۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
هتلداری مازندران زمین‌گیر شد/ سایه کرونا بر سر صنعت گردشگری
بازار گزارش می‌دهد؛

هتلداری مازندران زمین‌گیر شد/ سایه کرونا بر سر صنعت گردشگری

ساری- با قرمز شدن وضعیت استان مازندران در پی شیوع کرونا، پشت صنعت گردشگری و هتلداری در این استان به خاک مالیده شد.

بازار؛ گروه استان ها: اگرچه همواره در تعطیلات شاهد موج پراکنده مسافران در مازندران هستیم و گردشگرانی که بی توجه به پروتکل ها روانه سفر می شوند اما در مجموع گردشگری مازندران با رکود مواجه شده و این صنعت نیمه جان در آرزوی شفا و نوشدارو است.

تعطیلی اماکن تفریحی و توریستی و خلوت شدن هتل ها و تاسیسات گردشگری صنعت گردشگری را به گوشه رینگ برد و گسترش این بیماری، صنعت درآمدزای گردشگری را بیش از دیگر صنایع تحت تاثیر قرار داده است.

تعطیلی اماکن تفریحی و توریستی، لغو پروازها، محدودیت های ترافیکی و سفر موجب شد تا صنعت گردشگری آسیب های زیادی ببیند و مشکلات این صنعت با گذشت ۸ ماه از شیوع کرونا مضاعف شده و درآمد این بخش به حد صفر رسیده است.

این مسئله سبب شده تا کسب و کارهای مرتبط با صنایع گردشگری نیز با رکود مواجه شوند و این وضعیت درحالی است که بخش قابل توجهی از درآمدهای استان مازندران از بخش گردشگری است. با شیوع کرونا گردشگری مازندران بیش از ۹۰ درصد درآمدهای خود را از دست داد و شماری زیادی از فعالان این بخش بیکار شده اند. اتاق ها و لابی های خلوت هتل ها از مسافر بخشی از خسارت کرونا بر صنعت گردشگری است.

۹۰ درصد درآمد هتل ها از بین رفته است
حاجی بابایی رئیس اتحادیه هتلداران مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخش زیادی از درامد مازندران از گردشگری است، گفت: به هتل ها و مراکز اقامتی استان براثر کرونا خسارت جدی وارد شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد منابع درآمدی هتل ها از بین رفته است و درآمدهای جنبی مانند استخر، سونا، میتینگ ها، سالن کنفرانس ها و غیره کاهش یافته است.

وی با اشاره به امهال سه ماه تسهیلات بانکی از سوی دولت، این حمایت را ناکافی دانست و گفت: بخش گردشگری و هتل ها نیازمند حمایت جدی است و وقتی بخش زیادی از منابع درآمدی را از دست دادیم باید نگاه جدی به آن شود.

شیوع کرونا سبب تعدیل نیرو در بخش گردشگری و هتل ها شده است و مدیران هتل ها نگران این مسئله بوده زیرا این نیروی انسانی آموزش دیده جزو سرمایه های ما هستند

حاجی بابایی با اظهار اینکه بخش زیادی از اشتغال استان در حوزه هتل ها است، یادآور شد: شیوع کرونا سبب تعدیل نیرو در بخش گردشگری و هتل ها شده است و مدیران هتل ها نگران این مسئله بوده زیرا این نیروی انسانی آموزش دیده جزو سرمایه های ما هستند.

رئیس جامعه هتلداران مازندران ایجاد فرصت های معافیت های مالیاتی، طولانی کردن دوره بازپرداخت تسهیلات و ارائه مشوق ها را برای جبران خسارت ها لازم دانست و گفت: بخشی از درامد هتل ها به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته و لازم است حمایت های جدی در این بخش صورت گیرد.

حاجی بابایی عنوان کرد: در کشورهای دیگر برای حوزه گردشگری، کاهش نرخ تسهیلات و طولانی شدن دوره بازپرداخت را در پیش گرفتند و لازم است برای بخش گردشگری حمایت های اساسی درنظر گیرد.

 گردشگری مازندران دچار محدودیت های کرونایی شد و اکنون کرونا بر این بخش سایه انداخته است و به گفته فعالان صنعت گردشگری، کرونا به تمام هستی و نیستی آنان آسیب زده است. خزایی مالک یک هتل در غرب مازندران با اظهار اینکه هتلداران و پلاژها دارای مشکلات فراوانی هستند و تمام هستی و نیستی خود را از دست داده اند، افزود: بخشی از تاسیسات گردشگری اجاره ای هستند و قادر به تامین هزینه ها نیتسند.

وی با عنوان اینکه آشپزخانه و رستوران هتل را اجاره داده بودم اما از گرفتن یک سوم اجاره منصرف شدم، افزود: خسارت بالای کرونا سبب شد تا بخشی از پرسنل را تعدیل کنیم.

مدیران مجموعه های گردشگری در آرزوی ورود گردشگر هستند و معتقدند اکنون مسافران کمتر به هتل ها مراجعه می کنند و از کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت این مراکز در حال حاضر استفاده می شود. این درحالی است که فعالان این بخش عنوان می کنند متولیان امر نه از مالیات و نه از بدهی های بانکی چشم پوشی می کنند و حمایت های چشمگیری از واحدهای تاسیساتی و گردشگری به عمل نیاورده است. این درحالی است که به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصدی ارائه می شود که ناچیز است.

همچنان زخم های کرونا بر تن گردشگری مازندران که یک سوم اقتصاد استان را شامل می شود، هویدا است و فعالان این بخش در آرزوی تدبیر دولت برای رفع مشکلات هستند

همچنان زخم های کرونا بر تن گردشگری مازندران که یک سوم اقتصاد استان را شامل می شود، هویدا است و فعالان این بخش در آرزوی تدبیر دولت برای رفع مشکلات هستند. 

این درحالی است که سیدشمس الدین حسینی عضو مجمع نمایندگان مازندران و عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد استان های شمالی متاثر از گردشگری است، افزود: با کمال تاسف از اسفندماه تاکنون عملا بخش گردشگری کشور و استان مازندران آسیب های فراوانی دیده است.

شیوع کرونا سبب رکود صنعت گردشگری شد
وی ادامه داد: بحث گردشگری از جمله فعالیت هایی است که در همه فصل ها در مازندران جریان دارد و شیوع کرونا سبب رکود این صنعت شد و طی ماه های گذشته ناگزیر بودیم به دلیل بیماری کرونا از پذیرش مهمان خودداری کنیم و این مسئله سبب تا بخشی از مجتمع و هتل های ما تعطیل شوند.

حسینی یادآور شد: اقدام حمایتی که تاکنون برای حمایت صورت گرفته است ارائه تسهیلات و یا امهال آن بوده است درحالی که نیاز صنعت گردشگری برای بازیابی توان بیش از این است و باید مشوق های بیشتری ارائه شود.

این نماینده مجلس خواستار همکاری مدیران عامل بانک ها برای حمایت از بخش گردشگری شد و گفت: همچنین در حوزه مالیاتی نیز باید برای بخش گردشگری معافیت هایی درنظر گرفته شود.

سالانه بیش از ۵۰ میلیون گردشگری به مازندران سفر می کرد و این آمار با شیوع کرونا کاهش چشمگیری یافته است و فعالان این حوزه به تدبیر دولت برای جبران خسارت ها چشم دوخته اند.

بیش از دو هزار و ۵۰۰ مجموعه و تاسیسات گردشگری اعم از هتل، تالارها و غیره در استان مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۴۳٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا تقوی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      0 0
      با سلام من یک نیروی تاسیساتی با29سال سن سابقه کار کلیه کارهای فنی را دارم مدرک لیسانس در حال حاظر مدیر فنی هتل صاحلی شهر در ایزدشهر نور هستم درخواست داشتم اگر نیروی تاسیساتی نیاز داشتین من در خدمتم ...