۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
سیاستهای اقتصادی «جو بایدن»؛ تلاش برای افزایش درآمد مالیاتی
بازار گزارش می‌دهد؛

سیاستهای اقتصادی «جو بایدن»؛ تلاش برای افزایش درآمد مالیاتی

با وجود اینکه گزارشهای کاملی در مورد سیاستهای اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارایه نشده ولی بخش هایی از این سیاستها رسانه ای شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات امریکا است که برای رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۲۰ با دونالد ترامپ مبارزه می کند. با وجود اینکه بخش زیادی از انتقادات از نامزدهای انتخابات سال ۲۰۲۰ در مورد عدم ارایه برنامه های کامل برای دوره ریاست جمهوری پیش روی آنها است ولی اطلاعاتی اندک در مورد سیاستهای هر دو نامزد وجود دارد.

با وجود این موضوع، سیاستهای اقتصادی جو بایدن در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

اول: مالیات
یکی از مسایل مهمی که بایدن در تمامی رقابتهای انتخاباتی به آن اشاره کرده، مساله مالیاتها و تغییر نظام های مالیاتی در آمریکا است. بایدن اعلام کرده است که نرخ مالیات بر درآمد افرادی که بیش از ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند را افزایش می دهد ولی نرخ مالیات افرادی که کمتر از این میزان درآمد دارند را بدون تغییر حفظ می کند. او در نظر دارد حداکثر نرخ مالیات بر درآمد افراد را از ۳۷ درصد به ۳۹.۶ درصد افزایش دهد و این نرخی است که برای افرادی اعمال می شود که بالغ بر ۵۱۸ هزار و ۴۰۰ دلار در هر سال درآمد کسب می کنند. البته افراد متاهل که هر دو نفر شاغل هستند در صورتی باید این نرخ مالیات را بپردازند که درآمد سالانه آنها بیش از ۶۲۲ هزار دلار باشد.

جو بایدن اعلام کرده است نرخ مالیات بر افزایش ارزش دارایی ها و سرمایه ها را نیز افزایش می دهد منوط به اینکه ارزش این دارایی ها طی یک سال بیش از ۱ میلیون دلار افزایش یافته باشد. پیشتر نرخ مالیات بر افزایش ارزش دارایی ها در امریکا برابر با ۲۳.۸ درصد  بوده است ولی بایدن در نظر دارد این نرخ را به ۳۹.۶ درصد ارتقا دهد. افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکتها از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد و وضع جریمه های سنگین بر افرادی که فرار مالیاتی آنها اثبات شده است هم از دیگر طرح های بایدن است. او در نظر دارد نرخ مالیات بر سودهای کسب شده از بیزینس های فعال در خارج از کشور را نیز افزایش دهد تا از این طریق افراد را تشویق به کار در داخل مرزهای امریکا کند.

مارکت واچ اعلام کرده است در صورتیکه طرح های پیشنهادی بایدن در زمینه مالیات اجرا شود در فاصله سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ میلادی درآمد مالیاتی دولت ۳.۳۷۵ هزار میلیارد دلار بیشتر خواهد شد و بدهی دولتی ۶.۱ درصد تنزل پیدا می کند.

دوم: وام های دانشجویی
وام های دانشجویی در سالهای اخیر یکی از حوزه های بسیار مورد بحث در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده است زیرا دانشجویان این کشور اعلان می کردند تا سالها بعد از پایان تحصیل درگیر بازپرداخت آن هستند و این کار فشار اقتصادی زیادی به آنها تحمیل می کند.

بایدن در نظر دارد سیاستهایی برای کم کردن میزان بدهی های دانشجویی در کشور اجرا کند. طبق طرح او  فرزندان خانواده هایی که درآمد سالانه آنها کمتر از ۱۲۵ هزار دلار است می توانند مقطع لیسانس را به صورت رایگان تحصیل کنند. او تاکید کرده است که مبلغ کمک هزینه های دانشجویی را دو برابر می کند. در سال تحصیلی جاری مبلغ این کمک هزینه ها برابر با ۶۳۴۵ دلار در سال است و بایدن در نظر دارد این رقم را دو برابر کند.

از طرف دیگر بایدن اعلام کرد نرخ بازپرداخت وام های دانشجویی را کم خواهد کرد. هم اکنون دانشجویان بعد از پایان دوره تحصیل خود باید ۱۰ درصد از مبلغ وام را در هر سال بپردازند و طبق طرف بایدن امکان بازپرداخت ۵ درصد در سال فراهم است.

سوم: بخش مسکن
بایدن اعلام کرده است ۶۴۰ میلیارد دلار طی یک دهه آینده در بخش مسکن سرمایه گذاری خواهد کرد تا از این طریق امکان ساخت مسکن ارزان برای اقشار آسیب پذیر فراهم شود.

بایدن اعلام کرده است ۱۵ هزار دلار از مالیات افرادی که برای بار اول اقدام به خرید خانه می کنند به آنها بازپرداخت می شود. او در نظر دارد صندوقی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت خانه های ارزان قیمت در امریکا راه اندازی کند. اجرای سیاستهای حمایت از مستاجران و ممانعت از اجرای حکم تخلیه منازل مسکونی در دستور کار او قرار دارد و همچنین تصمیم دارد امتیازاتی به مستاجران اختصاص دهد تا آنها با پرداخت تنها ۳۰ درصد از درآمد ماهانه خود بتوانند خانه مورد نظرشان را اجاره کنند. مابقی مبلغ اجاره از طریق این امتیازات(ووشرها) و توسط دولت پرداخت می شود ولی باید خانه در محله ها و منطقه های خاصی قرار داشته باشد. طبق این طرح ووشر ها به خانوارهایی تعلق می گیرد که متوسط درآمد آنها از ۵۰ درصد متوسط درآمد مردم در کشور امریکا کمتر باشد.

چهارم: بهداشت و درمان
یکی از مهمترین اولویتهای بایدن در این دوره از انتخابات مسایل مرتبط با بهداشت و درمان و بیمه های درمانی است. او اعلام کرده است تمامی مردم امریکا باید به درمان دسترسی داشته باشند و به همین دلیل طرح ارایه بیمه درمانی عمومی و رایگان را مطرح کرده است. هم اکنون  بیمه درمانی مدیکر در امریکا که بیمه درمانی دولتی است تنها برای گروه های خاص مثلا افراد بالاتر از ۶۵ سال ارایه می شود.

 جو بایدن در نظر دارد حق بیمه پرداختی توسط افراد برای استفاده از پوشش های بیمه را از ۹.۸۶ درصد به کمتر از ۸.۵ درصد تقلیل دهد و  شمار داروهایی که تحت پوشش بیمه های درمانی قرار می گیرند را افزایش دهد.

کد خبر: ۴۳٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha