۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
قطعات گران، خودروهای پر مشتری را از سکه انداخت
چرا ال -۹۰ و ساندرو کمتر گران شدند؟

قطعات گران، خودروهای پر مشتری را از سکه انداخت

برخی از محصولات فعلی در بازار با افزایش چندانی مواجه نبودند. این مساله به دلیل بی اقبالی برند یا خودرو نبوده، بلکه قطعات نقش بسزایی در تعیین قیمت خودرو این روزها دارند، زیرا خودروسازان نیز به دلیل تحریم‌ها و معضلات گمرکی با ضعف تامین قطعه رنو مواجه هستند.

بازار؛ گروه خودرو: خرید خودرو این روزها با تفاوت‌های عدیده‌ای نسبت به سالیان گذشته مواجه است. انتخاب و خرید خودرو از سوی مشتریان با فاکتورهای مانند، هزینه‌نگهداری، دسترسی به قطعات، قیمت و بازار خوب فروش دارد. اگر به قیمت خودروها این روزها دقت کنید، برخی از محصولات فعلی در بازار با افزایش چندانی مواجه نبودند. این مساله به دلیل بی اقبالی برند یا خودرو نبوده، بلکه قطعات نقش بسزایی در تعیین قیمت خودرو این روزها دارند. محصولات شرکت رنو یکی از خودروها با این سرنوشت در بازار هستند. سرنوشتی که قیمت‌شان را مانند یک ترمز کنترل و روبه کاهش قرار می‌دهد. در این گزارش به بررسی ضعف‌های قطعات خانواده رنو در بازار می‌پردازیم.

چی بخریم؟
در بین محصولات رنو، به دلیل قیمت اقتصادی خودروهای ساندرو و تندر۹۰ در بازار با اقبال مناسبی مواجه بودند. این سوال برای مشتریان در بازار ایجاد می‌شود که در بین دو خودرو مذکور کدام یک بازار پس از خرید، قطعات و کیفیت بهتری داشته تا بتوان آن را انتخاب کرد. برای پاسخ به این سوال در وهله نخست باید گفت به جز بدنه، قطعات مشترک فراوانی بین هر دو محصول رنو وجود دارد. هرچند که خودروسازان در تامین قطعات و خدمات پس از فروش هر دو خودرو مذکور، به شدت ضعیف عمل کرده ‌اند. برخی از خودروهای که در نمایندگی‌ها زمین‌گیر می‌شوند، به دلیل نبود قطعه است، زیرا برنامه ریزی درستی برای تامین آن را ندارند. ازسوی خودروسازان نیز به دلیل تحریم‌ها و معضلات گمرکی با ضعف تامین قطعات محصولات رنو مواجه هستند. ضریب داخلی سازی هر دو خودرو به یک اندازه برای پاسخ به نیاز مشتری در بازار نیست. این مهم می‌تواند گویایی بدعهدی رنو فرانسه در خصوص تولید و انتقال تکنولوژی به کشور باشد. در گام بعدی، توصیه به خرید خودرو تندر۹۰ به دلیل حضور بیشتر در خط تولید و بازار، گزینه مطمئن‌تر برای خرید است. اما به دلیل کیفیت بالای ساخت همچنان خریدار دارد. نباید فراموش کرد که فروش تندر۹۰ نیز به دلیل سدان بودن در این روزها مشتری بیشتری دارد. با این تفاصیل رنو تندر۹۰ و ساندرو، به دلیل نبود خدمات پس از فروش و عدم تامین قطعه با افول قیمتی نسبت به افزایش سایر خودروها مواجه شده است.

موتور در چالش
ماهیت سیستم‌های مکانیکی بر این اساس است که پس از مدتی کارکرد به دلیل دوران و اصطکاک‌ بین قطعات دچار خستگی‌ها و ارتعاشات و در نهایت خرابی‌های بسیاری می‌شوند. مهم‌ترین بخش مکانیکی، خودرو همان قلب‌تپنده یا پیشرانه‌ای آن است که اگر به مواردی چون کیفیت ساخت، استفاده از سوخت مرغوب و نگهداری صحیح اهمیت داده نشود، همانند انسانی که با تغدیه نامناسب بیمار می‌شود، سریع مستهلک شده و خرابی‌های پی‌درپی را همراه خواهد داشت و نهایتا هزینه‌نگهداری برای مالک خودرو رشد صعودی خواهد داشت. موتور محصولات رنو مانند ال۹۰ و ساندرو دارای پیشرانه‌ای به نام K۴M بوده که تکنولوژی بالایی نسبت به سایر موتورها در بازار دارند. یکی از نقاط قوت این موتور داشتن سیستم جرقه‌زنی Pencil Coil است که سر هر سیلندر یک کوئل مدادی قرار دارد تا احتراق کاملی را تولید کند. به دلیل تحریم‌ها و عدم ساخت داخل این قطعه، کویل در بازار کم یاب شده و با قیمت بسیار بالایی نیز معامله می‌شود. دریچه‌گاز برقی دیگر قطعه‌ای نایاب خودروهای رنو مجهز به این پیشرانه است. دریچه گاز برقی دیگر قطعه وابسته به واردات بوده و ساخت داخل آن انجام نشده است، این قطعه در بازار از قیمت بالای برخوردار است و عمدتا دلیل خرابی آن نیز نوسان جریان الکتریکی است. لازم به ذکر است که لوازم‌های موتور K۴M بسیار گران و از همه مهمتر تعمیرکار متخصص هم ندارد. هرچند که سایر قطعات این خودرو نیز با افزایش قیمت مواجه بوده و هزینه نگهداری را علیرغم کم استهلاکی افزایش داده، اما مشتریان در بازار با چالش مواجه هستند.

گیربکس پاشنه آشیل رنو
خودروهای ساندرو و تندر۹۰ به دلیل داشتن پلت‌فرم مشترک عمدتا از قطعات و اجزای یکسانی تولید شده‌اند. گیربکس اتوماتیک هر دو خودرو یکسان بوده که به لطف تکنولوژی و متریال مناسب در فرآیند تولید، کیفیت بالای دارد. اما خرابی جز لاینفک سیستم‌های مکانیکی است. گیربکس اتوماتیک یکی از آپشن‌های پرطرفدار در بازار است. این نوع گیربکس از قطعات هیدرولیکی، الکترومکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده، همه این قطعات وارداتی بوده که با کاهش در بازار مواجه هست، در زمان خرابی گیربکس، مالکان ناچار به استفاده از قطعات استوک به دلیل مقرون به صرفه بودن هستند. این روزها بیشتر کمبود فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک در بازار حس می‌شود. فیلترهای مرغوب و اصلی بسیار نایاب و عامل اساسی خرابی این نوع گیربکس‌ها نیز فیلتر و روغن گیربکس است. در گیربکس‌های دستی نیز تنها قطعه‌ای که دارای ضعف طراحی و تولید است، گردگیرپلوس است. زیرا به مرور زمان گردگیر خشک شده و دچار نشت روغن خواهد شد. پس از قطعات موتوری، اجزای گیربکس قیمت بسیار بالای دارد.

مراقب بدنه باشید
تصادف به دلیل عدم دقت کافی راننده به جاده در زمان حرکت، رخ دادی غیرقابل پیشگیری است. در اینجا ابتدا باید به مالکان این خودروها توصیه کرد، در زمان حرکت بیشترین مقدار توجه را به مسیر حرکتی داشته باشید. زیرا قیمت بسیاری از اجزای بدنه از جمله چراغ‌ها و سپرها این روزها جهش‌های جدی در بازار دارد. ازسوی برخی از قطعات نیز در شرایط فعلی تامین و تهیه نمی‌شود. ازسوی، هزینه‌های صافکاری و نقاشی نیز با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. قطعات بدنه ساندرو که جز نایاب بوده اما تا حدودی می‌توان قطعات تندر۹۰ را در بازار فراهم کرد.

ایمنی در سایه نبود قطعات زیر سوال
سیستم‌های ایمنی در خودرو محافظان جان سرنشینان هستند برخی از این فناوری‌های ایمنی در کشور به دلیل های‌تک بودن تولید نمی‌شوند. به محض شروع تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو کشور، اجزای مانند ایربگ، پمپ ABS و ماژول‌های کنترلی و... قطعاتی بودند که دچار جهش قیمتی چند برابر در بازار شدند. ایربگ‌های خانوده رنو در کشور قیمت بسیار بالای دارد. در زمان تصادف هزینه هنگفتی را برای خرید به راننده تحمیل خواهند کرد. ازسوی سیستم ترمز ABS نیز برای ساندرو و تندر۹۰  با چالش ایجاد و تامین آن در بازار برای مالکان دردسر ایجاد کرده است.

کد خبر: ۴۱٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha