۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
سود صادرات سیب‌زمینی به جیب تجار جمهوری آذربایجان می‌رود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

سود صادرات سیب‌زمینی به جیب تجار جمهوری آذربایجان می‌رود

اردبیل - نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سود صادرات سیب‌زمینی در استان بیشتر از کشاورزان و صادرکنندگان به جیب تجار جمهوری آذربایجان می‌رود.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: سالانه بیش از ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود که ۷۰۰ هزار تن آن مازاد است و به مصرف داخلی و خارجی می‌رسد.

وی میزان صادرات سیب‌زمینی را بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: کشاورز ما باقیمت نازل سیب‌زمینی را به فروش می‌رساند درحالی‌که دلال و واسطه‌گر باقیمت بالاتری آن را در بازار داخلی و خارجی به فروش می‌رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  اردبیل ادامه داد: عمده سود تجارت سیب‌زمینی به جیب تجار آذری می‌رود چراکه باقیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان سیب‌زمینی خریداری‌شده در جمهوری آذربایجان تا سه برابر قیمت عرضه می‌شود.

نیکشاد بابیان اینکه صادرکنندگان توانمند در این حوزه اقدام به تجارت سیب‌زمینی نمی‌کنند، گفت: اگر صادرکنندگان ما باقوت و قدرت در این حوزه حضور یابند، سهم تجارت و سود بیشتری نصیب آن‌ها خواهد شد.

وی افزود: باید سیاست‌های حمایتی از بخش صادرات و تجارت محصولات کشاورزی و بیمه محصولات و همچنین تسهیل مقررات گمرکی در برنامه هفتم توسعه موردتوجه قرارگرفته و فکری به حال حمل‌ونقل در این بخش شود.

در بخش تجارت باید برندسازی محصول به‌خوبی انجام‌شود 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نوسانات قیمت و رقابت‌ناپذیری را از مشکلات دیگر عرضه محصولات کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: در بخش تجارت باید برندسازی محصول به‌خوبی انجام‌شده تا ما محصولات استراتژیک استان را با شرایط مطلوب و برند معرفی‌شده عرضه کنیم.

نیکشاد به‌ضرورت ارتقای ضریب خوداتکایی در برنامه هفتم توسعه و سمت‌وسوی مشخص در تولید محصولات خوراک دام و طیور اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ریزی مانع از بروز مشکل در حمایت از واحدهای دام و طیور شده و خوراک موردنیاز این واحدها تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: باید به صادرات فرا منطقه‌ای نگاه هوشمند داشته باشیم تا با یک هدف‌گذاری مشخص بتوانیم در کنار تولید توانمندی اقتصادی و معیشتی کشاورزان را موردتوجه قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ما در حال حاضر با فرسایش خاک در سطح ملی و استانی روبرو هستیم که حل این مشکل نیازمند دوراندیشی در حوزه تخصیص منابع آب و برنامه صیانتی از خاک است.

قیمت تضمینی محصولات کشاورزی غیرواقعی است
نیکشاد به غیرواقعی بودن قیمت تضمینی محصولات کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: قیمت اعلام‌شده هیچ سنخیتی با هزینه تولید و تلاش کشاورزان و باغداران ندارد درحالی‌که باید در یک برنامه پنج‌ساله به سمت واقعی کردن قیمت محصولات کشاورزی حرکت کرده و به‌دوراز نگاه کلیشه‌ای، بومی و منطقه‌ای در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

وی از حوزه کشاورزی به‌عنوان پیشران اقتصاد و مقدم بر صنعت یادکرد و گفت: ۴۰ درصد اقتصاد استان برپایه کشاورزی است و یک‌سوم جمعیت استان که ۱۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود، در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تولید ۴ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی را در این استان یادآور شد و بیان کرد: استان اردبیل در بخش تحقیقات جزو استان‌های برتر بوده و در این استان سایت تحقیقات باغبانی، کشاورزی مغان، خلخال و اردبیل فعال است.

نیکشاد تصریح کرد: در این بخش ۱۸۲ طرح تحقیقاتی در دست اقدام است تا ارقام مختلف محصولات کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی و دامی عرضه‌شده و در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.

اردبیل در تولید ۱۰ محصول کشاورزی رتبه اول تا هفتم را دارد
وی افزود: این استان در تولید ۱۰ محصول کشاورزی رتبه اول تا هفتم را دارد و در قالب سند راهبردی توسعه کشاورزی تلاش بر این است تا کشت محصولات آبی و دیمی گسترش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از افزایش راندمان آبیاری در این استان تا ۸۰ درصد و توسعه کشت گلخانه‌ای خبر داد و بیان کرد: مجتمع گلخانه‌ای مغان در یک هزار و ۶۰۰ هکتار در حال اجراست که ۵۰ هکتار آن زیر کشت رفته و فازهای بعدی نیز در مرحله اجراست.

نیکشاد در پایان به ۱۷۲ طرح راکد و نیمه فعال بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: امسال قرار است ۶۸ طرح راکد و غیرفعال استان به زنجیره تولید بازگشته و در کنار آن اصلاح و احیای باغات به افزایش تولید در این بخش کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۴۲٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha