۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
کمبود سیلندر در قطب تولید گاز کشور؛ آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم
گزارش بازار؛

کمبود سیلندر در قطب تولید گاز کشور؛ آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم

بوشهر- بوشهر در حالی با کمبود سیلندر گاز روبرو شده است که بخش عمده گاز کشور در این استان تولید و به سایر نقاط کشور منتقل می‌شود.

محمودرضا عباسی، بازار؛ استان بوشهر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و یکی از قطب‌های اصلی حوزه انرژی در سطح کشور شناخته می شود.

صادرات بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور، تولید بیش از ۷۰ درصد گاز کشور و استقرار صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقاط استان بوشهر بیانگر جایگاه این استان در حوزه انرژی است.

این میزان تولید و صادرات نفت و گاز در بوشهر می‌طلبد که این صنایع نگاه خاصی به این استان داشته باشند و حداقل نیازهای این استان در حوزه تامین نفت و گاز برآورده شود.

چند ماهی است که مردم استان بوشهر با کمبود سیلندر گاز روبرو شده‌اند و این کمبود خللی را در زندگی برخی از خانواده‌ها ایجاد کرده است و مشکل همچنان ادامه دارد

یکی از وظایف مهم شرکت های نفتی و دیگر صنایع در جهان، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است ولی در استان بوشهر و خصوصا در حوزه صنعت نفت، این مسئولیت‌ها به هیچ وجه عمل نمی شود.

علی‌رغم تلاش‌هایی که برای گازرسانی به نقاط مختلف استان بوشهر صورت گرفته است، انتظار می‌رود گاز مورد نیاز مردمی که از شبکه گاز برخوردار نیستند نیز تامین شود ولی مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.

چند ماهی است که مردم استان بوشهر با کمبود سیلندر گاز روبرو شده‌اند و این کمبود خللی را در زندگی برخی از خانواده‌ها ایجاد کرده است و مشکل همچنان ادامه دارد.

صف‌های طولانی برای گاز
یکی از اهالی روستاهای شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به کمبود سیلندر گاز در سطح شهرستان بیان کرد: این کمبود سیلندر مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کرده است.

بهروز محمدی اظهار کرد: ما به شبکه سراسری گاز متصل نیستیم و برای آبگرمکن و پخت و پز از سیلندر گاز استفاده می‌کنیم که این روزها به سختی پیدا می‌شود.

یکی دیگر از اهالی استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: وقتی زیر پای ما پر از گاز است و همه کشور از این گازها بهره‌مند می‌شوند چرا نباید ما از این گاز سهمی داشته باشیم.

چند ماهی است که برای گرفتن یک سیلندر گاز باید ساعت‌ها در صف بمانیم و برخی روزها سیلندر تمام می‌شود و گاز به ما نمی‌رسد

محمود ابراهیمی با انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان استان بوشهر در گرفتن حق استان، اضافه کرد: مسئولان ما حرف می‌زنند و عملی نمی‌کنند. گاز ما به همه نقاط ایران می‌رود ولی سیلندر گاز به ما نمی‌رسد.

علی اسفندیاری یکی دیگر از اهالی استان بوشهر که از گاز شهری بی‌بهره است، اظهار داشت: چند ماهی است که برای گرفتن یک سیلندر گاز باید ساعت‌ها در صف بمانیم و برخی روزها سیلندر تمام می‌شود و گاز به ما نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: سخت است که در استان بوشهر که به کل کشور گاز می‌دهد، در صف گاز باشی و نتوانی یک سیلندر به خانه ببری. به جای اینکه مسئولان از این عملکرد خود خجالت بکشند، ما شرمنده خانواده خود می‌شویم.

۳ برابر نیاز استان سهمیه گاز می‌دهیم
مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: میزان توزیع سیلندر گاز در استان بوشهر بیش از نیاز استان است و گاز مایع به اندازه کافی وجود دارد.

مهرداد بیوکی با اشاره به اینکه عمده خانوارهای استان بوشهر به گاز خانگی دسترسی دارند، تصریح کرد: بر اساس آخرین آماری که در اختیار داریم ۲۸ هزار و ۵۰۰ خانوار استان به شبکه گاز خانگی دسترسی ندارند.

وی با اشاره به فعالیت ۶۱۲ عامل توزیع گاز مایع در سطح استان، ادامه داد: به طور متوسط هر خانواده در ماه یک سیلندر ۱۱ کیلوگرمی گاز مصرف می‌کند ولی ما سه برابر این میزان سهمیه در نظر گرفته‌ایم.

گاز اجاق در باک خودروها
به دنبال افزایش قیمت بنزین، برخی از خودروها به جای مصرف بنزین از گاز مایع استفاده می‌کند که این مصرف باعث شده تا شاهد کمبود سیلندر گاز در استان باشیم.

هرچند گاز سی ان‌جی ویژه خودروها تامین شده ولی برخی از خودروها از گاز ال‌پی‌جی یا همان گاز سیلندر استفاده می‌کنند که این موضوع در افزایش مصرف گاز مایع تاثیرگذار بوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر با اشاره به اینکه برخی از خودروهای گازسوز از سیلندرها استفاده می‌کنند، گفت: سیلندرهای گاز مایع به جای اینکه اجاق خانه‌ها را روشن کند در باک برخی خودروها می رود و آنجا می سوزد.

سیلندرهای گاز مایع به جای اینکه اجاق خانه‌ها را روشن کند در باک برخی خودروها می رود و آنجا می سوزد

بیوکی ادامه داد: سهمیه گاز مایع استان در هر ماه چهار هزار و ۶۰۰ تن است ولی اکنون روزانه ۱۴ هزار و ۲۰۰ سیلندر گاز توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: در حالی که این میزان گاز سهم ۲۸ هزار و ۵۰۰ خانواری است که از شبکه گاز بی‌بهره هستند و ماهانه به طور متوسط یک سیلندر باید مصرف کنند ولی اکنون گویا هر روز نیمی از این خانواده‌ها سیلندر می‌خرند.

دریافت سیلندر گاز به صورت الکترونیکی
با هدف خدمات‌دهی مطلوب و به موقع به مشتریان، جلوگیری از نارضایتی آنان، توزیع سیلندر گاز از اول شهریور الکترونیکی شده است و پس از ثبت درخواست متقاضیان در سامانه سدف یا تجارت آسان نیو، کارت بانکی آنان شارژ می‌شود و سپس می‌توانند با مراجعه به فروشندگی‌های مجاز، فرآورده مورد نظر خود را دریافت کنند.

انتظار می‌رود در استانی که بخش عمده گاز کشور را تامین می کند، نیازهای مردم در زمان مناسب تامین شود تا مردم بیش از این در صف‌های گاز معطل نشوند.

همچنین باید نظارت کافی بر توزیع سیلندرهای گاز صورت گیرد تا گازی که سهم مردم است، ابتدا وارد خانه‌ها شود و سهمیه مازاد به خودروهای گازسوز برسد.

کد خبر: ۴۱٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha