۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
توریسم غذایی؛ ظرفیت مغفول مانده منطقه آزاد اروند
یادداشت؛

توریسم غذایی؛ ظرفیت مغفول مانده منطقه آزاد اروند

آبادان- تبلیغات و برندسازی غذاهای بومی و محلی شهرهای آبادان و خرمشهر در اقتصاد گردشگری منطقه آزاد اروند کمرنگ است، محمود نواصر، کارشناس گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

محمود نواصر؛ بازار: «غذا» به عنوان نخستین نیاز هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست بلکه در خود، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را جای داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر، غذا است و «گردشگری غذا» یکی از انواع گردشگری بوده که با توجه به افزایش زمان اوقات فراغت و نیاز انسان‌ها به یک محیط همنشینی، روز به روز در حال رشد است.

می‌توان گفت در شرایط فعلی غذاها به عنوان برند و نشان جهانی کشورها شناخته می‌شوند، به طور مثال وقتی نام پاستا را می‌شنوید ایتالیا در ذهن تداعی می‌شود و یا نام کباب که کشور ایران سرآمد آن است. غذا به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های سفر محسوب می‌شود به همین خاطر امروز شاخه جدیدی از گردشگری به نام گردشگری غذا طرفداران زیادی پیدا کرده است و کشورهای توریستی رقابت شدیدی برای جذب گردشگران به واسطه ارائه غذاهای خاص در رستوران‌های خاص و گاهی عجیب دارند.

دلیل اصلی اینکه گردشگران تصمیم به سفر و دیدار از مقاصد فرهنگی می‌گیرند، ابتدا انگیزه‌های فرهنگی است، سپس طبیعت به عنوان عامل دوم قلمداد شده و غذا در جایگاه سوم واقع شده است، هرچند گردشگری غذایی نسبت به دو عامل دیگر اهمیت کمتری دارد اما از جمله عناوین و سرفصل‌های نوین در عرصه گردشگری جهان شناخته می‌شود که بازاری با گردش مالی بسیار بالا دارد.

توریسم غذا تجسمی از ارزش‌های سنتی به شمار می‌رود که در توسعه گردشگری مدرن و امروزی متبلور شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

احیای گردشگری از طریق غذا
توریسم غذا مبین فرصتی است که گردشگری را احیا کرده و آن را متنوع می‌کند، علاوه بر این، موجب توسعه اقتصادی محلی و بومی شده و به اشتغالزایی منجر می‌شود. به همین دلیل، توریسم غذایی می‌تواند در برندسازی و افزایش تقاضا برای مقاصد گردشگری نقش داشته باشد و در کنار آن سنت‌های محلی و تنوع جوامع را حفظ کند.

افزون بر این، برای مناطق مختلف اعتبار و پاداش‌های دیگری به همراه می‌آورد. در واقع توریسم غذایی پدیده‌ای نیست که تنها به سنت‌های گذشته تعلق داشته باشد بلکه از آینده نیز تاثیرپذیر است.

نیوزلند، گرجستان، آلمان، پرو، تایوان، فیلیپین، تایلند، ژاپن، هنک گنگ، سریلانکا و ترکیه بیشترین موفقیت‌ها را در گردشگری غذایی داشته‌اند و درآمد هنگفتی کسب کرده‌اند.

در سال‌های اخیر در ایران گردشگری غذایی همچون گردشگری مذهبی، فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از راه‌های جذب گردشگر شناخته شده است.
لزوم معرفی غذاهای اروند

توریسم غذایی منطقه آزاد اروند در سطح کشور با توجه به فضای رقابتی غذاهای متنوع ایران کمرنگ بوده است که با بهره‌گیری از تبلیغات کشوری و جهانی مناسب می‌توان این نوع گردشگری را در کنار سایر موضوعات گردشگری توسعه داد.

در کنار تنوع غذایی سنتی نقاط مختلف کشورمان، منطقه آزاد اروند در حوزه طبخ ماهی‌های گرمابی و سایر غذاهای کمتر شناسایی شده این خطه، مستعد است.

در شرایطی در منطقه آزاد اروند به گردشگری غذا کمتر توجه شده است که بسیاری از مناطق و کشورها از این ‌گونه گردشگری به‌ عنوان یک جاذبه قابل‌ اتکای اقتصادی بهره برده‌اند و از آن به‌ عنوان ترفندی برای جذب گردشگران به مناطق مختلف سودهای کلان برده‌اند

در ایران از توریسم غذایی به عنوان شکم گردی نیز یاد می‌کنند و در حال حاضر هر گردشگر ایرانی هنگام سفر به مناطق مختلف کشور حتما مزه کردن مهم‌ترین غذای آن منطقه را به فهرست برنامه‌های سفرش اضافه می‌کند تا لذت تفریح و تفرجش کامل شود و بر همین پایه و اساس شهرهای آبادان و خرمشهر می‌توانند غذاهای خود را به بهترین شکل معرفی کنند.

گردشگری غذایی یک فعالیت عمومی و همه جانبه است و تمامی جنبه‌های غذا از دستگاه‌های فروش خودکار و فروشنده‌های دوره‌گرد گرفته تا رستوران‌های لوکس و درجه‌ یک را پوشش می‌دهد و هر گردشگری که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت محسوب می‌شود که می‌توان به اشکال مختلف این نوع گردشگری را در سطح منطقه آزاد اروند توسعه داد.

در شرایطی در منطقه آزاد اروند به گردشگری غذا کمتر توجه شده است که بسیاری از مناطق و کشورها از این ‌گونه گردشگری به‌ عنوان یک جاذبه قابل‌ اتکای اقتصادی بهره برده‌اند و از آن به‌ عنوان ترفندی برای جذب گردشگران به مناطق مختلف سودهای کلان برده‌اند.
بستر ‌رویایی در گردشگری

در بسیاری از مناطق ایران غذاهای محلی با انواع تبلیغات متنوع و پرجاذبه به گردشگران معرفی می‌شود و استفاده از بازار حراج‌ها و تخفیف‌های فوق‌العاده از شیوه‌هایی است که برای معرفی غذاهای محلی مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا تقریباً حدود ۲۰ تا نیمی از هزینه‌های سفر گردشگران به غذا اختصاص دارد و با این درآمد می‌توان فصل جدیدی فراروی اقتصاد گردشگری اروند گشود.

در حال حاضر که درآمد بسیاری از نقاط گردشگری ایران بر پایه گردشگری غذا نیز متمرکز شده است ضرورت دارد متولیان حوزه گردشگری منطقه آزاد اروند به این مسئله توجه کنند و غذای محلی را در منوی گردشگری این منطقه قرار دهند چرا که تنوع غذایی با طعم‌های خاص و اصیل می‌تواند گردشگران را به سمت رستوران‌ها و مراکز پذیرایی شهرهای آبادان و خرمشهر سوق دهد و یک بستر رویایی در گردشگری این منطقه ایجاد کند.

کد خبر: ۴۳٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha