۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
۸۲ هزار مگاوات برق کفاف ۸۳ میلیون نفر را نمی‌دهد/آیا پیش بینی های 5 سال پیش قطعی برق محقق می شود؟
مقصر اصلی مصرف بالای انرژی در ایران، مسئولان، مردم یا تحریم‌ها!؟

۸۲ هزار مگاوات برق کفاف ۸۳ میلیون نفر را نمی‌دهد/آیا پیش بینی های 5 سال پیش قطعی برق محقق می شود؟

در تابستان معمولا ۱۵ درصد مشترکان بیش از الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند. در حالیکه طبق گفته‌های سخنگوی صنعت برق، تعداد مشترکین پر مصرف در زمستان امسال بیش از تابستان بوده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، پیش بینی مرکز پژوهش‌های مجلس درست از آب درآمد. مرکز ‌پژوهش‌های مجلس در میانه‌ سال ٩٥ گزارشی از وضع تأمین برق در کشور ارایه کرد که در آن درباره کمبود برق در سال‌های آینده هشدار جدی داده بود. این گزارش با بررسی روند تولید برق و مسائلی که این صنعت با آن دست در گریبان است، خاطرنشان کرده اگر تولید برق با همین روند کنونی پیش برود، تا سه یا چهارسال آینده کشور با کمبود شدید برق روبه‌رو خواهد شد. سه یا چهارسال آینده که پیش‌بینی کارشناسان همکار مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش بوده است، ‌سال ٩٨ و ‌سال ٩٩ را نشان می‌دهد.

حالا بعد از نگرانی‌های که نسبت به قطعی برق در تابستان وجود داشت، مسئولان از احتمال خاموشی‌ها در زمستان خبر می دهند.

مصرف انرژی در ایران به قدری نگران کننده شده که خطر قطعی برق بعد از حدود ۱۲ سال بار دیگر مشترکان بخش خانگی و تجاری را تهدید می کند. به گفته معاون برنامه ریزی شرکت توانیر، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری تامین سوخت نیروگاه با مشکل مواجه کرده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد روزانه ۱۷۰ میلیون مترمکعب سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که این روزها تنها ۷۰ میلیون مترمکعب آن را گاز و ۱۰۰ میلیون مترمکعب دیگر را سوخت مایع تشکیل می دهد.

او که اضافه مصرف انرژی در ایران را ناشی از قیمت ارزان آن می‌داند، معتقد است که فرهنگ سازی به تنهایی نمی تواند کافی باشد و تا زمانی که انرژی به قیمت واقعی خود عرضه نشود، نمی توان انتظار مدیریت مصرف را داشت.

بدهی وزارت نیرو مشکل ساز شد

هرچند که مسئولان وزارت نیرو مشترکین خانگی را مقصر اصلی احتمال قطعی برق درایران می‌دانند اما پیکان اتهام فعالان این صنعت برق، مردان ساختمان نیایش را نشانه گرفته است. عضو هییت مدیره صنعت برق با اشاره به حجم بدهی بالای وزارت نیرو به پیمانکاران صنعت برق گفته که فعالان بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود و سرمایه گذاری در این بخش ندارد و در صورتی که وزارت نیرو هر چه سریع تر مطالبات آنها را تسویه نکند، شرایط در سال‌های آینده به مراتب نگران کننده تر خواهد بود.

به گفته محمد پارسا، جدای از اینکه بدهی دولت پیمانکاران صنعت برق را در آستانه ورشکستگی قرار داده، به دلیل تحریم‌ها قادر به نوسازی تجهیزات صنعت برق نیستیم. تکنولوژی‌هایی که در صنعت برق از آن استفاده می شود، راندمان پایینی دارد و همین مساله منجر به افزایش مصرف سوخت در نیروگاه‌ها شده است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد همه ساله باید چیزی حدود ٥‌هزار تا ٥‌هزار و ٥٠٠ مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شود. افزایش تولیدی که در صورت ادامه روند فعلی دست یابی به آن به نظر غیر ممکن می آید. از همین استراتژی احتمالا بر پایه مصرف درست به خصوص در ساعات پیک مصرف در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و هشدارهای قطع برق نیز بر همین اساس است .

چند درصد مشترکین پر مصرفند

البته این اولین بار نیست که مسئولان از احتمال خاموشی در فصل زمستان خبر می دهند. جالب است که بدانید سرمای شدید زمستان در سال ۸۶ منجر به قطعی برق در برخی از استان‌ها کشور شده بود. هرچند سرمای این روزهای هوا به اندازه آن روزها نیست اما مسئولان سازمان هواشناسی آن را در طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه می‌دانند و ازافت شدید دما از جمعه این هفته خبر می دهند.

آمارهای اعلامی از طرف مسئولان توانیر از تولید ۸۲ هزار مگاوات برق در کشور خبر می‌دهند.

  مصرف استاندارد برق در زمستان حدود ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است که به گفته سخنگوی صنعت برق این روزها از سوی بسیاری از مشترکین خانگی رعایت نمی شود. به گفته او، در تابستان معمولا ۱۵ درصد مشترکین بیش از حد استاندارد برق مصرف می کردند در حالیکه تعداد مشترکین پرمصرف در زمستان امسال بیش از تابستان گزارش شده است.

مشهدی گفته که مشترکینی که مطابق با الگوی استاندارد انرژی مصرف می‌کنند ماهانه تنها ۲۵ هزار تومان پول برق پرداخت می‌کنند.

با این حال به نظر می رسد مشکل تنها مصرف خانوارها نیست زیرا تعهدات صادرات برق از یک سو و افزایش مصرف برق در مزارع رمز ارز نیز مزید بر علت شده است و باید دید که تاکید وزارت نیرو بر برقی کردن موتورسیکلت ها نیز تا چه اندازه بر افزایش مصرف یبه خصوص در شهر تهران خواهد گذاشت .

سهم ۶۰ درصد سوخت‌های آلاینده از سبد انرژی نیروگاه‌ها

 یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که با وجود سطح بالای آیندگی، نزدیک به ۶۰ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را سوخت مایع تشکیل می‌دهد. مشهدی رجبی به خبرگزاری بازار گفته که «در صورت ادامه این وضعیت و عدم تامین سوخت نیروگاه‌های برق، قطعی برق خواهیم داشت. البته این مشکل راه حل بسیار ساده ای دارد و کافی است که مشترکان بخش خانگی ۱۰ درصد انرژی کمتری مصرف کنند. در این حالت روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز بخش خانگی صرفه جویی خواهد شد و دیگر هیچ مشکلی در تامین سوخت نیروگاه‌ها وجود نخواهد داشت. »

جالب است که بدانید کاهش یک درجه سلسیوس دمای منازل منجر به ۶ درصد کاهش مصرف انرژی و خاموشی یک لامپ به اندازه هزار مگاوات که معادل تولید یک نیروگاه اتمی است، صرفه جویی به همراه خواهد داشت. فقط کافی است که دمای خانه‌های خود را روی ۱۹ تا ۲۲ درجه سلسیوس قرار دهید و تنها یک لامپ اضافه را خاموش کنید، تا وضعیت تولید و عرضه انرژی همچون گذشته ادامه پیدا کند.

کد خبر: ۴٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha