۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
پیش خرید ۵۱ درصد واکسن کرونا توسط کشورهای صنعتی
نابرابری حتی در دسترسی به واکسن هم وجود خواهد داشت

پیش خرید ۵۱ درصد واکسن کرونا توسط کشورهای صنعتی

با وجود اینکه در مورد ضرورت عرضه واکسن کرونا به تمامی کشورهای دنیا بارها صحبت شده ولی بررسی ها نشان می دهد ۵۱ درصد از واکسن تایید نشده کرونا توسط کشورهای صنعتی دنیا پیش خرید شده است. این آمار نشان می دهد کشورهای در حال توسعه و فقیر با برخورداری از واکسن فاصله زیادی دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا منتظر عرضه واکسن برای رهایی از ویروس کرونا و بازگشت به زندگی عادی است، خبرهایی در مورد پیش خرید واکسن های تولیدی آینده توسط کشورهای صنعتی به گوش می رسد.

امریکا واکسن هایی از شرکت آسترازنکا، مدرناو پی فایزر خریداری کرده است و کشورهای بریتانیا و آلمان و فرانسه هم اقدام به پیش خرید واکسن کرده اند. این در حالیست که در اغلب کشورهای در حال توسعه و تمام کشورهای فقیر دنیا هیچ خبری در مورد خرید واکسن نیست. از یک طرف منابع مالی لازم برای این کار را در اختیار ندارند و از طرف دیگر روابط لازم برای این معاملات را ندارند.

 این خبرها و حواشی آنها، این سوال را در ذهن ما ایجاد می کند که آیا شرکتهای داروسازی می توانند واکسنی به کشورهای در حال توسعه عرضه کنند یا خیر؟ آیا پیش خرید واکسن هایی که هنوز تولید و عرضه نشده است به کشورهای صنعتی می تواند باعث رهایی سریع تر آنها از ویروس کرونا شود؟

موسسه مطالعاتی آکسفام در گزارش اخیر خود با اشاره به این قراردادها نوشت: «بیش از نیمی از دوزهای قطعی تولیدی واکسن کرونا  توسط شرکتهای داروسازی بزرگ توسط کشورهای صنعتی خریداری شده است. کشورهایی که مجموعا تنها ۱۳ درصد از جمعیت دنیا را در خود جای داده اند و با پیش خرید واکسن می توانند زودتر از دیگر کشورهای دنیا از واکسن استفاده کنند.»

 این موسسه مطالعاتی در ادامه گزارش نوشت:« باید سازوکاری در دنیا طراحی شود که توزیع واکسن به گروه های حساس تمامی کشورها در مرحله اول انجام شود تا مرگ و میر بیماری کاهش یابد و سپس تولید و تزریق به دیگر گروه ها شروع شود. در غیر این صورت حتی اگر هر ۵ واکسنی که در سومین فاز از آزمایشهای بالینی قرار دارند و دنیا از آنها به عنوان شانس های اصلی دنیا برای دستیابی به واکسن نام می برند، بتوانند از این مرحله سربلند بیرون بیایند و تولید انبوه و عرضه آنها سریعا شروع شود، باز هم ۶۱ درصد از جمعیت  دنیا که در کشورهای در حال توسعه و کشورهای فقیر دنیا ساکن هستند تا سال ۲۰۲۲ نمی توانند از واکسن استفاده کنند و همچنان قربانیان زیادی در نتیجه ابتلا به این ویروس خواهند داشت.

برخی از شرکتهای داروسازی به دنبال کسب سود هستند
مطالعات  انجام شده توسط آکسفام نشان می دهد که یکی از شرکتهای پیشگام در زمینه تولید واکسن با پیش فروش تمامی واکسن های تولیدی در آینده به کشورهای صنعتی به دنبال کسب سود از این اوضاع بحرانی اقتصادی است. این در حالیست که اتحادیه اروپا بالغ بر دو میلیارد یورو یارانه به این شرکت داده است. اکسفام  نامی از شرکتی که به دنبال کسب سود است نبرده است ولی یورو نیوز با توجه به اعلام پرداخت یارانه دو میلیارد دلاری اتحادیه اروپا به این شرکت داروسازی حدس زده است که  شرکت مورد بحث، شرکت داروسازی  آسترازنکا باشد.

طبق این مطالعات سیستم های ضعیفی در دنیا برای مقابله با انحصار در صنعت داروسازی وجود دارد و شمار زیادی از شرکتهای داروسازی دنیا برای کسب حداکثر سود تنها بازارهای خاصی را برای عرضه محصولات خود انتخاب می کنند.

 از طرف دیگر نابرابری شدید بین کشورهای مختلف در عرضه واکسن هم چالش زیادی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال در بریتانیا دولت ۵ دوز واکسن به ازای هر یک نفر از جمعیت کشور را پیش خرید کرده است در حالیکه در کشور بنگلادش از هر نه نفر از ساکنان این کشور تنها یک نفر می تواند یک دوز واکسن دریافت کند. این نابرابری در دریافت واکسن می تواند باعث نابرابری در برخورداری از فرصتهای اقتصادی پیش روی اقتصاد دنیا باشد و فاصله اقتصادی بین کشورها را نیز بیشتر کند.

تا همه دنیا واکسینه نشوند، بحران پایان نمی یابد
رابرت سیلورمن پژوهشگر موسسه آکسفام در مصاحبه ای با یورو نیوز گفت:« کشورهای صنعتی ۵۱ درصد از واکسنی که هنوز تولید نشده است را خریداری کرده اند ولی باید در نظر داشت تا زمانیکه تمام دنیا واکسینه نشوند، نمی توان اطمینان داشت که دنیا دربرابر ویروس مقاوم است. مساله با اهمیت تر این است که نباید دسترسی به این واکسن بستگی به محل زندگی و میزان درآمد فرد داشته باشد. باید همه مردم در تمامی دنیا به واکسن دسترسی داشته باشند تا ایمنی جمعی به وجود بیاید.»

سازمان بهداشت جهانی هم در گزارش دیگری به اهمیت توزیع عادلانه واکسن و قیمت ارزان آن اشاره کرده است. طبق این گزارش همان طور که تولید واکسنی ایمن در دنیا اهمیت دارد، توزیع عادلانه آن و قیمت پایین آن نیز اهمیت دارد. ویروس کرونا در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد و همه هم باید به واکسن دسترسی داشته باشند.» این سازمان در مورد ایجاد کمیته توزیع عادلانه واکسن در دنیا صحبت کرده است که تا کنون ۱۷۲ کشور دنیا عضو آن هستند.

کد خبر: ۴۲٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha