۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
سهم بنزین در سبد خانوارهای آمریکایی ۲.۲ درصد
بازار گزارش می دهد

سهم بنزین در سبد خانوارهای آمریکایی ۲.۲ درصد

سهم بنزین در بودجه خانوارهای امریکایی طی یک دهه اخیر کاهش یافته است ولی هنوز این فراورده نفتی اهمیتی زیاد در اقتصاد کشور دارد و یک فاکتور مورد بحث در رقابتهای انتخاباتی است.

بازار؛ گروه بین الملل: بنزین نقش مهمی در اقتصاد امریکا دارد و هر ساله اهمیت آن بیشتر می شود. این در حالیست که در گذر زمان به دلیل افت قیمت نفت در بازار جهانی و تغییر روش زندگی سهم هزینه های نفتی به بودجه خانوارهای آمریکایی کمتر شده است. اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش منتشر شده در دسامبر سال ۲۰۱۹  که آخرین  سال ارایه اطلاعات بود، نوشت: «طی یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۸، مصرف بنزین در امریکا نوسان زیادی داشت و دلیل آن را می توان تغییر قیمت بنزین در بازارهای جهانی دانست. میزان مصرف بنزین در امریکا با قیمت آن رابطه مستقیم دارد به این معنا که با کاهش قیمت بنزین، تقاضا و مصرف آن رشد می کند و با افزایش قیمت ما شاهد کاهش میزان مصرف هستیم. اما قیمت تنها فاکتور اثر گذار روی میزان مصرف بنزین در امریکا نیست بلکه سیاستهای وضع شده در مورد مالیات بر خودرو، توسعه زیرساختهای حمل و نقلی و افزایش شمار افرادی که امکان دورکاری دارند همه روی میزان مصرف سرانه بنزین اثرگذار بود.»

به گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا اوج مصرف بنزین در خانوارهای امریکایی در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. در این سال به طور متوسط هر امریکایی ۲۷۱۵ دلار برای خرید بنزین هزینه کرد و سهم بنزین در بودجه خانوارهای امریکایی برابر با ۴ درصد بود. اما به دنبال بحران اقتصادی در این سال و تغییر در الگوی مصرف خانوارها، مصرف بنزین هم  تنزل یافت. در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶  سرانه مصرف بنزین در خانوارهای امریکایی کمتر از ۲۰۰۰ دلار بود. آمارها نشان می دهد در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی سهم بنزبن در بودجه خانوارهای امریکایی برابر با ۲.۵ درصد بود و در سال ۲۰۱۸ به ۲.۲ درصد تنزل یافت.

آمارها نشان می دهد در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی سهم بنزبن در بودجه خانوارهای امریکایی برابر با ۲.۵ درصد بود و در سال ۲۰۱۸ به ۲.۲ درصد تنزل یافت

کاهش سهم بنزین در بودجه خانوارهای امریکایی
اداره اطلاعات انرژی اعلام کرده است بالاترین سهم مصرف بنزین به درآمد خانوارهای امریکایی در سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاده است. در این سال سهم بنزین به درآمد خانوارها برابر با ۵ درصد بود ولی این وضعیت دوام زیادی نداشت و در سال ۱۹۸۶ سهم بنزین در درآمد خانوارها به ۲.۶ درصد تنزل یافت. این روند کاهشی ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ به ۲ درصد رسید. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ سهم بنزین به درآمد خانوارها رشد کرده است و در سال ۲۰۰۸ به ارج خود یعنی ۴ درصد رسید. بعد از تجربه کاهش در سال های بعد، در سال ۲۰۱۲ دوباره این سهم افزایش یافت و به ۴.۲ درصد رسید ولی از آن پس این سهم سقوط کرد.

در این گزارش میزان مصرف هر خانوار آمریکایی برای خرید بنزین هم مورد مطالعه قرار گرفته است. در سال ۱۹۸۰ هر خانوار امریکایی ۳۱۰۰ دلار برای خرید بنزین صرف می کرد ولی این میزان هزینه کاهشی مداوم را تا سال۱۹۹۸ تجربه کرد و به حدود ۱۵۰۰ دلار رسید. افزایشی با نرخ کم در سالهای  بعد اتفاق افتاد ولی در نهایت سرعت افزایش مصرف خانوارها برای خرید بنزین بیشتر شد و در سال ۲۰۰۸ به بالغ بر ۳۰۸۰ دلار رسید. افت مصرف در نتیجه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و افزایش آن بعد از بازسازی اقتصاد شروع شد. میزان هزینه خانوارها در سال ۲۰۱۴ که قیمت بنزین افزایش چشمگیری پیدا کرده بود به بیش از ۳۳۰۰ دلار رسید و با کاهش قیمت بنزین دوباره این روند تغییر کرد. در سال ۲۰۱۶ هر خانوار کمتر از ۲۰۰۰ دلار برای خرید بنزین هزینه کرد.

نوسان قیمت نفت طی سی سال اخیر جدی بود
 میزان مصرف خانوارها به قیمت بنزین ارتباط مستقیم دارد. آمارهای ارایه شده توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می دهد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ متوسط قیمت هر گالن بنزین در امریکا ۳۳ درصد کاهش داشته است  اما بررسی روند تغییرات قیمت این محصول در بازار از سال ۱۹۸۰ تا کنون نشان دهنده تغییرات بزرگ تری است. در سال ۱۹۸۰ میلادی هر گالن بنزین در امریکا با قیمتی معادل ۱.۳۲ دلار به فروش رسید ولی قیمتها تا سال ۱۹۸۶ کاهش یافت و درنهایت متوسط قیمت هر گالن بنزین به کمتر از یک دلار رسید. از آن سال تا انتهای سال ۱۹۸۹ رشد قیمت بنزین چشمگیر نبود ولی شروع افزایش تدریجی قیمت بنزین از این سال و ادامه آن تا سال ۱۹۹۲ باعث شد تا متوسط قیمت هر گالن بنزین به مرز ۱.۲ دلار برسد. تا سال ۱۹۹۸ هم قیمت در همین سطح باقی ماند و با نوسانهای اندکی روبرو بود. این فراز و نشیبها تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت تا اینکه در این سال قیمت هر گالن بنزین به۱.۵ دلار رسید و از این سال رشد قیمتها آغاز شد. شیب تند افزایش قیمت تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت و در این سال هر گالن بنزین با قیمتی بیش از ۳.۳ دلار به فروش رسید. در سال ۲۰۱۴ قیمت این محصول نفتی به حدود ۴ دلار رسید و دوباره سقوط کرد و در سطحی کمتر از ۲.۵ دلار قرار گرفت.

درپایان باید در نظر داشت که هر ساله بنزین یک فاکتور مهم در رقابتهای انتخاباتی امریکا است. یعنی زمانیکه قیمت  آن افزایش می یابد، حمایت از رییس جمهوری کم می شود و زمانیکه قیمت آن کم می شود، استقبال از سیاستهای رییس جمهور کمتر می شود. به همین دلیل اهمیت این مساله در برهه کنونی زمانی بیشتر شود.

کد خبر: ۴۱٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha