش کسری بودجه و افزایش سطح بهره وری فعالیتهای اقتصادی در پیش خواهد گرفت و روابط اقتصادی خود را با چین اصلاح می کند. افزایش سرمایه گذاری در بخش آموزش و بهداشت و درمان همگانی، افزایش سرمایه گذاری در بخش های زیر ساختی و در نهایت کالاهای عمومی در دستور کار او قرار دارد.

نشریه بارونز در انتهای گزارش خود در مورد سیاستهای اقتصادی ترامپ که تاثیراتی بین المللی خواهد داشت نوشت: «سیاستهای اقتصادی بایدن در سطح جهانی مناسب تر از سیاستهای ترامپ است. در دوره ریاست جمهوری ترامپ رابطه امریکا با اغلب کشورهای دنیا تخریب شد ولی بایدن در نظر دارد این رابطه را اصلاح کند. بهبود روابط با چین و بازگشت امریکا به توافق هسته ای ایران از جمله سیاستهایی است که بایدن رسما در مورد آنها صحبت کرده است.»

این نشریه ادامه داد: «به نظر می رسد انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور بعدی باعث اصلاح جایگاه امریکا در عرصه بین الملل شود و منافع زیادی را برای اقتصاد دنیا به همراه بیاورد. ولی انتخاب ترامپ به معنای تداوم چهار سال پرتنش دیگر در سطح بین المللی است.»

کد خبر: ۴۳٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha