۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
ایران در زمره خلاق ترین کشورهای جنوب و مرکز آسیا قرار دارد
بر مبنای شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۲۰

ایران در زمره خلاق ترین کشورهای جنوب و مرکز آسیا قرار دارد

سازمان جهانی سرمایه های انسانی هر ساله گزارشی در مورد خلاق ترین کشورهای دنیا ارایه می دهد و طبق گزارش امسال سوییس برای دهمین سال متوالی خلاق ترین کشور معرفی شد. ایران به همراه هند و قزاقستان به عنوان نوآورترین کشورهای جنوب و مرکز آسیا انتخاب شد.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: سازمان سرمایه های فکری جهانی گزارش جدید خود در مورد سطح نوآوری و خلاقیت کشورها را ارایه داده است و ۱۳۱ کشور دنیا را از نظر سطح خلاقیت رده بندی کرده است. این سازمان هر ساله کشورهای دنیا را بر مبنای خلاق ترین کشورها رده بندی کرده است و در گزارش سال جاری اعلام کرد همه گیری کرونا باعث کاهش سرمایه گذاری در فعالیتهای نوآورانه شده  است که می تواند خطرات زیادی برای اقتصاد دنیا به همراه بیاورد. برای تهیه این گزارش هفت شاخص اصلی در نظر گرفته شده است که این شاخص ها عبارتند از راندمان دانش و تکنولوژی، محصولات نوآورانه و خلاقانه در کشور، پیچیدگی های فضای کسب و کار، سطح توسعه یافتگی زیر ساختهای اقتصادی، سطح پیچیدگی بازارها، سرمایه های انسانی و میزان سرمایه گذاری در کارهای پژوهشی و در نهایت سطح توسعه یافتگی موسسات و سازمانهای فعال در کشور.

 سوییس در سال ۲۰۲۰  بالاترین شاخص خلاقیت در دنیا را به خود اختصاص داد. این دهمین سال متوالی است که این کشور توانسته است بالاترین شاخص خلاقیت دنیا را به دست آورد. مجمع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت: «در سال ۲۰۱۹ گزارش دیگری تحت عنوان گزارش قابلیتهای نوآورانه اقتصادی هم تهیه شده بود و در این گزارش آلمان جایگاه اول را داشت. در این مطالعه وضعیت کشورها از نظر سطح نوآوری در فعالیتهای اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفت. این نوآوری ها که بستر را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشورها فراهم می کند، در کشور آلمان بیش از دیگر کشورها بود. در گزارش شاخص های نوآورانه در اقتصاد آمریکا جایگاه دوم و سوییس جایگاه سوم را داشت.»

نوآورترین کشورها در هر منطقه معرفی شدند
بر مبنای شاخص نوآوری جهانی می توان نوآورترین کشورها در هر منطقه را نیز معرفی کرد. آمارها نشان می دهد در سال جاری کشورهای امریکا و کانادا، نوآورترین کشورها در قاره امریکای شمالی بودند در حالیکه در اروپا سه کشور سوییس و سوئد و بریتانیا جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص داده بودند. سازمان سرمایه های فکری جهانی در این مورد نوشت: «کشورهایی توانسته اند جایگاه برتر هر منطقه را  به دست آورند که سرمایه گذاری زیادی در بخش تحقیق و توسعه انجام داده اند. هرچه بودجه تحقیق و توسعه در یک کشور بیشتر باشد، شانس دست یابی به نتایج بهتر در فرایند تحقیق بیشتر می شود و می تواند قدرت و جایگاه اقتصادی کشورها را نیز افزایش دهد.»

بر مبنای این گزارش در کشورهای جنوب شرق آسیا، شرق آسیا و اقیانوسیه  کشورهای سنگاپور، کره جنوبی و هنگ کنگ در رده کشورهای برتر قرار دارند و در کشورهای آفریقای شمالی و آسیای غربی  کشورهای قبرس و امارات متحده عربی و اسراییل جایگاه های برتر را به خود اختصاص داده اند.

گزارشهای ارایه شده توسط این سازمان نشان می دهد در میان کشورهای واقع شده در جنوب صحرای افریقا کشورهای  افریقای جنوبی، کنیا و تانزانیا جایگاه برتر را دارند و در منطقه امریکای لاتین و کاراییب کشورهای شیلی، مکزیک و کاستاریکا سه کشور برتر این فهرست هستند. در سال جاری ایران در میان کشورهای نوآور در منطقه جنوب و مرکز آسیا معرفی شده است. کشورهای هند و ایران و قزاقستان در این فهرست به عنوان کشورهایی که بالاترین شاخص نوآوری را دارند معرفی شده اند.

رده بندی کشورهای نوآور بر مبنای میزان درآمد
سازمان سرمایه های فکری جهانی در این گزارش اقدام به رده بندی کشورها بر مبنای میزان درآمد هم کرده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی کشورهای سوییس و سوئد و امریکا به عنوان نوآورترین کشورها در رده کشورهای دارای درآمد بالا معرفی شده اند. نوآورترین کشورهای دنیا که از نظر میزان درآمد در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند کشورهای چین، مالزی و بلغارستان هستند و  نوآورترین کشورها در میان کشورهایی که دارای درآمد کمتر از متوسط هستند  عبارتند از  ویتنام، اوکراین و هند.

بررسی ها نشان داده است در میان  کشورهای کم درآمد در دنیا کشورهای تانزانیا و رواندا و نپال  جایگاه برتر را به خود اختصاص داده اند. در این گزارش تاکید شده است که سطح خلاقیت در کشورهای کم درآمد دنیا فاصله زیادی با کشورهای صنعتی داشته است که دلیل آن را می توان در زیر ساختهای اقتصادی ضعیف و موسسات ناکارآمد دانست.

کرونا باعث کاهش خلاقیت شد
سازمان سرمایه های فکری جهانی در این گزارش به تاثیر همه گیری کرونا روی شاخص اشاره کرد و نوشت: «بحران کرونا باعث شد تا فرصتهای  فعالیتهای خلاقانه و نوآورانه در دنیا به سرعت از بین برود. فرصتهایی که قبل از همه گیری به شدت رشد کرده بود و می توانست دنیا به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند.»

این سازمان در مورد ضرورت حمایت از فعالیتهای نوآورانه در کشورهای مختلف نوشت: «فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتی در دنیا نیاز به حمایت دارد و این حمایت باید از طرف دولتها باشد. دولتها باید سرمایه گذاری در بخش های نوآورانه را در دستور کار خود قرار دهند و بدانند با این سیاست می توانند رشد و رفاه اقتصادی را برای مردم به ارمغان بیاورند.»

در انتهای این گزارش برنامه های تامین مالی هدفمند برای بخش های تحقیقاتی و مطالعاتی به عنوان راهکاری برای رشد اقتصادی در دنیا و گذر از سخت ترین سالهای اقتصاد معرفی شد و بر این نکته تاکید شد که در روزهایی که اقتصاد دنیا درگیر همه گیری کرونا است، بازهم سرمایه گذاری روی کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در جهان اولویت دارد.

کد خبر: ۴۱٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha