۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
قیمت‌گذاری شانه‌ای تخم مرغ صحیح نیست
دبیر انجمن ملی طیور ایران:

قیمت‌گذاری شانه‌ای تخم مرغ صحیح نیست

طلاکش، دبیر انجمن ملی طیور ایران ملاک قیمت‌گذاری تخم‌مرغ را در تنظیم بازار بر اساس کیلو عنوان کرد که قیمت مصرف کننده را حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است.

به گزارش بازار، سید فرزاد طلاکش، قیمت‌گذاری شانه‌ای را صحیح ندانست، چراکه هر شانه تخم‌مرغ با دیگری وزن دهی مختلفی داشته و منجر به اختلاف نظر می‌گردد.

وی ادامه داد: واحد تخم‌مرغ عدد است نه کیلو ولی تنظیم بازار قیمت‌گذاری را به کیلو محاسبه کرده است که اشکالی ندارد.

طلاکش گفت: اگر هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، هر شانه تخم‌مرغ که هر عدد ۵۸ تا ۶۲ گرم وزن دارد، از یک کیلو و ۹۰۰ تا ۲ کیلوگرم متغیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر شانه تخم‌مرغ از ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان خواهد بود و عدد ۲۶ هزار تومان کاملا غیرمنطقی است مگر اینکه تخم‌مرغ ریز استفاده کنند که وزن آن کمتر شود.

طلاکش لزوم استفاده همه از یک معیار واحد را متذکر شد و افزود: مردم ۲۱۰ عدد تخم‌مرغ در سال مصرف دارند که سرانه پایینی است که حدقل این سرانه باید ۲۵۰ عدد باشد.

وی با اشاره به آمار ۲۱۰ عدد مصرف تخم‌مرغ، دریافت پروتئین جامعه را با مشکل روبرو دانست و تصریح کرد: اگر این ۲۱۰ عدد را تقسیم بر ۱۶ کنیم، مصرف بر اساس کیلو بدست می‌آید یعنی مردم ما در ماه ۳ کیلو و نیم تخم‌مرغ مصرف می‌کنند.

طلاکش خاطرنشان کرد: هیچ ذخیره‌ تخم‌مرغی در دنیا وجود ندارد که ما از آنجا واردات داشته باشیم پس هرطور شده دولت باید تولیدکنندگان داخلی را حفظ کند.

وی افزود: عدد ۱۲هزار تومان که ستاد تنظیم بازار برای قیمت تمام شده تخم‌مرغ گذاشته است، شک نکنید که عددی ظالمانه است.

در ادامه علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در قیمت‌گذاری تخم‌مرغ باید مصرف‌کننده و تولیدکننده را باهم در نظر بگیریم، تصریح کرد: اگر دولت بنا دارد یکسری حمایت را در نظر گیرد، نباید از جیب تولید کننده وارد عمل شود که با انبوهی از مشکلات روبرو است.

وی افزود: این بی‌ملاحظه‌گی دولت را موجب ضربات سنگین به تولیدکنندگان دام سبک و شیر و طیور دانست و گفت: در سنوات گذشته همواره دولت‌ها آخر خط را کنترل می‌کرد تا فلان قیمت لحاظ شود ولی باید هزینه تمام شده و سود معارف را برای تولید کننده در نظر گیرد.

نظری با بیان اینکه سازمان حمایت باید قیمت‌های مصوب را اجرا کند و این مسئله به وزارت صمت باز می‌گردد، گفت: این مشکل بدلیل نبود وزیر می‌باشد.

وی با چنین ادعایی اظهار کرد: مجلس توان دادن یک تذکر ساده را به یک وزیر ندارد چون عملا وزارتخانه‌ای که وزیر ندارد، نمی‌توان برای آن تذکر ثبت کرد.

نظری ادامه داد: سرپرست مسئولیت خود را انجام نخواهد داد چون بلاتکلیف است.

کد خبر: ۴۲٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha