۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
زنان روستایی، رکن و ستون کشاورزی خانوادگی
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

زنان روستایی، رکن و ستون کشاورزی خانوادگی

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از ارکان کشاورزی، کشاورزی خانوادگی است که زنان روستایی ستون آن را تشکیل می‌دهند.

به گزارش بازار، امروز تفاهم نامه ای میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای توانمندسازی زنان روستایی بر اساس زنجیره گیاهان دارویی و اموزش ترویج مصرف محصول سالم و استاندارد در محل وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: با امضای این تفاهم نامه، میان وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دو الگو مورد توجه قرار می‌گیرد اول افزایش استطاعت مالی بانوان روستایی از طریق صندوق‌هایی که ایجاد شده است و دوم آموزش بانوان روستایی به منظور فرهنگسازی و ترویج کشاورزی.

وی اضافه کرد: در این راستا به بانوان روستایی، تولید محصولات کشاورزی در مقیاس‌های کوچک و البته با بالاترین بازدهی آموزش داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مرحله نخست برای این قشر، کاشت گیاهان دارویی، سبزی و صیفی در نظر گرفته شده و مقرر است در آینده این محصولات تنوع بیشتری یابند.
خاوازی افزود: تولید محصولات استاندارد و گواهی شده از طریق توانمندسازی بانوان روستایی در دستورکار این تفاهم نامه است.

وی ادامه داد: از این طریق، هدفگذاری شده است که سهم خانوار روستایی در تولیدات کشاورزی افزایش یابد و همچنین اشتغالزایی که از این طریق صورت می‌پذیرد را نباید فراموش کرد.

وزیر جهاد گفت: بانوان در جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌توانند به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند همچنین می‌توان برخی از هسته‌ها مانند تولید ماهی مولد، قزل آلا همچنین میگو که از حساسیت خاصی نیز برخوردارند را با آموزش‌هایی که صورت می‌گیرد به بانوان محول کرد.

همچنین معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: در سال ۹۶ تفاهم نامه‌ای میان معاونت امور زنان و وزارت جهادکشاورزی به امضا رسید مبنی بر این که در هر استان یک محصول کشاورزی استاندارد توسط بانوان تولید شود که در سال ۹۷ تعداد محصولات به صد رسید و امروز ۳۰۰ محصول کشاورزی تولید بانوان گواهی استاندارد دریافت کردند که با اضافه شدن گیاهان دارویی به این مجموعه درنظر داریم این تعداد به ۵۰۰ محصول برسد.

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای این تفاهم نامه فرهنگ سازی در راستای ترویج و تولید مصرف است چرا که به بانوان روستایی آموزش داده می‌شود که چگونه با استفاده از کمترین نهاده‌های کشاورزی مانند کود و سم محصولات گواهی شده و استاندارد را در باغچه‌های خانگی تولید کنند.
ابتکار ادامه داد: همین موضوع به مدیریت مصرف آب برای تولید محصولات با کیفیت کشاورزی نیز کمک می‌کند و هزینه‌های کشاورزی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: ۱۸ هزار نفر که به عنوان تسهیل گر آموزشی، از آن‌ها یاد می‌شود به بانوان روستایی آموزش‌های لازم در جهت تولید محصولات کشاورزی را می‌دهند.
ابتکار اضافه کرد: بانوان روستایی برای اجرایی شدن این مهم، انگیزه بالایی دارند و این آگاهی را پیدا کردند که سلامت آب و خاک و حفظ محیط زیست با زندگی و سلامتشان ارتباط مستقیم دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت کود و سم، این آموزش‌ها و مدیریت صورت گرفته، راه حلی است که با کمترین میزان نهاده محصول استاندارد تولید شود.

وی گفت: پورتالی برای ثبت اطلاعات محصولات تولید شده نیز در نظر گرفته شده تا از میزان این تولیدات، اطلاعات دقیق نیز در دست باشد.
ابتکار افزود: کشاورزی، حرفه‌ای خانوادگی است و زنانی که وارد این عرصه می‌شوند سایر اعضای خانواده را نیز به یاری می‌طلبند و این می‌تواند از یک سو کیفیت زندگی را افزایش دهد و از سوی دیگر از مهاجرت روستائیان جلوگیری کند.

وی گفت: ادامه این روند و فرهنگسازی در میان بانوان همچنین می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف نیز کمک کند.

کد خبر: ۴۲٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha