۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
«اژدها» در حیاط خلوت آمریکا؛ چین در آمریکای لاتین مهارنشدنی است
نشنال اینترست بررسی کرد

«اژدها» در حیاط خلوت آمریکا؛ چین در آمریکای لاتین مهارنشدنی است

ایالات متحده آمریکا نمی تواند از گسترش چین در آمریکای لاتین جلوگیری کند چرا که این کشور یک بازیگر جهانی با برنامه ای رو به رشد است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای به قلم «جان ترنر» افسر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا منتشر نموده است. وی متخصص امنیت ملی با ۱۱ سال تجربه در زمینه تجزیه و تحلیل روندها، تحولات و پیامدهای امنیت ملی آمریکای لاتین، آسیا و خاورمیانه است.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

از تمامی معضلات امنیت ملی که ایالات متحده آمریکا در آمریکای لاتین با آن روبروست هیچ یک به اندازه حضور و نفوذ فزاینده چین گیج کننده نیست. در طی بیست سال گذشته، چین با ایجاد مشارکت استراتژیک جامع با آرژانتین، برزیل، شیلی، کاستاریکا، اکوادور، مکزیک، پرو، اروگوئه و ونزوئلا آینده جاه طلبانه ای را در آمریکای لاتین ترسیم کرده و بالاترین سطح روابط دیپلماتیک با کشورهای آمریکای لاتین را ایجاد نموده است.

از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ تجارت چین با کشورهای آمریکای لاتین از ۱۷ میلیارد دلار به بیش از ۳۱۵ میلیارد دلار رسیده و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حجم تجارت با کشورهای این منطقه را به ۵۰۰ میلیارد دلار برساند

چین اکنون دومین شریک تجاری منطقه آمریکای لاتین پس از ایالات متحده آمریکاست. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ تجارت چین با کشورهای آمریکای لاتین از ۱۷ میلیارد دلار به بیش از ۳۱۵ میلیارد دلار رسیده و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حجم تجارت با کشورهای این منطقه را به ۵۰۰ میلیارد دلار برساند.

 چین همچنین با بیش از پنجاه پروژه فعال در زمینه زیرساخت بندر و شانزده پروژه ارتباط از راه دور در سراسر منطقه آمریکای لاتین، سرمایه گذاری گسترده ای در زیرساخت های این منطقه انجام داده است. این پروژه ها تقریباً فرصت هایی را برای چین ایجاد می کند تا فعالیت های دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و سیاسی خود تقویت نموده و دولت های منطقه را ترغیب به تقویت همکاری با چین کند. تلاش های مداوم و تعامل چین با نوزده کشور آمریکای لاتین و کارائیب این کشورها را ترغیب می کند به ابتکار یک کمربند یک جاده بپیوندند.

چندین مقام ارشد ارتش و دولت ایالات متحده آمریکا ادعاهای چین در مورد دیپلماسی صلح آمیز و کمک به توسعه منطقه آمریکای لاتین را رد کرده اند. برای مثال در ماه ژانویه سناتور جیم اینهوفا، نماینده عالی کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا هشدار داد که چین به وضوح آمریکای لاتین را به یک میدان جنگ مهم جهت تحقق جاه طلبی های جهانی خود و به چالش کشیدن منافع ایالات متحده آمریکا تبدیل نموده است.

مزیت رقابتی ایالات متحده در مقابل چین و روسیه در سراسر نیمکره جنوبی در حال فرسایش بوده و چین ظرفیت ایالات متحده برای حفظ تعادل مطلوب قدرت منطقه ای را به چالش می کشد

در ماه مارس دریاسالار کریگ فالر، فرمانده فرماندهی جنوب ایالات متحده آمریکا که مسئول عملیات نظامی ایالات متحده در سی و یک کشور آمریکای لاتین و کارائیب است هشدار داد که مزیت رقابتی ایالات متحده در مقابل چین و روسیه در سراسر نیمکره جنوبی در حال فرسایش بوده و چین ظرفیت ایالات متحده برای حفظ تعادل مطلوب قدرت منطقه ای را به چالش می کشد.

باید گفت منافع چین در آمریکای لاتین هم ساختاری است و هم استراتژیک. از نظر ساختاری منافع چین عبارتند از: تأمین و حفظ دسترسی به خطوط ارتباطی دریای آزاد و منابع طبیعی غنی منطقه، دسترسی به ذخایر معدنی و مواد خام، منافع مهم اقتصادی بوده که این موارد توضیح می دهد چرا استقرار نیروی دریایی چین در منطقه نسبت به گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است. از نظر استراتژیک، چین از سیاست های نامنظم «اول آمریکا» و کاهش تعهدات امنیتی امریکا در خارج از کشور نهایت استفاده را نموده و کشورهای منطقه از پیشنهادات چین در زمینه تعاملات نظامی دوجانبه گسترده، شامل دوره های آموزش حرفه ای نظامی و فروش پیشرفته اسلحه نظامی استقبال کرده اند.

طی پنج سال گذشته فروش تسلیحات چینی به کشورهای منطقه آمریکای لاتین به ۶۱۵ میلیون دلار در سال رسیده و این تسلیحات شامل سلاح های کوچک و سخت افزارهای نظامی پیشرفته تری مانند رادار، نفربرهای زرهی، هواپیماهای جنگی و شناورهای سطحی در حال گسترش می شود.

آنچه واضح است این است که چین یک قدرت بزرگ با آرزوهای بزرگ در هر گوشه جهان است. واشنگتن فقط می تواند متحدان خود را در سراسر منطقه ترغیب کند تا اقدامات پیشبرد ثبات منطقه و مسئولیت های امنیتی مشترک را دنبال کنند.

باید گفت ایالات متحده نمی تواند از گسترش چین در آمریکای لاتین جلوگیری کند. واشنگتن چه بخواهد و چه نخواهد چین یک بازیگر جهانی با برنامه ای رو به رشد است.

کد خبر: ۴۲٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha