۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
احتمال افزایش قیمت طلا تا ۳۰۰۰ دلار
التهاب بازار طلا و نفت ادامه خواهد داشت

احتمال افزایش قیمت طلا تا ۳۰۰۰ دلار

در سال جاری قیمت طلا در بازار جهانی رکورد شکست و از ۲۰۰۰ دلار فراتر رفت و نفت هم با ثبت قیمت منفی ۳۷ دلاری برای معامله هر بشکه در بازار آتی، امسال را برای همیشه در تاریخ ثبت کرد. ولی سوال اصلی این است که آیا آشگفتی های اقتصادی سال ۲۰۲۰ پایان یافته است یا بازهم باید منتظر تحولات غیر منتظره باشیم؟

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: قیمت طلا با وجود نوسان های زیاد ولی همچنان در سطح  بالایی قرار دارد. سطحی که بسیاری را نگران کرده است و این سوال را ایجاد کرده است که آیا سرمایه گذاری در این بازار سودآور است و می توان  انتظار داشت روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد یا خیر؟

آلیسا کورکوان تحلیل گر بازار طلا در مرکز مطالعات سرمایه گذاری کوپرنیک بر این باور است که تا زمانیکه اقتصاد دنیا در وضعیت بی ثباتی باشد و خبرها از کاهش نرخ بهره و حفظ آن در سطح صفر درصد یا تداوم اجرای طرح تزریق به اقتصاد حکایت دارد، نمی توان انتظار کاهش قیمت طلا در بازار را داشت. 

وی در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «به نظر من قیمت طلا تا رسیدن به اوج فاصله زیادی دارد زیرا بحران اقتصادی ناشی از کرونا همچنان ادامه دارد و نمی توان پایانی برای آن در نظر گرفت. تصور من این است که در ماه های آینده ما شاهد رسیدن قیمت هر اونس طلا در بازار به مرز ۳۰۰۰دلار خواهیم بود و حتی  رسیدن به بیش از  این سطح هم محتمل است.»

بانک امریکا پیش بینی کرده است روند افزایش قیمت طلا تا سال ۲۰۲۲  ادامه خواهد داشت و ما در این زمان شاهد فروش هر اونس طلا با قیمت ۳۰۰۰دلار در بازار خواهیم بود. این در حالیست که سیتی گروپ پیش بینی کرده است انتظار رسیدن قیمت هر اونس طلا تا مرز ۵۰۰۰ دلار هم وجود دارد. البته بدون شک بعد از پایان بحران قیمت کاهش پیدا می کند ولی تا آن زمان می توان از سرمایه گذاری در این بازار سود کسب کرد.

به نوسان های کوتاه مدت دل نبندید

دیوید مادن، رییس مرکز مطالعات بازار سی ام سی بر این باور است که نمی توان به نوسان های کوتاه مدت در بازار دل بست و امید کاهش قیمت را داشت. بازار بسیار ملتهب است و این التهاب در بازار طلا هم مشاهده می شود. هر خبر خوبی در مورد واکسن قیمت را اندکی کاهش می دهد و هر خبر بدی در مورد اقتصاد دنیا باز هم قیمت را افزایش می دهد. او در این مورد به سی ان بی سی گفت: «در هفته های اخیر قیمت هر اونس طلا بیش از ۱۹۰۰ دلار بوده است و انتظار می رود در ماه های پایانی امسال هم به بیش از ۲۲۰۰ دلار برسد. امسال اقتصاد دنیا در وضعیت سختی قرار دارد و بازار طلا هم این بحران و سختی را به خوبی نشان داده است.»

اما پیش بینی در مورد قیمت طلا در سالهای آتی در شرایطی انجام می شود که بازارهای مهم دیگر مانند بازار نفت هم بسیار ملتهب هستند. افت قیمت نفت در بازار جهانی باعث شده است تا بسیاری از شرکتهای بزرگ فعال در این صنعت از ادامه کار سر باز بزنند و سرمایه گذاری خود را در این زمینه متوقف کنند.

قیمت نفت چقدر می شود

سوال دیگری که در این روزها پرسیده می شود این است که بالاخره قیمت نفت افزایش پیدا می کند یا خیر؟ آیا کشورهای صادرکننده نفت می توانند به کسب درآمد بیشتر از فروش نفت دل خوش کنند یا سالهای ریاضت اقتصادی و کم بودن میزان درآمد نسبت به هزینه های جاری را در پیش دارند؟

«اول هنسن» رییس مرکز مطالعات استراتژیک بانک ساکسو بر این باور است که افزایش قیمت نفت در ماه های آتی غیر ممکن است. او در مورد قیمت نفت در ماه های پیش رو نوشت: «نگرانی های زیادی در مورد اقتصاد دنیا و احتمال عرضه واکسن به بازار وجود دارد و همین نگرانی ها مانع از افزایش قیمت نفت می شود. از نظر من حتی تا نیمه سال ۲۰۲۱ هم نمی توانیم قیمت ۵۰ دلاری برای هر بشکه نفت خام را متصور باشیم. در واقع حداکثر افزایش قیمتی که می توان برای سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرد، افزایش ۱۰ دلاری قیمت هر بشکه نفت نسبت به متوسط قیمت سال جاری است که خبر بدی برای صنعت نفت دنیا است.»

البته گلدمن ساکس پیش بینی امیدوارکننده تری ارایه داده است. این بانک امریکایی انتظار دارد حداکثر تا فصل سوم سال ۲۰۲۱ میلادی ما شاهد رسیدن قیمت هر بشکه نفت خام به مرز ۶۵ دلار خواهیم بود  ولی در فصل آخر سال بعد قیمت کاهش می یابد و در سطح ۵۸ دلار سال ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت.

این بانک امریکایی بر این باور است که تغییر الگوی زندگی به دلیل همه گیری کرونا و چهارمین انقلاب صنعتی می تواند روی میزان تقاضای نفت در دنیا تاثیر  زیادی داشته باشد و اگر این تغییر ها ماندگار باشد، دیگر جایی برای افزایش قیمت تا سطحی بیش از ۶۰ تا ۶۵ دلار باقی نمی ماند. گلدمن ساکس نوشت: «ما باید بپذیریم که در شرایط تازه ای قرار داریم و در این دوره تازه با چالشهای جدیدی روبرو خواهیم بود. تغییر الگوی مصرف و تقاضای نفت می تواند تغییر زیادی در صنعت، در ساختار شرکتهای فعال در صنعت نفت و در آینده اقتصاد دنیا ایجاد کند و شاید حتی گذر از این منبع انرژی به سمت منابع پاک تر و حل شدن مشکل تغییرات جوی را نیز ساده تر کند.»

کد خبر: ۴۲٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha