۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
اندازه ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال ایران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد

اندازه ۶.۵ درصدی اقتصاد دیجیتال ایران

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر اندازه اقتصاد دیجیتال ایران ۶.۵ درصد است.

به گزارش بازار، «محمد جواد آذری جهرمی» افزود: بر اساس سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۴ سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی باید به ۱۰ درصد برسد.

وی اظهارداشت: این عدد در سال ۱۳۹۲ حدود ۱,۷ درصد، در سال ۹۶ نزدیک به ۴ درصد و در حال حاضر به ۶.۵ درصد رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال بخش های مختلفی دارد، گفت: بخشی از این سهم به تولیدات صنعت و اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخشی به دستاوردهای حوزه تولید داخل به خودکفایی و تاب آوری در برابر تحریم ها و بخشی هم به موضوعات مربوط به امنیت ملی برمی گردد.

وی افزود: بطورکلی در این سند دیده شده که در طراحی شبکه ملی اطلاعات در یکسری لایه ها حتما باید از تجهیزات بومی استفاده شود و همینطور در این حوزه خودکفا باشیم.

آذری جهرمی بیان داشت: در حال حاضر به جایی رسیده ایم که برای توسعه سرویس اینترنت پرسرعت خانگی ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای توسعه را شرکت های داخلی تولید می کنند.

وی ادامه داد: در نقطه ای هستیم که می خواهیم برای توسعه سرویس پرسرعت خانگی اوج بگیریم چون در این حوزه عقب ماندگی داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: البته تولید داخل هم ظرفیت دارد از اینرو لازم است شرایطی را فراهم کنیم که بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان این حوزه که اپراتورها هستند تفاهم و قرارهای شکل بگیرد وهمچنین به مسئولان و مردم گزارش دهیم که چه دستاوردهای داشته ایم.

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات در راستای تحقق شعار سال جهش تولید در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرداد و افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه یکی «عرضه توانمندی ها برای بازدید کنندگان» و دیگری «برقراری ارتباط بین شرکت های سازنده و مصرف کنندگان (اپراتورها) و شرکت های توسعه دهنده خدمات فناوری اطلاعات در کشور بود.

آذری جهرمی اظهارداشت: بومی سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات مورد تاکید اسناد بالادستی است.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه دو روزه دستاوردهای پیشرفته در حوزه بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات به نمایش گذاشته شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مهمترین اتفاقی که در حاشیه این نمایشگاه افتاد امضای تفاهم نامه همکاری میان شرکت مخابرات ایران و سندیکای صنعت مخابرات مبنی بر سرمایه گذاری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات بود.

وی در ادامه این مصاحبه به مشکلات ارتباطی بخش زیادی از مردمان ساکن در جزایر قشم، کیش، خارک، ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ با سرزمین اصلی اشاره کرد و افزود: یک شبکه فیبر نوری بصورت ستاره بین این جزایر متصل بود اما از پایداری لازم برخوردار نبود.

آذری جهرمی بیان داشت: سال گذشته قولی به مردم داده شد مبنی بر اینکه مشکل قطعی ارتباط جزایر را برطرف خواهیم کرد که خوشبختانه این قول امروز عملی شده است.

وی ادامه داد: بطورکلی برای برقراری رینگ فیبر نوری بین همه این جزایر ۳۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با انجام این سرمایه گذاری پایداری و کیفیت ارتباطات مردمان ساکن در این جزایر بالا می رود و در ضمن زیر ساخت های شبکه ملی اطلاعات را به این جزایر منتقل می کند.

وی در ادامه افزود: برای نخستین بار در منطقه یک شرکت ایرانی موفق شده حفاری فیبر در کف دریا را اجرا کند.

آذری جهرمی بیان داشت: کشور پیش از این در حوزه حفاری فیبر در کفت دریا وابسته بود.

وی اضافه کرد: شرکت صنایع قطعات ایران از شرکت های وابسته به وزارت دفاع طی دو سال توسعه فناوری داشت و از سال گذشته اجرای پروژه حفاری فیبر در کف دریا را آغاز کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به دو مولفه «آموزش مجازی» و «شبکه شاد» گفت: شاد همه آموزش مجازی نیست.

وی افزود: صحت و سلامتی جسمانی دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند بسیار حائز اهمیت است.

آذری جهرمی بیان داشت: این نگرانی وجود دارد که در صورت بازگشایی مدارس هم سلامتی بچه ها در معرض خطر قرار گیرد و هم در اثر تجمعات دامنه گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور بیشتر شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس سال گذشته سه تا چهار ماه آموزش در کشور تعطیل و اغلب کلاس ها بصورت مجازی برگزار شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه آموزش مجازی یکسری ابزارهایی لازم دارد، گفت: بطورکلی ۱۹ المان بر اساس مدل های موفق بین المللی برای آموزش مجازی وجود دارد؛ سامانه شادی که سال گذشته رونمایی شد فقط یک المان از این ۱۹ المان بود پس طبیعی که نیاز آموزش را برطرف نکندضمن اینکه به سرعت توسعه داده شده بود و ملاحظات متعددی که موجود بود شاید به خوبی در نظر گرفته نشد.

وی افزود: برای سال تحصیلی جدید همه تلاش ها معطوف به این شد که شبکه شاد به روز رسانی شود در عین حال تعداد المان های شبکه افزایش و سیستم توسعه پیدا کند تا بتوانند کنترل تکالیف را داشته باشند و همچنین ارتباط صوتی تصویری مدارس و بچه ها را برقرار کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه شاد ۱۴ میلیون مخاطب دارد، اظهارداشت: این افراد می خواهند فعالیت جدی با سیستم داشته باشند نه برای سرگرمی و تفریح از این سیستم استفاده کنند.

وی ادامه داد: سامانه به این بزرگی در کشور تا به حال برنامه ریزی و اجرا نشده بود طبیعی که اشکالاتی داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآورشد: وزارت آموزش و پرورش ضمن رفع اشکالات سیستم به دنبال اینکه شبکه را توسعه دهد.

کد خبر: ۴۱٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha