۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
برخی کسبه از آب‌کره می‌گیرند، روغن بخر عسل ببر!
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد

برخی کسبه از آب‌کره می‌گیرند، روغن بخر عسل ببر!

مشهد- افزایش قیمت ارز این روزها بر نرخ تمامی مایحتاج زندگی مردم تأثیر گذاشته است و موجب شده تا قیمت اقلام مصرفی مردم هرروز و متناسب با قیمت دلار در نوسان باشد و با سردرگمی خریداران همراه شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: خودداری برخی از شرکت‌ها در توزیع کالاهای اساسی در سطح شهر و شاید هم احتکار و البته سودجویی برخی از کسبه دراین‌بین موجب شده تا صدای اعتراض بسیاری از مصرف کننده ها در خصوص برخی کالاها دربیاید.

 در بازار چه خبر است؟
برای واکاوی هرج‌ومرج و اوضاع نابسامان قیمت ها نیاز نیست بازرس اداره خاصی باشید بلکه با پرس‌وجو برای چند کالای اساسی و پرمصرف می‌توان به نابسامانی توزیع برخی کالاها پی ببرید.

به همین منظور راهی بازار عمده‌فروشان در خیابان مطهری شمالی یا همان چهارراه میدان بار مشهد می‌شویم و به‌قصد خریداری کره پاستوریزه و روغن تعدادی از فروشگاه‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم.

دریکی از فروشگاه‌ها تقاضای خرید روغن پنج کیلویی با نام ... را می‌دهیم اما فروشنده اذعان می‌کند که فقط یک قوطی حاضر به فروش است! وقتی علت را جویا می‌شویم پاسخ می‌دهد: شرکت پخش فقط روزی یک کارتن به ما روغن می‌دهد و لذا من باید همه مشتریان را راضی نگاه‌دارم.

البته این فروشنده به ما می‌گوید: اگر مشتری ما بودید و از ما خرید داشتید شاید دو قوطی هم تقدیم می‌کردم.

سهمیه بندی روغن خوراکی
در این بازار تصمیم می‌گیریم که نوع خرید خود را عوض کنیم لذا دست بر روی روغن سه لیتری مایع با مارک ... می‌گذاریم اما ظاهراً وضعیت فروش روغن این برند هم مانند سایر شرکت‌ها است.

فروشنده فقط  یک عدد روغن حاضر به فروش است و می‌گوید کارتنی و عمده روغن نمی‌فروشیم و این جمله را در حالی می شنویم که دو مغازه آن‌طرف‌تر روغن با مارک ...به تعداد زیادی عرضه می‌شود اما سه هزار تومان بیشتر از قیمت درج شده بر روی کالا!

درحالی‌که قیمت روغن سه لیتری مایع... ۲۷ هزار تومان است اما این مغازه باقیمت ۳۰ هزار تومان و به تعداد دلخواه عرضه می‌کند اما دراین‌بین یکی از خریداران زیر لب به ما می‌گوید ازاینجا خرید نکنید همین روغن در فروشگاه ... ارزان‌تر است!

کره هست اما به‌شرط ها و شروط ها
کره پاستوریزه هم ازجمله اقلامی است که مارک خاصی بنا بر گفته فروشندگان بیش از چند ماه است که توزیع نشده و به قول آن‌ها اصلاً گیر نمی‌آید.

تمامی فروشندگان براین باورند که عدم توزیع نشان‌دهنده کمبود کالا و درنهایت تصمیم شرکت‌ها برای گرانی است.

در برخی از مغازه‌ها نیز کره پاستوریزه حیوانی با برندهای مختلف به مقدار کافی در یخچال‌هایشان به نمایش گذاشته‌شده است اما قیمت‌های عنوان‌شده با نرخ مندرج بر روی کالا تفاوتی فاحش دارد.

درحالی‌که قیمت روی کره‌های ۲۵۰ گرمی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان درج‌شده است اما در این بازار کمتر کسی حاضر به فروش یک قالب کره ۲۵۰ گرمی به کمتر از ۱۵ هزار تومان است.

هنگامی‌که علت گرانی را می‌پرسیم فقط یک پاسخ مشترک وجود دارد و آن‌هم که ما این محصول را گران‌تر خریدیم.

البته در میان این‌همه فروشگاه یکی از فروشندگان قالب‌های کره را به همان قیمت قدیم و به تعداد موردنیاز ارائه می‌کند اما از ما می‌خواهد که به ازای چهار قالب کره یک قوطی رب هم به‌اجبار برداریم!

فروشنده می‌گوید: شرکت‌های پخش درازای توزیع روغن و کره ما را مجبور به خریداری رب و پفک می کنند و لذا ما هم چاره برای فروش به این شکل نداریم.

یکی از این فروشندگان می‌گوید: سال گذشته به دلیل افزایش قیمت در مقطعی از زمان روغن کمیاب شد و لذا شرکت توزیع‌کننده به ازای فروش روغن مقداری عسل به ما می‌فروخت و از این بابت ما تقصیری نداریم.

سهمیه‌بندی در کار نیست
در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد در خصوص سودجویی و روش‌های مختلف فروش برخی از اصناف توضیح داد: مطابق بررسی‌های ما از واحدهای صنفی، شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها عرضه کره کمتری دارند که این مشکل از مبادی تأمین به وجود آمده اما در حال حاضر در واحدهای صنفی سهمیه‌بندی عرضه کره وجود ندارد.

امیر دلداری در خصوص سهمیه‌بندی فروش کره در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های مشهد اظهار کرد: سهمیه‌بندی فروش کره یا تحویل آن درازای فروش کالایی دیگر اعمال نشده است.

وی عنوان کرد:  کره یک کالای وارداتی و قیمت آن وابسته به قیمت ارز است اما این‌گونه نیست که برای فروش آن سهمیه‌بندی صورت گرفته باشد.

فروش اجباری ممنوع
مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: اگر در واحد صنفی این کالا وجود داشته باشد، باید حتماً به مشتریان عرضه شود و اگر هم خرید از گذشته باشد، باید عرضه آن باقیمت زمان خرید صورت گیرد لذا اگر بیش از قیمت درج‌شده روی کالا، هر محصولی به فروش برسد، گران‌فروشی محسوب می‌‎شود.

امیر دلداری در خصوص فروش برخی از محصولات به شکل اجباری به مصرف‌کننده بیان کرد: فروش اجباری سایر کالاها توسط واحدهای‌ عمده‌فروش به واحدهای صنفی خرده‌فروش در کنار فروش کره، تخلف است و با آن برخورد می‌کنیم.

کشف ۱۲۶۰ تن کره احتکار شده
در همین حال سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ کمبودی از نظر کره مصرفی در بازار این استان وجود ندارد و گفته‌ها مبنی بر سهمیه بندی آن کذب است اظهار کرد: بازرسان این سازمان به صورت مستمر توزیع لبنیات بویژه کره را از سوی شرکت‌های پخش رصد می‌کنند.

محمد جواد ساعدی به رسانه ها گفت: در این ارتباط یک سردخانه حاوی هزار و ۲۶۰ تن کره در مشهد شناسایی شد که موضوع تخلف آن توسط بازرسان این سازمان در دست بررسی است و در صورت احراز تخلف، مراتب برای صدور حکم به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.

کد خبر: ۴۱٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha