۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
روسیه در اندیشه تسلط بر بازار غلات کشورهای در حال توسعه آسیا
تحلیل روند بازار جهانی گندم از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵

روسیه در اندیشه تسلط بر بازار غلات کشورهای در حال توسعه آسیا

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا سال ۲۰۲۵ نرخ سود مرکب سالانه گندم به ۱.۳ درصد می رسد. کشور روسیه نیز به عنوان بزرگترین صادرکننده این محصول از نظر حجم، سعی دارد بازار گندم تولیدی خود را در کشورهای در حال توسعه آسیایی که عمدتا غلات مورد نیاز خود را از مناطق مختلف جهان تامین می کنند، گسترش دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس آمار موجود جهانی تولید جهانی گندم در سال ۲۰۱۸ حجمی بالغ بر ۷۳۲ میلیون تن تخمین زده شد و  انتظار می رود در طی یک دور پنج ساله یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ نرخ سود مرکب سالانه این محصول به ۱.۳ درصد برسد.
شاید جالب باشد بدانید گندم یکی از مهمترین محصولات دانه ای است که در سطح جهانی تولید و معامله می شود. همچنین این گیاه از نظر سطح زیر کشت، بیشتر از هر محصول تجاری دیگری در جهان کشت می شود. البته از نظر میزان تولید در دنیا در جایگاه سوم و بعد از دو محصول ذرت و برنج قرار دارد.

روسیه، کانادا، فرانسه و استرالیا؛ صادرکننده ۵۰ درصد گندم جهان
بر اساس این گزارش، ۴ کشور روسیه، کانادا، فرانسه و استرالیا اصلی ترین صادر کنندگان گندم در سطح جهان هستند و نزدیک به ۵۰٪ از کل صادرات گندم در جهان را تشکیل می دهند.  از سوی دیگر موزامبیک مهمترین وارد کننده گندم در جهان است، به طوری که در سال ۲۰۱۶ این کشور ۲.۴۸ میلیارد تن گندم وارد کرده است!
لازم به ذکر است که با وجود افزایش تولید گندم طی چند دهه گذشته، کشورهای در حال توسعه به واردات دو سوم کل گندم تولید شده در جهان ادامه داده اند.

روسیه، کانادا، فرانسه و استرالیا اصلی ترین صادر کنندگان گندم در سطح جهان هستند و نزدیک به ۵۰٪ از کل صادرات گندم در جهان را تشکیل می دهند

روسیه با هدف تامین بازار آسیا، صادرات گندم خود را گسترش می دهد
جالب است بدانید کشور روسیه بزرگترین صادرکننده جهانی گندم از نظر حجم است به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۵.۳ میلیون تن گندم صادر کرده است.
با این حال گزارش ها حاکی است روسیه در حال توسعه ابتکارات خود برای گسترش بازار غلات در کشورهای در حال توسعه آسیایی است که به طور معمول غلات مورد نیاز خود را از مناطق مختلف جهان تامین می کنند.

چین بزرگترین تولیدکننده گندم در جهان
بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۸ کشور چین بزرگترین تولیدکننده گندم در سطح جانی بود و حدود ۱۳۱ میلیون تن گندم تولید کرد.
گفتنی است گندم یکی از محصولات اصلی تغذیه ای مردم چین است به طوری که ۴۰ درصد از کل غلات مورد استفاده در این کشور گندم است. به همین دلیل گندم در چین در سطح بسیار گسترده ای کشت می شود.

با وجود افزایش تولید گندم طی چند دهه گذشته، کشورهای در حال توسعه به واردات دو سوم کل گندم تولید شده در جهان ادامه داده اند

تحولات بازار پروتئین گندم تا ۵ سال آینده
در بخش دیگری از این گزارش به بررسی وضعیت بازار جهانی پروتئین گندم در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ پرداخته شده است که بر اساس داده های موجود پیش بینی می شود در این دوره زمانی نرخ سود مرکب سالانه این محصول ۶.۸۴ درصد رشد داشته باشد.
بر اساس این گزارش افزایش تقاضای جهانی برای رژیم غذایی گیاهی در کنار افزایش جمعیت گیاهخواران جهان، بازار پروتئین گندم را تحریک می کند. به عبارت دیگر، کارشناسان جهانی معتقدند افزایش سطح درآمد و افزایش میزان شهر نشینی تقاضا برای پروتئین گندم را بالا می برد.
از سوی دیگر ایجاد پیشرفت های فنی در صنعت آرایشی و بهداشتی دو کشور هند و چین، و تمایل به جایگزین کردن مواد طبیعی همچون پروتئین گندم با دیگر مواد شیمیایی بازار این محصول را رونق می بخشد.

مدیریت وزن و دوری از چاقی؛ عوامل رونق بازار جهانی پروتئین گندم
مدیریت کردن وزن همیشه در بین مردم یک مشکل بوده است، اما با گذشت سالها به یک اپیدمی تبدیل شده است. به طوری که  از سال ۱۹۸۰ تا به امروز میزان چاقی در جهان دو برابر شده است!

پیش بینی می شود از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵  نرخ سود مرکب سالانه پروتئین گندم ۶.۸۴ درصد رشد داشته باشد

بر اساس آمار جهانی اعلام شده در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۱ میلیون کودک زیر ۵ سال نیاز حیاتی به تغذیه مناسب و کاهش وزن داشته اند! این موضوع موجب شد تا مردم به یک سبک زندگی سالم روی بیاوردند که مصرف مواد غذایی مناسب و کنترل وزن یکی از ویژگیهای اصلی این سبک زندگی است. به این ترتیب این تغییر روند سبک زندگی، تأثیر مثبتی بر بازار جهانی پروتئین گندم  گذاشته است و کارشناسان معتقدند تاثیر آن در آینده بیش از پیش خواهد بود.

سهم عمده بازار در دستان آمریکای شمالی
بر اساس این گزارش، بازار آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار پروتئین گندم را در اختیار دارد که عمدتا به دلیل سبک زندگی شلوغ و برنامه شلوغ کاری ایالات متحده و کانادا است. به این ترتیب گسترش استفاده از پروتئین گندم در بیسکویت، کیک، نان و سایر محصولات نانوایی تحریک بازار این محصول را موجب می شود.
در پایان این گزارش تاکید شده است که افزایش تقاضا برای محصولات غذایی گیاهی به دلیل مزایای غذایی که دارد، باعث رشد بازار محصولاتی همچون پروتئین گندم می شود و ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلستان کشورهای کلیدی هستند که به دلیل تصویب استفاده هرچه بیشتر از محصولات ارگانیک سهم بالایی از نظر درآمدی در بازار این محصولات دارند.

ایران نیز به عنوان کشور وارد کننده گندم باید بر روی تولید هر چه بیشتر این محصول استراتژیک توجه و تمرکز کند. هر چند کشورمان تجربه خودکفایی چنین کالایی را دارد اما عدم توجه ویژه به تولید این کالای راهبردی آن هم در شرایط تحریمی کشور می تواند مشکل آفرین شود.  

کد خبر: ۴۱٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha