۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
سیروان؛ قطب تولید انار در استان ایلام/ فصل برداشت یاقوت سرخ آغاز شد
بازار گزارش می‌دهد؛

سیروان؛ قطب تولید انار در استان ایلام/ فصل برداشت یاقوت سرخ آغاز شد

ایلام- فصل برداشت یاقوت سرخ در شهرستان سیروان به عنوان قطب اصلی تولید انار در استان ایلام آغاز شده، هرچند بخشی از درختان انار منطقه در سیلاب سال گذشته از بین رفته اند.

بازار؛ گروه استان ها: منطقه عروب رودبار در شهرستان سیروان به عنوان قطب تولید انار در استان ایلام شناخته می شود، این منطقه زمان های بسیار قدیم تاکنون به علت وجود رودخانه سیمره و آب و هوای مناسب، مستعد کشت باغات انار بوده است.

در سال گذشته به علت سیلاب بسیاری از درختان انار منطقه از بین رفتند، در حال حاضر طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، تولید انار در باغات این شهرستان بدلیل سیلاب فروردین ماه سال گذشته به ۲۲۵ تن در سال جاری کاهش یافته است.

در حال حاضر در سایر مناطق شهرستان سیروان تولید انار همچنان رونق دارد و  در اکثر روستاهای این شهرستان کار برداشت انار آغاز شده است.

سطح باغات انار عرب رودبار بسیار کم شده است
یکی از باغداران منطقه عرب رودبار در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بیشتر باغات انار عرب رودبار به دلیل سیلاب سال گذشته زیر آب رفته و رونق گذشته را ندارد.

علی رضایی با اشاره به اینکه شغل اصلی مردم منطقه باغداری و کشاورزی است، گفت: در حال حاضر در باغات باقی مانده سطح عرب رودبار فصل برداشت انار آغاز شده است.

وی عنوان کرد: انار منطقه شهرستان سیروان از مزه خاصی برخوردار است به همین دلیل در سراسر غرب کشور دارای مشتری است، علاوه بر این زنان از انارهای شکسته شده نیز آب انار تهیه و به فروش می رسانند.

رضایی با اشاره به اینکه در سایر مناطق شهرستان سیروان همچنان تولید انار رونق دارد، گفت: مسئولان باید از باغداران سطح شهرستان حمایت شود.

پیش بینی تولید ۳ هزار تن انار در استان
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فصل برداشت انار در مناطق استان از جمله شهرستان سیروان آغاز شده و برداشت این محصول از اواسط شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

محمدعلی اقدسی گفت: هم اکنون سطح زیر کشت باغات انار در استان ایلام بیش از ۴۳۰ هکتار است که بیشتر این باغات در شهرستان سیروان قرار دارد.

 بیش از یک هزار نفر در بخش تولید انار در استان مشغول به کار هستند و سالانه ۱۵۰ میلیارد درآمد نصیب باغداران استان می شود

وی با اشاره به پیش بینی برداشت سه هزار تن محصول انار در کل استان، گفت: بیش از یک هزار نفر در بخش تولید انار در استان مشغول به کار هستند و سالانه ۱۵۰ میلیارد درآمد نصیب باغداران استان می شود.

اقدسی اظهار کرد: در منطقه عرب رودبار قبل از سیلاب سال گذشته سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن انار تولید می شد ولی هم اکنون میزان تولید به ۲۲۵ تن رسیده است.

وی گفت: در سیلاب صد درصد باغات انار و مزارع کشاورزی عرب رودبار شامل روستاهای چم شیر، چم روته و داربلوط زیر آب رفته و متحمل خسارت گردیده است.

نبود صنایع تبدیلی برای آبگیری انار
در حال حاضر بیشتر مردم شهرستان سیروان از روش های سنتی برای آبگیری انار نیز استفاده می کنند، در حالی که می توان با ایجاد صنایع تبدیلی بسیار مناسب، سطح درآمد مردم و باغداران را بیشتر کرد.

با اینکه این شهرستان سیروان قطب مهم تولید انار در استان ایلام محسوب می شود ولی به دلیل نبود صنایع تبدیلی کشاورزان، باغداران در عرضه و فروش محصول انار با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.

با اینکه این شهرستان سیروان قطب مهم تولید انار در استان ایلام محسوب می شود ولی به دلیل نبود صنایع تبدیلی کشاورزان، باغداران در عرضه و فروش محصول انار با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند

در شهرستان سیروان که مردم عمدتا با مشکل بیکاری مواجه هستند، با احداث صنایع تبدیلی می توان ضمن ایحاد اشتغال و کارآفرینی در این زمینه برای رونق کشت انار در این منطقه نیز گامهای اساسی برداشت.

صنایع تبدیلی یکی از حلقه‌های مفقود چرخه کشاورزی و صنعت در شهرستان سیروان به شمار می‌رود که کشاورزان را مجبور به فروش محصولات خود به دلالان با نازل‌ترین قیمت و سود نامناسب کرده است.

البته مشکل نبود صنایع تبدیلی تنها به بخش انار در شهرستان سیروان ختم نمی شود و دیگر محصولات کشاورزی را هم شامل می شود.

علاوه بر تولید انار، وجود رودخانه های پر آب سیمره و شیروان، شهرستان سیروان را به یکی از مراکز عمده و اصلی تولید و پرورش محصولات زراعی، باغی و دامی تبدیل کرده که می توان با جلب سرمایه گذار و حمایت مسئولان ذیربط می توان برای ایجاد صنایع تبدیلی انار و رونق کشت این محصول در این شهرستان اقدام کرد.

کد خبر: ۴۱٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha