۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
احتمال افزایش ۲۲ درصدی هزینه‌های حمل و نقل با گرانی لاستیک
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در گفتگو با بازار خبر داد:

احتمال افزایش ۲۲ درصدی هزینه‌های حمل و نقل با گرانی لاستیک

کریمی، دبیر کانون انجمن ‌های صنفی کامیون ‌داران کشور نسبت به کمبود و افزایش سرسام‌ آور قیمت تایر خودروهای کار و تجاری اظهار نگرانی کرد و گفت بی شک با افزایش قیمت لوازم کامیونها بخصوص تایر، هزینه های باری نیز افزایش می یابد.

بازار؛ گروه خودرو: تصمیم مسئولان دولتی نسبت به تخصیص ارز نیمایی به جای ارز دولتی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لاستیک خودروهای سواری و کار و تجاری نه تنها بهای تایر های داخلی را افزایش داد بلکه منجر به صعود قیمت لاستیک ‌های هم شد.

هرچند افزایش ۵۵ درصدی قیمت تایر به خودی خود برای بخش حمل و نقل کشور شوک بزرگی بود اما معضل دیگری که رانندگان با آن مواجه هستند مساله کمبود عرضه لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت است. در این خصوص احمد کریمی، دبیر کانون انجمن ‌های صنفی کامیون ‌داران کشور در گفتگو با  بازار توضیح می‌ دهد.

* چندی پیش خبری مبنی بر افزایش ۵۵ درصدی قیمت لاستیک به دنبال تغییر ارز دولتی به نیمایی توسط مسئولان دولتی منتشر شد؛ به نظرتان این افزایش قیمت چه تاثیری بر روی فعالیت کامیون ‌داران کشور گذاشته است؟
بله خبری که منتشر شده درست است و متاسفانه نه تنها با با تصمیم دولت مبنی بر تغییر گروه ارزی لاستیک از دولتی به نیمایی با افزایش قیمت لاستیک تولید داخل مواجه بوده ایم بلکه تایر های وارداتی هم با افزایش چند برابری قیمت مواجه شدند. هرچند طی ۲۰ روز اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور تصمیمی مشترک به پیشنهاد وزیر راه و شهر سازی گرفتند که لاستیک ‌های موجود در گمرک که تا اول شهریور ماه وارد شده با همان ارز دولتی در اختیار رانندگان قرار دهند. اما درحال حاضر با توجه به اینکه هنوز آن لاستیک‌ ها ترخیص نشده و اگر ترخیص شده در سامانه توزیع قرار نگرفته، بزرگترین مشکل کامیون‌ داران بحث کمبود لاستیک و گرانی آن است.

اگر نتوانیم به موقع  لاستیک مورد نیاز حمل و نقل جاده ‌ای را تامین کنیم به طور حتم خیلی زود این ناوگان  زمین ‌گیر و متوقف خواهد شد

* اشاره کردید به کمبود عرضه لاستیک در بازار و ایجاد مشکل برای کامیون ‌داران، یعنی همین لاستیک گران هم به راحتی به دست رانندگان نمی ‌رسد؟
خیر، اکنون در بازار با کمبود شدید لاستیک مواجه هستیم و لاستیک ‌هایی هم که موجود است با قیمت ‌های سرسام آور عرضه می ‌شوند. همچنین زمانی که سامانه را باز می ‌کنیم، می ‌بینیم که به تعداد تنها چند حلقه لاستیک در سامانه موجود است، درصورتی که متقاضیان به چندصد نفر در هر روز می ‌رسند.

 این مساله ‌ای است که باید هرچه سریع ‌تر برطرف شود؛ چرا که از دو جهت موضوع لاستیک حائز اهمیت است، اول اینکه یکی از نیازهای ضروری و مهم بخش حمل و نقل کشور است. بنابراین اگر نتوانیم به موقع  لاستیک مورد نیاز حمل و نقل جاده ‌ای را تامین کنیم به طور حتم خیلی زود ناوگان حمل و نقل زمین‌ گیر و متوقف خواهد شد.

علاوه بر این، قیمتی که برای لاستیک اعلام می کنند بالاتر از آن است که در محاسبات تن بر کیلومتر محاسبه شود و این موضوع منجر به افزایش بین ۱۸ تا ۲۲ درصد قیمت تمام شده حمل خواهد شد. یعنی این افزایش قیمت به طور حتم باعث این می شود که رانندگان نا گریز به افزایش کرایه حمل شوند.

هرچند سازمان راهداری مدعی است قیمت لاستیک با ارز نیمایی محاسبه شده است اما به این دلیل که بارها درخواست کردیم این آنلایز را در اختیار مان قرار دهند و این اتفاق رخ نداده، معتقد هستیم که در بحث لاستیک هم این افزایش قیمت پیش بینی نشده است.  بنابراین مهمترین موضوعی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم کمبود لاستیک در بازار، تورم بیش از حد قیمت لاستیک است.

قیمت قطعات و لوازم یدکی پر مصرف مورد نیاز کامیون ‌داران به شدت افزایش یافته است، به نحوی که اکنون  شاهد افزایش ۱۰ برابری هزینه تعمیر موتور هستیم

* علاوه بر لاستیک کامیون‌ داران با معضل افزایش قیمت لوازم یدکی هم مواجه هستند؟ به نظرتان در بخش تامین قطعات یدکی چه چالش‌ هایی وجود دارد؟ آیا در آن بخش هم با کمبود عرضه مواجه هستیم؟
چرا از قطعات و لوازم یدکی صحبت نمی ‌کنیم؟ دلیل این است که قیمت قطعاتی که خیلی پرمصرف هستند هم به شدت افزایش یافته است. به نحوی که یک تعمیر موتور تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. با این حال به این دلیل که موضوع لاستیک ذهن کامیون‌ داران را درگیر کرده است از همین رو خیلی به موضوع گرانی قطعات و لوازم یدکی ورود نکرده ایم.

علاوه بر این به رغم اینکه سازمان راهداری کرایه را بر اساس تن بر کیلومتر به تصویب شورای عالی ترابری رسانده است اما قرار نیست اگر ابتدای امسال براساس نرخ موجود قیمتی را برای تن بر کیلومتر اعلام کردیم تا سال آینده نیز نا گریز به اجرای همان نرخ باشیم.

از همین رو نیاز است هر وقت با افزایش بی رویه قیمت انواع کالا و خدمات در حوزه حمل و نقل مواجه شدیم قیمت ‌ها نیز بر اساس تن بر کیلومتر به روز رسانی شود.  یعنی باید به نحوی باشد که خیلی نیاز به تشکیل جلسه و بررسی نباشد. وقتی مشخص می‌ شود که با افزایش قابل توجه قیمت مواجه هستیم، به همان میزان نرخ تن بر کیلومتر نیز باید افزایش یابد. شاید ادعا کنند که هنوز همان تن بر کیلومتری که مصوب شده هم هنوز اجرایی نشده و در بعضی از استان ‌ها، کالاها و مسیرها این موضوع صحت دارد است اما این موضوع هم نشان دهنده ضعف دیگری است.

* اشاره کردید به این موضوع که هزینه حمل و نقل بر اساس تن بر کیلومتر محاسبه میشود، یعنی در تمام کشور اعم از نقاط صعب العبور هزینه حمل بار یکی است و هزینه ‌های اضافه آن بر عهده شخص راننده خواهد بود؟
وقتی نرخ تن بر کیلومتر بر اساس هزار و ۸۲۲ ریال با ضریب یک ابلاغ شد باید در سراسر کشور برای همه کالا ها اعمال شود، ضمن اینکه بعضی از موارد را همچون مسیرهای صعب العبور، مناطق سردسیر در فصل زمستان، مناطق گرمسیر در فصل گرم سال، کم باری و پر باری و غیره همه مواردی هستند که در بحث تن بر کیلومتر موثر هستند اما متاسفانه هنوز در محاسبه تن بر کیلومتر لحاظ نشده است. به هرحال حرف ما این است کرایه‌ ای که ابتدای تیرماه بر اساس تن بر کیلومتر اجرا و به استان ‌ها نیز ابلاغ شد تا پاسخگوی هزینه ها و تورم فعلی سرمایه گذاری رانندگان باشد نمی‌ تواند با شرایط فعلی نیاز کامیون‌ داران را مرتفع کند.

کد خبر: ۴۲٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      0 0
      گرانی به چه علت است کرایه سیمان از نکا به بابل ١٧۰۰۰۰۰. تومان کدام مرجع جوابگو است کرایه ماه قبل بوده یک میلیون تومان