۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
مصوبات شورای عالی بورس در راستای ارتقای ظرفیت بازار است
تحلیلگر بازار سرمایه:

مصوبات شورای عالی بورس در راستای ارتقای ظرفیت بازار است

احمدزاده اصل، تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: مصوبات شورای عالی بورس به صورت یکپارچه و قانونمند در جهت توسعه ظرفیت های بازار در حال اجرا است و همه ارکان بازار سرمایه و حقوقی ها باید به آن تمکین کنند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمدعلی احمد زاده اصل، با اشاره به نقش بازارگردانان بورس گفت: حقوقی ها هستند که وظیفه بازارگردانی را بر عهده دارند اما از طرفی باید ساختار بازار گردانی هم برای آنها تغییر کند؛ به طوری که توانمندی شرکت ها چه به لحاظ مادی و چه تخصصی ارتقا یابد.

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: باید با توجه به شرایط بازار، دیدگاه ها، ارزشمندی شرکت ها و سایر مولفه های دخیل، شرایط بازارگردانی نیز به صورت هوشمند ارتقا یابد.

وی ادامه داد: منظور از تغییر شرایط بازارگردانی این است که باید به شکل هوشمندانه، حرفه ای و  سودآور، ایفای مسئولیت اجتماعی نیز برای حقوقی ها و نهاد های وابسته به آنها در بازار موثرتر از قبل باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه به روند فعلی بورس اشاره کرد و گفت: فعالیت بازار از ابتدای امسال با هیجان و التهاب آغاز شد. آن هم  التهاب ناشی از رشد سریع قیمت سهام و صعود بدون منطق شاخص های بورسی که هر نظاره گری را به فعال بازار سرمایه تبدیل کرد، به گونه ای که خیل عظیمی از مردم را وارد این بازار کرد.

وی افزود: سهامداران نوپا به چند دسته تقسیم شدند؛ افرادی که با دید بلند مدت سرمایه گذاری کردند و افرادی که با دید کوتاه مدت شروع به نوسان گیری کردند، در واقع  در چهار ماه ابتدایی سال، مردم به این شیوه و رشد ۵ درصدی نرخ سهام و شاخص عادت کرده بودند که از منظر اقتصادی قابل توجیه نبود.

احمدزاده اصل ادامه داد: کارشناسان بازار سرمایه بارها پیش بینی هایی درباره برگشت معاملات به روال طبیعی داشتند، اما سهامداران نوپا بی توجه به این هشدارها رفتار غیرطبیعی بازار را تشدید کردند و فضای معاملات را از حرفه ای بودن به هیجانی تغییر دادند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در یک بازه زمانی شاهد اصلاح قیمت سهام و برگشت بازار به رویه منطقی شدیم اما اظهار نظر برخی افراد غیرمرتبط با بازار سرمایه فضایی از رعب و وحشت را برای سهامداران رقم زد و اعتمادها را نسبت به بورس تضعیف کرد و منجر به نزول پیاپی این بازار شد.

وی اظهار کرد: معتقد بودیم که قیمت سهام باید به رقم ارزنده  مطابق با شریط شرکت ها بازگردد اما هجمه های وارده به بورس به اندازه ای شد که هر فرد غیر مرتبط با چنین بازاری را وادار به اظهار نظر و حمایت کرد، این حمایت ها یک دخالت بود که به صورت ساختاری انجام شد، در حالی که باید با هوشمندی و بر اساس منطق بازار سرمایه و ضروریات اقتصاد، نظاره گر روند طبیعی بورس می بودیم .

احمدزاده اصل به نقش صندوق ها و سبدهای سرمایه گذاری اشاره و تاکید کرد: با توجه به رفتارهای هیجانی سهامداران جدید چه در صعود و در چه نزول بازار باید همه ارکان خصوصا صندوق های سرمایه گذاری نقش کلیدی خود را برای کنترل این رفتارها ایفا کنند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، شرکت های سرمایه گذاری با توجه به ارزش خود که به حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد، یکی از اساسی ترین ارکان بازار سرمایه محسوب می شوند و ایفای نقش آنها در وضعیت اضطرار یک کمک موثر  است.

وی افزود: جوی که در بازار سرمایه ایجاد شد یک جو روانی منفی  بود و باید کنترل شود، چرا که با نگاه کلی به بازار خواهیم دید، در وضعیت فعلی سهام شرکت های مختلف ارزنده و قابل سرمایه گذاری اند؛ یعنی روند سود آوری خوب، صنعت مطلوب، ارزش جایگزینی بالا و ... همه دلایلی بر ارزشمندی سهام برخی شرکت ها در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، معادن است که نادیده گرفته شده  و می توان با جذب سرمایه به سمت این صنایع، التهاب ایجاد شده را کاهش داد.

وی درباره حمایت حقوقی ها از بازار  هم گفت: حمایت های روزانه منجر به سوداگری و سفته بازی می شود، بنابراین حمایت باید در راستای بازارگردانی و ممانعتی برای سفته بازان باشد که البته حقوقی ها به درستی این اقدام را انجام دادند.

وی به مصوبات اخیر شورایعالی بورس اشاره کرد و افزود: مصوبات اعلام شده بسیار خوب و بجا است به طوری که شاید در کل تاریخ فعالیت بازار سرمایه، کمتر شاهد چنین مصوباتی بوده ایم.

احمدزاده اصل خاطرنشان کرد: برای نخستین بار است که مصوبات به صورت کاملا قانونمند و نظام مند در حال اجرا است. مصوبات شورای عالی بورس  موجب ارتقای ظرفیت های بازار سرمایه شده است و این فرصتی بی بدیل برای اهالی بورس در جهت توسعه و تقویت بازار سرمایه محسوب می شود که حقوقی ها و نهادها نیز باید به آن تمکین کنند.

کد خبر: ۴۱٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha