۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
گلایه استاندار خراسان شمالی از بی توجهی مدیران به شاخص های اقتصادمقاومتی
در شصت و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی :

گلایه استاندار خراسان شمالی از بی توجهی مدیران به شاخص های اقتصادمقاومتی

بجنورد- استاندار خراسان شمالی از بی توجهی مدیران استان به ارائه طرح ها و پروژه ها براساس شاخص های اقتصاد مقاومتی گلایه کرد.

به گزارش بازار، محمدعلی شجاعی امروز در شصت و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور مدیران استانی در سالن شهدای دولت استانداری خراسان شمالی برگزار شد ضمن گلایه از بی توجهی مدیران به ارائه پروژه ها براساس شاخص های اقتصاد مقاومتی گفت: جلسه گذشته مقرر  شد تا مدیران در جلسه امروز طرح ها و پروژه های دستگاه اجرایی خود را با شاخص های اقتصاد مقاومتی انطباق و ارائه دهند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

وی با ارائه برخی شاخص های اقتصاد مقاومتی افزود: میزان افزایش سهم صادرات، تاثیر در بهره وری انرژی، تاثیر در کاهش نرخ بیکاری جوانان و زنان سرپرست خانوار، تاثیر بر رشد گردشگری داخلی و خارجی و... باید به عنوان شماری از شاخص های اقتصاد مقاومتی در پروژه ها مورد توجه قرار بگیرد.

شجاعی خطاب به مدیران حاضر در جلسه گفت: بیست روز برای اصلاح پروژه های تحت عنوان اقتصاد مقاومتی فرصت داشتید اما وقت را بیهوده گذراندید در حالی که کار سختی هم نبود.

وی از سفر وزیر بهداشت و درمان طی هفته آینده به عنوان وزیر معین اقتصاد مقاومتی در خراسان شمالی خبر داد و گفت: تا زمان سفر وزیر باید پروژه ها با شاخص های اقتصاد مقاومتی منطبق و در جلسه ای که با حضور وی برگزار می شود ارائه شود.

شجاعی با بیان اینکه استفاده از بخش خصوصی یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی است، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش مشارکت بخش خصوصی و خارجی است آیا تلاشی برای حضور این بخش انجام شده است؟

نماینده عالی دولت در استان تاکید کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پروژه های ارائه شده از سوی مدیران را کنترل کند تا در قالب شاخص های اقتصاد مقاومتی باشد.

جایگاه مناسب استان در برخی شاخص ها

نماینده مردم پنج شهر خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در یکصد سال گذشته ساختار اقتصاد کشور متکی به درآمدهای نفتی بوده است، گفت: در حال حاضر اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یافته به طوریکه دولت بودجه سال ۹۹ را بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی بسته است.

علی قربانی با اشاره به اینکه فکر محرومیت، محرومیت می آورد، افزود: تصور همه این است که خراسان شمالی در تمامی شاخص ها با عقب ماندگی هایی همیشه در رده های آخر جدول قرار گرفته در صورتیکه این استان در برخی شاخص ها جایگاه بسیار مناسبی در کشور دارد.

وی اظهار کرد: به طور مثال با انتشار جدول بودجه ۹۹ برخی افراد برداشت های نادرستی داشتند و نمایندگان را مورد انتقاد دادند که چرا خراسان شمالی در بحث درآمدی استان سی‌ام کشور است، در صورتی که این به نفع استان هست یعنی درآمد کمتری از استان به خزانه واریز  و فشار کمتری به مردم استان وارد می شود و اعتبارات عمرانی بیشتر خواهد شد.

قربانی در خصوص تخصیص اعتبارات دولت برای تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان گفت: از دویست میلیارد تومان تعهد دولت، یکصد میلیارد تومان امسال به طور کامل تخصیص داده شده و یکصد میلیارد تومان هم سال آینده تخصیص می یابد.

وی تصریح کرد: سی و هشت میلیارد تومان هم از تعهد دولت برای تکمیل این محور در سال ۹۷ بوده که با اعتبار ۹۸ در نظر گرفته شده لذا بایستی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیر جذب سی و هشت میلیارد تومان سال ۹۷ شود.

حذف ۳ پروژه استانی فاقد ماهیت اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در این جلسه گفت: طی جلسه گذشته مقرر شد تا پروژه هایی که درقالب پروژه های اقتصاد مقاومتی ارائه شده واکاوی شوند.

حسن پارسی پور افزود: در این راستا سه پروژه احداث واحد مسکونی، راه و پروژه آبرسانی به شهرک صنعتی به دلیل اینکه ماهیت اقتصاد مقاومتی نداشتند حذف شدند اما به عنوان پروژه های مهم در استان انجام می شوند.

وی اظهار کرد: برای جایگزینی پروژه های حذف شده مذکور، ۱۳ دستگاه اجرایی پروژه هایی معرفی کردند که تنها دو دستگاه جهاد کشاورزی و علوم پزشکی پیشنهادات جدیدی داشتند.

پارسی پور اضافه کرد: برای پیش برد بهتر برنامه ها و اجرای به موقع طرح ها بایستی بین بخش خصوصی و دولتی تقسیم کار انجام و وظایف هر بخش مشخص شود.

پارسی پور گفت: همچنین با توجه به وجود جوانان توانمند و مستعد در استان به منظور حمایت از آنان از نخبگان و دانشگاهیان نیز در جلسات اقتصاد مقاومتی دعوت خواهد شد.

کد خبر: ۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha