۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
تحلیل تکنیکال و بنیادی بجهرم؛ بنیادی خوب اما تکنیکالی پیچیده
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی بجهرم؛ بنیادی خوب اما تکنیکالی پیچیده

بر اساس بررسی ترازنامه مالی، وضعیت تولید و همچنین تجزیه و تحلیل تابلوی بورس این نماد می‌توان به این نتیجه رسید که نماد بجهرم از نظر بنیادی دارای بنیادی خوب است.

بازار؛ گروه بورس: نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با ظرفیت اسمی ۱۴۴۰ مگاوات در کیلومتر ۲۷ جاده جهرم به شیراز، در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع شده است. این نیروگاه شامل ۶ واحد گازی V۹۴-۲ هریک به ظرفیت ۱۵۹ مگاوات، که در حال حاضر همه آنها در حال بهره برداری بوده و سه واحد بخار هریک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات که واحد اول بخار در فروردین ۹۷ و واحد دوم بخار در اردیبهشت ۹۸ به شبکه سراسری برق کشور متصل و در حال بهره برداری است، می باشد. همچنین بنا بر برنامه زمان بندی، پیش بینی میشود واحد سوم بخار در سال ۹۹ مورد بهره برداری و تولید تجاری برق قرار گیرد.

این شرکت در شهریور سال ۹۰ به صورت سهامی خاص افتتاح شد و در مهر ماه ۹۵ به سهامی آن و در اواخر همان سال وارد بورس شد. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تامین نیرو در جنوب  کشور محسوب می‌شود. تولید برق به عنوان یک کالای استراتژیک و حساتی محسوب می‌شود بنابراین محصول این شرکت، نیاز اولیه جامعه را تامین می‌کند.

بر اساس آمار وزارت نیرو میزان مصرف انرژی در اوج مصرف حدود ۵۶ هزار مگا وات است در حالی که میزان ظرفیت تولید برق در کشور به ۸۲ هزار مگاوات رسید و این موضوع به خاطر در دسترس بودن منابع تولید برق به خصوص نیروگاهای حرارتی که با گاز کار می‌کنند است. مازدار تولید این محصول به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود که در سال‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها و همچنین ورود کشورهای مختلف به تعمین برق کشورهای مذکور صادرات این محصول با مشکله مواجه شده است.

سرمایه شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در بدو تاسیس ۱میلیارد ریال بود که با افزایش سرمایه در سال ۹۴ به حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال رسید. بانک سپه با ۶۴درصد سهام به عنوان سهامدار عمده این شرکت معرفی شد و بعد از آن بانک تجارت با ۱۸ درصد و گروه مالی ملت با ۸درصد سهامداران بعدی این شرکت هستند. سهم  این شرکت با تولید ۵.۹۴۸.۸۸۷ مگاوات ساعت در بازار تولید برق ۱.۸۷درصد است که بیشتر مشتریان آن واحدهای صنعتی، خانگی و کشاورزی هستند.

این شرکت در گزارش تفسیری خود بیشتر بر صنعت برق کشور و همچنین میزان مصرف تاکید کرده بود.

صورت مالی
درآمد عملیاتی شرکت در سال ۹۸ برابر با ۲.۵۸۸.۲۴۶ میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته که این رشد ناشی از افزایش تعرفه برق از سوی دولت است. سود(زیان) ناخالص این شرکت در سال ۹۸ برابر با ۵۸۴.۰۱۳ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۵درصد رشد را نشان داده است. همچنین سود خالص این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۴۰۰.۷۱۲ میلیون ریال در ترازنامه درج شده است که این رقم نسبت به سال ۹۷ تغییرات چندانی نداشته است.

همچنین سود خالص هر سهم برای هر دو سال ۹۸ و ۹۷ برابر با ۱۷ ریال است. جمع دارایی‌های غیر جاری در سال ۹۸ برابر با ۲۵.۱۲۶.۸۶۹ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۷، ۲۴.۶۱۲.۶۶۱ میلیون ریال است و در جمع داریی جاری برای این شرکت در سال ۹۷ حدود ۳.۵۶۹.۵۳۴ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۸ به ۳.۶۲۵.۹۱۷ میلیون ریال رسید که تقریبا می‌توان گفت تغییرات چندانی نداشته است در مجموع جمع دارایی غیر جای و جاری این شرکت برای سال گذشته ۳ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد را نشان می‌دهد این در حالی است که جمع بدهی‌های این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۲.۰۹۵.۳۷۹ میلیون ریال بده که ۴ درصد رشد را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

نسبت‌های مالی
 نسبت حاشیه سود خالص این شرکت برای سال ۹۸، ۳۲درصد و برای سال ۹۷، ۲۵درصد است، حاشیه سود عملیاتی این شرکت در سال ۹۷ برابر با ۲۳درصد و برای سال ۹۸ برابر با ۲۰درصد بوده است. علاوه بر ان حاشیه سود خالص شرکت توسعه نیروگاه جهرم در سال ۹۸ برابر با ۱۵درصد و برای سال ۹۷ برابر با ۲۰درصد بوده است.

نسبت دارایی این شرکت برای هر دو سال ۹۸ و ۹۷ برابر با ۱درصد بود. مجموع نسبت‌های سودآوری که عنوان شد نشان می‌دهد که شرکت وضعیت خوبی نسبت به سال ۹۷ دارد. نسبت‌ جاری و آنی به ترتیب برای سال ۹۸، ۱.۷۳ و ۱.۵۶ و برای سال ۹۷ برابر با ۱.۹۳ و ۱.۷۵ بوده است. همچنین نسبت بدهی این شرکت برای هر دو سال ۷درصد در ترازنامه مالی درج شده است.

تابلوی بورس
نماد بجهرم با میانگین حجم ماه ۶۶میلیون واحد، حجم مبنای ۱۰میلیون واحد، ارزش بازار ۱۰هزار میلیارد تومان، سودآوری ۲۵ و نسبت p/e ۱۷۵.۵۲ در تابلوی بورس ثبت شده است.

ارزش سهام این شرکت در آخرین روز معاملاتی ۴.۳۸۸ ریال بوده است. این شرکت در دوران اصلاح دچار ریزش سنگین شد به گونه‌ای که ارزش سهام این شرکت از ۸.۸۵۲ ریال در ۱۲ مرداد ماه به ۴.۶۱۵ ریال در ۳۰ شهریور ماه رسید یعنی تقریبا ارزش سهام این شرکت نصف شد.

رتبه این نماد از نظر سودآوری در گروه ۱۰ و در بازار ۶۵۱ است و همچنین رتبه از نظر ارزش بازار در گروه ۶و در بازار ۱۱۶ می‌باشد. ضریب شرکت از نظر نقدشوندگی ۹۵درصد  و از نظر همبستگی به شاخص کل ۹۴.۹۱ درصد در تابلوی بورس درج شده است. از نظر وضعت تابلوی بورس به نظر می‌رسد این شرکت نوانسته در دوران اصلاح موفقیت چندانی داشته باشد.

بر اساس بررسی ترازنامه مالی، وضعیت تولید و همچنین تجزیه و تحلیل تابلوی بورس این نماد می‌توان به این نتیجه رسید که نماد بجهرم از نظر بنیادی دارای بنیادی خوب اما قوی نیست.

تحلیل تکنیکال
بجهرم در تایم فریم به پایین ترین قیمت رسیده است و حجم معاملات در چند روز گذشته به شدت کم شده است، خط تنکان سعی دارد کندل را به بالای قیمتی فرستاده و روند را دوباره صعودی کند، اما شرایط بازار به گونه ای است که هیجان جلوی روند کل بازار را گرفته و نگذاشته این نماد صعودی شود.

پول هوشمند هنوز اشتیاق خود را از دست نداده و می خواهد به محدوده اشتیاق خرید وارد شود، استوک استیک نیز به خط روند پایین خود واکنش خوبی نشان داده است، macd  نیز توانسته کف سازی مناسبی را انجام داده و می توان امیدوار بود که صعودی شود

بجهرم در تایم فریم هفتگی الگوی شبیه سر و شانه سقف را ساخته و همین الگو باعث ریزش این نماد در ۹ هفته شود، بجهرم می خواهد کف حمایتی خود در نقطه ۴۲۶ تومان را حفظ کرده و باز هم صعودی شود، باید دید می تواند این کف را حفظ کرده و یک الگوی راندینگ بزرگ ایجاد کند، یا خیر؟

بجهرم را از لحاظ تحلیل زمانی با دوره های ۲۵ روزه شاخص کل بررسی کرده و از لحاظ زمانی سقف ها و کف های آن بررسی شد که نشان می دهد در تایم فریم روزانه، بجهرم می تواند در دو روز آینده با پرقدرت شدن شاخص کل صعود کند، از هر چیزی مهمتر برای بجهرم و بسیاری از نمادهای دیگر شروع روند صعودی برای شاخص کل است، و در این صورت بجهرم می تواند پرتقاضا شود، پیشنهاد ورود یا خروج از این نماد را نداریم و این نماد تنها زمانی جذاب خواهد شد که بتواند یک هفته کاری در محدوده پرتقاضا قرار گرفته و الگویی شبیه راندینگ یا کف دوقلو را ایجاد کند.

تحلیل بنیادی: پژمان مرادی

تحلیل تکنیکال: وحید بلالی

کد خبر: ۴۲٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha