۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
رکورد شکنی سامانه نیما در خرید و فروش ارز

رکورد شکنی سامانه نیما در خرید و فروش ارز

این هفته، رکورد خرید و فروش ارز در سامانه نیما، شکسته شد.

به گزارش بازار، از شنبه تا چهارشنبه این هفته، معادل ۳۷۰ میلیون یورو ارز در سامانه نیما مبادله شد و با حدود ۸۰ میلیون یوروی دیگر که پیش بینی می‌شود امروز به حجم معاملات افزوده شده باشد، این حجم به رقم ۴۵۰ میلیون یورو خواهدرسید.

این میزان معامله حد نصاب جدیدی برای «نیما» به حساب می‌آید. حجم معاملات در هفته گذشته، معادل ۴۳۰ میلیون یورو بود.  
پیش از این بالاترین رکوردی که بانک مرکزی از حجم معامله در نیما مخابره کرده، مربوط به هفته نخست تیر ماه است. در هفته منتهی به ۵ تیر ماه، میزان فروش ارز در سامانه نیما معادل ۴۲۹ میلیون یورو گزارش شده بود.

این آمار، نشان می‌دهد سیاست سه ابزار «حذف رانت ارزی با نزدیک کردن قیمت صرافی به بازار»، «حذف سقف قیمتی در معاملات نیما» و «صدور مجوز عرضه دلار صادرکنندگان به صرافی‌ها»، باعث افزایش قابل توجه معامله در نیما شده است.

این هفته با تصمیم بانک مرکزی محدودیت عرضه ارز پتروشیمی‌ها، فولادی و معدنی‌ها که به صادرکنندگان بزرگ معروف هستند برداشته شد. پیشتر این صادرکنندگان ملزم به فروش ارز از کانال صرافی‌های بانکی بودند و حق فروش ارز به صرافی‌های تضامنی را نداشتند.

با این حساب حلقه خریدوفروش ارز در نیما کمتر شد. در رویه قبلی صرافی بانک‌ها، ارز خریداری‌شده را به بانک‌ها و بانک مرکزی می‌فروختند و تخصیص ارز به واردات از کانال همین بانک‌ها انجام می‌شد حالا با تصمیم جدید بانک مرکزی صرافی‌های تضامنی نیز می‌توانند تأمین نیازهای وارداتی از کانال ارز پتروشیمی‌ها را انجام دهند.

اوایل هفته نیز بانک مرکزی سقف قیمت در بازار نیما را برداشت و اجازه داده بود ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان سنتی و سایر صادرکنندگان بر اساس عرضه و تقاضا کشف شود. این اتفاق اثر خود در بازار آزاد نیز گذاشت و امروز نرخ دلار در بازار آزاد به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و پیش بینی می‌شود بازارساز با تداوم این روند، در جهت تعادل بخشی به بازار گام بردارد.

بدین ترتیب می‌توان گفت، سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی جواب داده و استمرار این سیاست‌ها می‌تواند آرامش را به بازار ارز بازگرداند.

کد خبر: ۴۲٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha