۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما از سال ۹۷ شروع شد
رئیس جمهور:

جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما از سال ۹۷ شروع شد

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: ما از سال ۵۹ در تحریم آمریکا بودیم، اما جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما از سال ۹۷ شروع شد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، افزود: علت حمله صدام به ما در ۳۱ شهریور سال ۵۹ به دلیل توهمات و محاسبات غلط بود.

رئیس جمهور گفت: آن‌ها گمان می‌کردند که ما در این شرایط نیروی هوایی نداریم، چرا که آمریکا آن را تحریم کرده و هیچ قطعه‌ای وارد نشده است و وضع ارتش ما هم از نظر آن‌ها به گونه‌ای بود که آمادگی برای جنگ نداشتیم و سپاه هم آن روز به صورت نیروی انتظامی و جمع کوچکی برای دفاع از انقلاب اسلامی بود.

روحانی افزود: آن‌ها گمان می‌کردند که، چون آمریکا رابطه اش را با ایران قطع کرده است و شرق هم که طرفدار عراق و حزب بعث است، قطعاً پیروز جنگ خواهند بود.

رئیس جمهور با اشاره به توطئه‌هایی که عراق از روز اول انقلاب در کردستان و خوزستان ایجاد کرده بود، گفت: در سال ۵۹ در داخل کشور انشقاق‌ها و اختلاف‌هایی بود و آن‌ها اینگونه گمان کردند که ارتش و نیروی مسلح و حامی خارجی نداریم و با یک نیروی برق آسا می‌توانند انقلاب ما را سرنگون کنند.

روحانی افزود: صدام می‌گفت که نخستین هدف ما سرنگونی نظام و انقلاب است و بعد گفت که اگر به این نتیجه هم نرسیدیم بخشی از خاک ایران را تصرف می‌کنیم و اگر هم نشد لااقل به عنوان هدف سوم معاهده میان ایران و عراق را جلوی تلویزیون پاره می‌کنیم و دیگر حاکمیت مان بر اروند رود تثبیت می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه گفت: محاسباتشان را غلط کردند و رسوا و سرنگون شدند و همه آن‌هایی هم که از آن‌ها حمایت کردند ابراز پشیمانی کردند و زمانی که صدام به کویت حمله کرد تک تک شان گفتند که چقدر به صدام پول دادند.

روحانی افزود: این محاسبات غلط هم برای ما دردسر درست کرد و هم صدام خودش را نابود و هم کشورش را با مشکلات مواجه کرد.

رئیس جمهور گفت: امروز این حادثه دقیقاً تکرار شده است و دو سال و نیم پیش هم آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را بر مبنای توهم و محاسبات غلط آغاز کرد، این چیزی است که آن‌ها اظهار کردند نه این که ما بخواهیم تحلیل کنیم.

روحانی افزود: آن‌ها هدفشان بستن همه راه‌های اقتصادی به روی ایران بود و مجدد اعلام می‌کنم که ما از سال ۵۹ دچار تحریم اقتصادی بودیم، اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ علیه ما شروع شد.

رئیس جمهور گفت: امروز بحث تحریم نیست، ما در جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا با همه امکانات، دلارها، روابطش و با شرکت‌های چند ملیتی اش به لحاظ اقتصادی وارد جنگ با ایران شده است.

روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیات دولت، تصریح کرد: عده‌ای خارج نشین ناراحتند که ما هم با کرونا مبارزه کردیم، هم به فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی ادامه دادیم و هم مناسک دینی را برگزار کردیم، آنان دلشان می‌خواست کشورمان تعطیل شود و همه چیز بهم بریزد از عصبانیت شان پیداست که در چه فکری بودند.

رئیس جمهور گفت: اکنون برغم همه مشکلات می‌بینیم که کشاورزان ما با نشاط‌تر از هر سال دیگر برای کشت آماده می‌شوند و البته دولت نیز با تامین سم، کود، ماشین آلات و بذر، احیا و تجهیز زمین‌های زراعی، ساماندهی آبیاری قطره‌ای و ایجاد سدها در کنار آنان است.

روحانی افزود: دولت در جایی که باید وارد شود تلاش می‌کند، کاری که دولت در احیای زمین‌های کشاورزی، آماده کردن زمین‌های زراعی و ایجاد سدها انجام داد، کمتر سابقه دارد.

رئیس جمهور گفت: ما ۴۰۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی آماده کردیم که حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن در خوزستان و ایلام و حدود ۷۷ هزار هکتارش در غرب کشور است که این اقدامات ادامه دارد و حدود ۶۰ هزار هکتار دیگر نیز احیا می‌شود.

روحانی افزود: در این چارچوب ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی نیز در سیستان و بلوچستان آماده شده که کار بسیار عظیمی است.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما در حال جنگ اقتصادی نیز به اجرای طرح‌های توسعه‌ای ادامه می‌دهیم و اجرای هیچ یک از این طرح‌ها را متوقف نکرده ایم و امیدواری ما از بین نرفته است.

روحانی گفت: دولت در کنار صادرکنندگان، صنعت گران، کشاورزان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و همه دلسوزان ملت است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت در ابتدای سال ۹۲ گندم را به قیمت تضمینی هر کیلو ۴۰۰ تومان خریداری می‌کرد که این رقم در سال‌های بعد به تدریج افزایش یافت و امسال به کیلویی ۴ هزار تومان رسید که این رقم ده برابر افزایش یافته است تا به خودکفایی برسیم.

روحانی با تاکید بر اینکه کشاورزان بدانند دولت پشتیبان آنان است، افزود: در گذشته مطالبات گندم کاران را اقساطی می‌پرداختیم، اما اکنون بلافاصله پس از خرید محصولات کشاورزان طلب شان را می‌پردازیم و جزء چند درصد باقی مطالبات شان را پرداخت کردیم.

رئیس جمهور کمک دولت را تعیین قیمت تضمینی، آماده کردن وسایل و نهاده‌های لازم و پرداخت بهنگام مطالبات کشاورزان برشمرد.

روحانی گفت: در خصوص نهاده‌های کشاورزی نیز بانک مرکزی برغم مشکلات در شش ماه امسال ۴ و نیم میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده است و در آینده هم ادامه دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمن با اعمال فشار بر ما تصور می‌کرد، صادرات و واردات ما متوقف می‌شود، اما حرکتی که اکنون آغاز کردیم در تولید بسیاری از محصولات صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی و خودرو سبب رشد چشمگیر تولیدات شده است.

روحانی میزان افزایش تولیدات را در شش ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در عرصه‌های خودروسازی ۱۸ و نیم درصد، در لوازم خانگی ۴۲ و نیم درصد، در شمش آلومینیوم ۵۰ درصد، در فولاد خام ۸ درصد و در سیمان ۱۵ درصد برشمرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این موضوع برغم مواجه با همه گیری بیماری کروناست که باید با کاهش تولید مواجه می‌شدیم، پس معلوم است که مردم فداکاری می‌کنند و برغم مشکلات ناشی از این بیماری می‌دانند که در جنگ با قلدری زورگو هستیم که به حرف هیچ کس گوش نمی‌کند.

روحانی افزود: اخیرا دیدید که همه دنیا با این آمریکا مخالفت کردند، اما او باز هم قلدری کرد و البته خودش فهمید که موفق نشد، آن هم بعد از این هم تبلیغات، ارائه پیش نویس، بالا و پایین رفتن و این همه از واشنگتن به نیویورک آمدن و از آن جا به نیویورک رفتن، آخرش دو سه شرکت را تحریم کردند و این نتیجه ۶-۵ ماه تکاپو کردن آنان بود.
رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به این توانمندی ها، امروز می‌توانیم و آماده ایم که در این جنگ به موفقیت برسیم.

روحانی گفت: البته همواره گفته ایم که ما آغازگر هیچ جنگی نبودیم و جنگ تحمیلی را آغاز نکردیم، در این جنگ نیز آغازگر نبودیم و همان طور که در دفاع مقدس ایستادیم و پیروز شدیم در این جنگ نیز مقاومت کردیم و پیروز می‌شویم.

رئیس جمهور افزود: دولت همه امکانات لازم را در عرصه اقتصادی و رفع موانع تولید به کار گرفته است و معاون اول رئیس جمهور مسئول بررسی موانع تولید و رفع مشکلات موجود در این عرصه شده است.

روحانی گفت: برای تسویه حساب ارزی که شرکت‌ها دریافت کرده اند راه را باز کردیم و تا هر شرکتی که چنین تسهیلاتی چه از صندوق توسعه ارزی و چه از بانک‌ها دریافت کرده اند، بیایند و با ریال تسویه کنند.

رئیس جمهور افزود: دولت همواره مشکلات مردم را مدنظر قرار داده و برای رفع مشکلات، راه حل در نظر گرفته است.

روحانی در پایان با نثار درود به روح بلند امام (ره) و شهیدان و تکریم خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران ابراز امیدواری کرد: که خداوند تبارک و تعالی ما را در این جنگ نیز که امتحانی بزرگ است به پیروزی برساند.

کد خبر: ۴۳٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha