۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
چین، صاحب سریع ترین قطار جهان!/ قطارهای ژاپنی از راه می رسند
تداعی ماشین زمان برای آینده

چین، صاحب سریع ترین قطار جهان!/ قطارهای ژاپنی از راه می رسند

قطار مگلو شانگهای که از سال ۲۰۰۴ شروع به کار کرده، سریع ترین قطار جهان است که مسافران می توانند ظرف مدت ۷ تا ۸ دقیقه از فرودگاه بین المللی به شانگهای برسند.

به گزارش خبرنگار بازار،  شانگهای یک شهر فوق مدرن است و قطار مگلو شانگهای سریع‌ترین قطار دنیا محسوب می شود.

این قطار با سرعت جت حرکت می کند و در واقع روی هوا معلق است و به خاطر ویژگی های مغناطیسی، کاملا به ریل ها نمی چسبد و به همین دلیل هم هست که می تواند با سرعتی حدود ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.  

 این قطار فاقد چرخ با ظرفیت ۵۷۴ نفر مسافر، حس حرکت با ماشین زمان به سمت آینده را به وجود می‌آورد.

گفتنی است که این قطار که با نام اختصاری اس ام تی (SMT) شناخته می شود فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای را به ایستگاه خیابان لونگ یانگ در منطقه پودونگ شانگهای وصل می کند.

شایان ذکر است که در واقع این قطار سریعترین و راحت ترین راه رسیدن از فرودگاه به شانگهای است زیرا فرودگاه در خارج از این شهر است و حدود ۳۰ کیلومتر با شانگهای فاصله دارد.  

با این حساب می توان گفت که قطار مگلو شانگهای سریع ترین قطار جهان است و مسافران آن می توانند طرف مدت ۷ تا ۸ دقیقه از فرودگاه بین المللی شانگهای به شانگهای برسند.

قیمت بلیط یک طرفه قطار مگلو شانگهای، ۵۰ یوان چین و قیمت بلیط دوطرفه قطار مگلو شانگهای هم ۸۰ یوان چین می باشد.

علاوه بر مگلو قطاری در چین وجود دارد که مسافران را از پکن طی مدت ۴ ساعت با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت به شانگهای می رساند. 

 جالب است که ژاپن هم در رقابت با چین، نیز شاهد پیشرفت سریع حمل و نقل ریلی خود در سالهای اخیر بوده است.

سریع‌ترین قطار جهان که با سرعت ۶۶۰کیلومتر در ساعت امکان جابجایی دارد در منطقه‌ای به نام یاماناشی در ژاپن تست‌های اولیه خود را گذرانده و قرار است از سال ۲۰۳۰ شروع به کار کند.  

در میان کشورهای جهان، زیمنس ولارو قطاری است که در اسپانیا فعالیت می‌کند و بین دو مسیر بارسلون و مادرید در حرکت است. نهایت سرعت این قطار حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان می‌شود و در مدت ۲ ساعت و سی دقیقه می‌تواند مسافران را بین دو مکان مذکور جا به جا کند. این قطار سرعتی، دارای ظرفیت ۴۰۴ نفر است.

همچنین تایوان دارای قطاری است که در عرض ۱۵دقیقه به سرعت ۲۹۹٫۹ کیلومتر در ساعت رسیده و مسیر تایپه به کائوشیانگ که به‌طورمعمول ۴٫۵ساعت پیموده می‌شود را ۱٫۵ ساعته طی می‌کند.  

 فرچیاروسا سریع‌ترین قطار ایتالیا است که مسیر میلان-رم-ناپل را با سرعت ۲۹۹٫۹ کیلومتر در ساعت و مدت ۳ساعت طی می‌کند.

گفتنی است که سرعت قطار در ایران با سایر کشورها تفاوت زیادی دارد. تهران- قم- اصفهان به عنوان اولین تجربه راه‌آهن پرسرعت در کشور است که سرعت سیر قطار در این مسیر ریلی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده و به این ترتیب زمان سفر از تهران تا اصفهان به ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۴٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha