۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
وضعیت بورس در هفته دوم مهر ماه چگونه خواهد بود؟
در گفتگو با یک کارشناس بورس مطرح شد؛

وضعیت بورس در هفته دوم مهر ماه چگونه خواهد بود؟

کربلائی، کارشناس بازار سرمایه‌ می‌گوید قرار نیست حقوقی‌ها هر روز فقط سهام شرکت‌ها را به شکل پول پاشی خرید کنند تا شاخص مثبت بماند. معمولا منابع حقوقی‌ها که کاملا عمومی بوده و شخصی نیست، محدودیت‌هایی دارد.

بازار؛ گروه بورس: در هفته گذشته بازار به غیر از چهارشنبه روند منفی داشت به گونه‌ای که شاخص از حدود ۱میلیون و ۷۰۰هزار واحد در اوایل هفته به ۱میلیون ۶۰۰هزار واحد در آخرین روز معاملات هفته رسید. روند دو ماه اخیر بازار به همین شکل است تقریبا به صورت درجا زدن بین ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد تا ۱میلیون ۷۰۰هزار واحد است که برخی از کارشناسان هم بر این باورند که تا شاخص امسال در نهایت بر روی ۱میلیون ۹۰۰هزار واحد کار خود را به پایان می‌رساند.

تقریبا در هفته گذشته نمادهای  فارس، فولاد، تاپیکو، فملی، کچاد، کگل، وبملت،  شتران، شپنا، وپارس، اخابر،  خپارس، خگستر  بیشترین تاثیر مثبت و منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند. باز شدن نمادهای پالایشگاهی با منفی در اوایل هفته گذشته سبب شد که شاخص از مثبت به سمت منفی حرکت کند.

در جهت بررسی روند بازار مطابق هر هفته و تحلیل شاخص در هفته جاری با تعدادی از کارشناسان در مورد روند بازار گفتگو ‌کردیم. در زیر گفتگوی علی کربلائی کارشناس بازار سرمایه و یکی از بازارگردان‌ها را با بازار می‌خوانید:

کربلائی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید  در شرایطی هستیم که محاسبات و ارزیابی ها باز هم پر اهمیت شده و سهم ها به محض رسیدن به سطوحی که بازار آن ها را ارزان ارزیابی کرده، سریعا  تغییر فاز داده و قیمت صعودی می شود.

*وضعیت این هفته بازار به خصوص شاخص کل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چرا ریزش‌های متعدد و سنگنی در هفته اخیر وجود داشت؟ آیا حمایت حقوقی‌ها کافی بوده یا کلا توان حمایت بیشتر را ندارند؟
قرار نیست حقوقی‌ها هر روز فقط سهام شرکت‌ها را به شکل پول پاشی خرید کنند تا شاخص مثبت بماند. معمولا منابع حقوقی‌ها که کاملا عمومی بوده و شخصی نیست، محدودیت‌هایی دارد. با قوانین جدیدی که برای بازارگردانی و بازارسازی شرکت‌ها گذاشته شده، به نوعی سازمان درصدد ملزم نمودن سهامداران عمده برای حمایت از سهام شان هست. با این حال در روزهایی اخیر می‌بینیم که با توقف خریدهای حمایتی توسط سهامداران عمده، بسیاری از شرکت ها از رشد باز می مانند و به سطوح حمایتی تمایل پیدا می‌کنند. به نظر می‌رسد نگرانی حقیقی‌ها بر بازار حاکم هست و فشار فروش شان به خصوص در سهم‌های کوچکتر و کم اثر بر شاخص کاملا ملموس می‌باشد.

*آیا آماری در مورد ورود و خروج پول در هفته اخیر از بازار دارید و اینکه چه میزان فشار حقیقی‌ها و به چه میزان فشار حقوقی‌ها در منفی شدن بازار موثر بوده است؟
تا جایی که اطلاعات خام نشان می دهد طی سه روز ابتدایی هفته، خالص فروش‌ حقیقی‌ها بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده و باز هم خریدهای حقوقی‌ها یا در سهم‌هایی که به قیمت هستند و یا به اجبار سازمان،  مورد حمایت قرار می‌گیرند، بوده که به این طریق  از شاخص کل حمایت کرده‌اند. امیدوارم این نکته مورد توجه قرار گیرد که سهامداران عمده در غالب شرکت های بورسی، نهادهای عمومی بوده و منابع این شرکت ها به صرف حمایت از شاخص کل و ممانعت از احیانا اصلاح یا ریزش شاخص، بی محابا در بازار سرمایه هزینه شود.  

*بارها گفته شده که بازار از ابتدای مهر با ارائه گزارش شش ماه شرکت‌ها روند مثبت می‌گیرد آیا سهامدار خرد می‌تواند جهت ماندن یا خارج شدن از بازار سرمایه به این گزارشات اعتماد کند؟
معمولا مهمترین مرجع همگان در بازار سرمایه برای ارزشیابی شرکت ها، گزارش های ادواری هست. شاید در دورانی قرار بگیریم که رشد قیمت سهم ها به اصطلاح شارپی نباشد، اما اینجا جایی ست که دقیقا وظیفه  رسانه هایی مانند بازار است که فرهنگ سهامدارای را ترویج دهید. به فرض اگر شرکت های فلزی معدنی، پتروشیمی یا سایر شرکت هایی که درآمدهای ارزی دارند و در ارزیابی های ما قیمت معقولی هم دارند، بایستی برای خرید و نگه داری و دریافت سود مجامع انتخاب شوند. اگر بتوانیم چنین اعتماد سازی  را انجام دهیم و سهامداران خردی که به بازار وارد شده‌اند را نگه داریم و به سمت سرمایه گذاری‌های چند ساله حرکتشان بدهیم، گام بسیار بلندی در جهت تعمیق پایدار بازار سرمایه برداشته‌ایم.  

*سهام عدالت در این شرایط خریداری ندارد در حالی که بسیاری از افراد امیدشان به همین سهم است، از دیدگاه شما با این سهام باید چکار کرد؟ سهامداران با آن چه کار کنند؟  برای اظهار نظر در این خصوص بایستی اطلاعات و ارقام داشته باشیم. متاسفانه متولیان سهام عدالت روزنه اطلاع رسانی را مسدود کرده اند و من شخصا اطلاعاتی از قیمت  فروش رفته سهام، حجم انجام شده و باقی مانده  ندارم. بعید به نظر می رسد در این شرایط شرکت هایی که در سهام عدالت قرار داشته باشند، خریدار نداشته باشند. فراموش نکنیم در پورتفوی سهام عدالت شرکت های بسیار ارزنده ای قرار دارند و در برخی از آن ها نیز رقابت برای کسب کرسی های کنترلی بسیار جدی است. خروج سهام عدالت در این شرکت‌ها فرصتی ایجاد نموده که سهامدار کنترلی تغییر نماید.

*وضعیت بازار در هفته جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من فکر می کنم راه جدا شده سهام شرکت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. به این مفهوم که رشد ها و کاهش ها، همه جانبه نخواهد بود. در شرایطی هستیم که محاسبات و ارزیابی‌ها پر اهمیت شده و سهم ها به محض رسیدن به سطوحی که بازار آن ها را ارزان ارزیابی کرده، سریعا  تغییر فاز داده و قیمت صعودی می شود. ضمنا باید بخاطر داشته باشیم، حمایت های صورت گرفته به هر حال حساب و کتابی دارد، وقتی سهامدار عمده منابع را صرف حمایت از قیمت سهام می کند، باید پس از کاهش فشار فروش، سهم خریداری شده را بفروشد، اما به محض عرضه حقوقی ها، حتی اگر حجم بسیار کمتری از تقاضای حقیقی ها باشد، شاهد واکنش بیش از اندازه سهامداران حقیقی هستیم... این روند متوقف نخواهد شد مگر با پذیرش مکانیزم بازار و نترسیدن از اصلاح و ریزش شاخص کل. فراز و فرود جزئی از بازار سرمایه هست. اگر اجازه بدهیم  بازار واقعا اصلاح کند متناسب با شرایط اقتصادی و عملکرد شرکت‌ها شاهد بازیابی و بهبود در دست کم برخی از گروه‌ها خواهیم بود.

کد خبر: ۴۳٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha