۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
پیشنهاد ویژه ۲ کارشناس برای بورس؛ توجه به سهم های دلار پایه و شرکت های کوچک
در گفت و گو با بازار مطرح شد

پیشنهاد ویژه ۲ کارشناس برای بورس؛ توجه به سهم های دلار پایه و شرکت های کوچک

برآیند گفتگو با دو کارشناس و فعال بازار سرمایه نشان می‌دهد که رفتار هیجانی در بازار اجازه به ثمر نشستن حمایت‌های دولت و سازمان بورس نمی‌دهد.

بازار؛ گروه بورس: این روزها بازار پیش از همه نیاز به آرامش سهامداران دارد چه حقوقی‌ها و حقیقی‌ها. آنچه بر روی تابلوی بورس مشاهده می‌شود صف‌های فروشی است که توسط حقیقی‌ها در بیشتر نمادها شکل می‌گیرد، بازار به سمتی در حال حرکت است که بعد از یک روز مثبت شدن آن، هیجان فروش به خاطر  ترس از دست رفتن سرمایه یا به عبارت دیگر آب شدن آن بیشتر می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که اگر سهامداران کمی از رفتارهای هیجانی دست بکشند بازار به سرعت به حالت اولیه خود باز می‌گردد. این رفتار ناشی از بی اعتمادی سهامداران به بازار است بنابراین تا از این بی اعتمادی کاسته نشود همچنان چنین رفتاری وجود دارد.

اگر سهامداری قصد دارد شخصا در بازار خرید و فروش کند، خرید سهم‌های کوچک به صورت پلکانی توصیه می‌شود

سهم‌های کوچک شانس بیشتری در بازار دارند
داشتن یک استراتژی در این ایام می‌تواند سهامداران را کمتر دچار زیان بکند یا اینکه در برخی از مواقع سودهایی هم در این دوران اصلاح به سهامداران بدهد.

مرادی کارشناس بازار سرمایه از سهامداران می‌خواهد به دور از رفتار هیجانی عمل کنند و اگر قصد حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ندارند به سمت سهام‌های کوچکتر حرکت کنند.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد اقداماتی که سهامداران خرد باید در این روزها انجام دهند گفت: در ابتدا از فروش هیجانی پرهیز کنند و بدانند که بازار هم از طرف دولت و سازمان بورس و هم از طرف حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار می‌گیرد در نتیجه با صبر و عدم رفتارهای هیجانی اجازه دهند تا حمایت‌های صورت گرفته سریعتر تاثیرات خود را بر بازار بگذارد.

این کارشناس اضافه کرد: تصور ما این است که سهم‌های کوچکتر که میزان نقدینگی کمی برای حرکت نیاز دارند بهتر هستند و توصیه بنده هم چنین سهم‌های است که حوزه‌های دارویی و فلزات سنگین این شانس را دارند.

وی در توصیه به سهامداران خرد گفت: در ابتدا بنده صندوق‌های سرمایه‌گذاری را پیشنهاد می‌کند و در مرحله بعد اگر سهامداری قصد دارد خودش در بازار باشد خرید سهم‌های کوچک به صورت پلکانی را توصیه می‌کنم.

سهامدارانی که قصد ورود دارند در سهم‌هایی سرمایه گذاری کنند که سهامداران عمده در  بازه زمانی یک ماه گذشته حمایت خوبی از سهمشان داشتند و احتمالا این روند را ادامه خواهند داد به خصوص در سهم‌های بنیادی که قیمت جهانی خوبی دارند و دلار پایه هستند یعنی مبتنی بر دلار هم هستند

سهم‌های دلار پایه را پیشنهاد می‌کنم

دکتر منصوری کارشناس بازار سرمایه هم در رابطه با اقداماتی که سهامداران باید در این روزها داشته باشند گفت: سهامداران چند روزی را تحمل کنند، کسانی که سهم خود را  نفروختند در صف فروش نرود و آن کسی که نقد است آماده باشد تا جهت بازار خودش را تثبیت کند و بازار برگشت خودش را نشان دهد و آن زمان ورود کنند.

منصوری اضافه کرد: ما چند دسته سهامدار داریم، یک دسته آن‌های که خارج شدند، دوما آن‌های که سهم فروختند و در اکانت خودشان پول دارند و قصد ورود مجدد دارند، سوما کسانی که در صف فروش گیر کردند و چهارم افرادی که در صف فروش نیستند و کار خود را در بازار انجام می‌دهند.

وی  ادامه داد: با توجه به اقداماتی که از طریق سازمان بورس، مجلس و سطح کلان کشور در خصوص بازار سرمایه صورت می‌گیرد  و زمانی که چنین ائتلافی در کلان کشور صورت گرفته ما منتظر این هستیم که بازار زودتر برگردد هر چند من اعتقادم بر این بود بازار ای کاش  ۱میلیون ۵۰۰هزار واحد و زیر ۱ میلیون ۵۰۰ را تاچ می‌کرد و بعد  برمی‌گشت ولی بالاخره این همت از سطح کلان رخ داده، حالا سوال این است که تکلیف ما در این بازار آشفته چیست؟ بنده پیشنهادم این است آن‌ها که در صف فروشند و قصد دارند که سهم‌های خود را بفروشند دو الی سه روز دست نگهدارند چون به اندازه کافی بازار اصلاح کرده است و این دو الی سه روز هم به خودشان فرصت دهند و سعی کنند با منفی‌های زیاد خارج نشوند و احتمال اینکه بازار برگردد وجود دارد. دسته دوم افرادی که نقد هستند و قصد ورود دارند پیشنهادم این است که دست نگه دارند تا بازار برگشت خود را تثبیت کند  و مجددا درگیر نوسان منفی نشود تا دو الی سه روز بازار مثبت خوب نخورد ما به این اطمینان نمی‌رسیم که بازار مثبت است، بنابراین  زمانی ورود کنند که بازار به یک ثبات رسیده باشد.

این کارشناس به سهامداران که قصد ورود دارند گفت:  پیشنهاد اصلی بنده این است که سهامدارانی که قصد ورود دارند در سهم‌هایی سرمایه گذاری کنند که سهامداران عمده در  بازه زمانی یک ماه گذشته حمایت خوبی از سهمشان داشتند و احتمالا این روند را ادامه خواهند داد به خصوص در سهم‌های بنیادی که قیمت جهانی خوبی دارند و دلار پایه هستند یعنی مبتنی بر دلار هم هستند مثل فلزات، پتروشیمی‌ها و سهم‌های که قیمت جهانی آن در  بازه زمانی که بازار منفی بود رشد خوبی داشتند همچنین  قیمت دلار هم در داخل رشد کرد و از نظر بنیادی این سهم‌ها جزو سهم‌های ارزنده دسته بندی می‌شوند پس می‌توان  به این سهم‌ها نگاه میان مدت و بلند مدت خوبی داشت و گام به گام به آن‌ها ورود کرد.

منصوری در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون حمایت‌های سازمان بورس نتوانسته بازار را به روند اصلی خود باز گرداند گفت: این مسئله بیشتر ناشی از بازارهای موازی است که روند رشد خوبی داشتند به خصوص دلار، ملک و سکه و سهامداران خرد زمانی که مشاهده می‌کنند بازار سرمایه در حال درجا زدن است پس سعی می‌کند پول خود را از بازار خارج کند و به سمت بازارهای موازی حرکت کند علاوه بر آن بازار با ریزش مواجه شده و سرمایه گذارانی که در این بازه زمانی وارد شدند یا در سود خوبی هستند و می‌خواهند سود خود را شناسایی کنند یا در زیان هستند و می‌خواهند جلوی زیان خود را بگیرند و بازار هم نتوانسته ثبات خود را نشان دهند و این باعث ترس و رفتار هیجانی می‌شود به خصوص برای کسانی که استراتژی بلند مدت ندارد و قصد دارند در بازه زمانی کوتاه مدت به یک سود برسند چون بازار سرمایه ریزشی عمل کرده نتوانسته برگشت خوبی نشان دهند و همچنین اقداماتی که در کلان صورت گرفته نتوانسته اطمینان خاطر به سهامداران بدهد باعث شده  سهامداران خرد یا  یا سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت سعی دارند از بازار خارج شوند.

این کارشناس در مورد میزان خروج نقدینگی از بازار در این مدت اظهار داشت: تقریبا از ابتدای امسال تا الان حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان وارد بازار شده در حالی که در مدت یک ماه ۲۰تا ۲۵ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شده اما در یک هفته گذشته تقریبا خروج و ورود یکسان بوده است.

کد خبر: ۴۱٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha