۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
۴۰ روز تا انتخابات امریکا؛ عدم ارائه برنامه اقتصادی از سوی بایدن و ترامپ
بازار بررسی کرد؛

۴۰ روز تا انتخابات امریکا؛ عدم ارائه برنامه اقتصادی از سوی بایدن و ترامپ

انتخابات ریاست جمهوری امریکا در شرایطی برگزار می شود که بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر از مردم امریکا در اثر همه گیری کرونا جان باخته اند و اقتصاد در بدترین وضعیت تاریخ قرار گرفته است. سوال این است که کدام نامزد برای احیای اقتصاد آسیب دیده کنونی مناسب تر است؟

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که رقابتهای انتخاباتی در آمریکا در جریان است، مساله اقتصاد و سیاستهای هر کاندیدا اهمیت زیادی دارد. هر چند در بسیاری از رسانه های امریکایی اذعان شده است که  اهمیت اقتصاد در انتخابات سال ۲۰۲۰ کمتر از دوره های قبل است ولی با وجود آسیبهای زیادی که کرونا به اقتصاد امریکا وارد کرده است، نمی توان از اهمیت سیاستهای اقتصادی در این دوره حساس تاریخی غفلت کرد.

وب سایت مارکت واچ در گزارش اخیر خود نوشت: «رییس جمهوری آینده امریکا اقتصادی را به ارث می برد که در نتیجه همه گیری کرونا آسیبهای جدی متحمل شده است، بالاترین نرخ بیکاری در طول تاریخ را دارد و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط در آن ورشکسته شده اند. از طرف دیگر هزینه های بالای بهداشتی و درمانی در امریکا و تاثیرات منفی آن روی اقتصاد هم معضلی بسیار مهم و جدی است. بعد از انتخابات، رییس جمهوری باید با معضلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم کند و به این سوال مهم پاسخ دهد که برای بازگشت به وضعیت قبل از همه گیری کرونا تا چه زمانی باید صبر کرد؟»

سیاستهای کدام نامزدها برای حل معضلات کنونی مناسب است
«وینسنت هاجینگ» استاد علوم سیاسی دانشگاه میشیگان امریکا بر این باور است سیاستهای اقتصادی جو بایدن بسیار رویایی است و تحقق بسیاری از آنها در شرایط اقتصادی کنونی امریکا غیر ممکن است. به عنوان مثال برنامه های او در زمینه بهداشت و درمان و بیمه های درمانی بسیار بلند پروازانه است و در مورد آموزش همگانی و تلاش برای افزایش سطح دسترسی تمامی مردم به خانه بسیار امیدوارکننده صحبت می کند ولی به نظر من این طرح ها قابلیت اجرایی ندارد و بیشتر مانند یک شعار زیبا است.

این استاد شناخته شده رشته علوم سیاسی در امریکا سیاستهای بایدن را با سیاستهای کاندیدهای قبلی حزب دموکرات مانند برنی سندرز مقایسه می کند و می گوید: «به نظر من دیدگاه های جو بایدن متعادل تر از نامزدهای قبلی حزب دموکرات است ولی نمی توان در مورد توان اجرایی این سیاستها اطمینان داشت. از طرف دیگر در این سال که تفاوت زیادی با تمام سالهای زندگی ما دارد، انتخاباتی که برگزار می شود هم متفاوت خواهد بود.»

وی ادامه داد: «اما سیاستهای اقتصادی دونالد ترامپ هم بسیار مبهم است. در دوره های قبلی انتخابات اغلب روسای جمهوری برنامه های خود برای چهار سال آینده را رسما اعلام می کردند  تا مردمی که سیاستهای او در طی چهار سال اول ریاست جمهوری اش را دیده اند، در مورد چهار سال دوم حضورش در کاخ سفید تصمیم گیری کنند. ولی دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه هیچ برنامه ای ارایه نداده است و ما دقیقا نمی دانیم در حوزه اقتصادی چه برنامه هایی دارد.»

هاجینگ با تاکید بر این نکته که دولت فعلی امریکا با تمامی دولتهای قبلی فرق دارد و جای تعجب نیست که رقابتهای انتخاباتی او نیز با دیگر نامزدها تفاوت داشته باشد افزود: «ترامپ همیشه خود را یکی از بهترین گزینه ها برای توسعه اقتصادی امریکا می دانسته است ولی هم اکنون اوضاع اقتصادی کشور بسیار نابسامان است. ما می دانیم که سیاستهای او در این نابسامانی نقش کمی داشته است ولی سیاستهای آتی او می تواند در احیای اقتصاد و بازسازی اقتصاد بسیار اثرگذار باشد.»

آیا بایدن قدرت نجات اقتصاد را دارد؟
سی ان ان از جنبه دیگری به این مساله نگاه کرده است. این رسانه امریکایی به اقتصاد بحران زده امریکا در زمان روی کار آمدن باراک اوباما اشاره کرد و نوشت: «ما یکی از شدیدترین رکودهای اقتصادی را در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ تجربه کردیم. دوره ای که باراک اوباما وارد کاخ سفید شد و دوره ریاست جمهوری خود را شروع کرد. ولی سیاستهای او باعث شد تا اقتصاد به سرعت به مسیر رشد باز گردد و در عرصه سیاست خارجی هم موفقیتهای زیادی برای امریکا حاصل شود. ولی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تمام روزهای خوش اقتصادی از بین رفت. بیکاری و اعتراضات خیابانی و هزینه های کلان ناشی از آنها اقتصاد امریکا را هدف قرار داد و کشور هر روز بیش از قبل در سطح بین المللی وجهه خود را از دست داد.»

این رسانه با توجه به حضور بایدن در اولین سالهای ریاست جمهوری اوباما نوشت: «اوباما را مردی می نامند که سالهای سخت اقتصاد را به سالهای رونق تبدیل کرد و بایدن معاون او بود. بایدن در بخش زیادی از سیاستهای اقتصادی با اوباما همفکر بوده است و همین هم فکری به ما امید می دهد که شاید روزهای بهتری برای اقتصاد امریکا در دوره جو بایدن وجود داشته باشد.»

اریک هیدلبرگ استاد علوم سیاسی دانشگاه کارولینای شمالی با نظریه مطرح شده توسط سی ان ان مخالف است. او گفت: «به نظر من پیش از قضاوت در مورد این دو کاندیدا باید، از آنها خواست تا برنامه های اقتصادی خود را رسما ارایه دهند. تا کنون بیشتر مناظرات و صحبتها در مورد شیوه مدیریتی و ویژگی های احزاب سیاسی آنها بوده است و کمتر به مسایل جاری مردم و کشور پرداخته شده است. »

وی در ادامه تجربه اقتصاد و اجتماع امریکا در دوره دونالد ترامپ را تجربه بدی قلمداد کرد و گفت: «امریکا در چهار سال گذشته روزهای سختی داشت. اعتبارش در جهان و در میان بسیاری از کشورهای دوست و هم پیمانش از بین رفته است و روابط اقتصادی اش با چین آسیب دید. این آسیبها برای امریکا، آسیبهای بسیار جدی و مهمی است و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.»

کد خبر: ۴۳٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha