۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
آفتی که کشاورزی کرمان را تهدید می کند
یادداشت؛

آفتی که کشاورزی کرمان را تهدید می کند

کرمان- شیوع آفت مگس مدیترانه ای به تهدیدی برای کشاورزی کرمان تبدیل شده است و ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی شمال کرمان خواستار همکاری کشاورزان برای مقابله با این آفت شده است.

ناصر طاهری؛ بازار: طی سال های اخیر شاهد شیوع آفت مگس مدیترانه ای در مناطق مختلف استان کرمان هستیم که متاسفانه آسیب فراوانی به محصولات کشاورزی وارد می کند زیرا امکان مبارزه شیمیایی با این آفت وجود ندارد.

مقابله با این آفت خطرناک که می تواند ۳۰۰ نوع میوه گرمسیری و سردسیری را نابود کند به همکاری کشاورزان نیاز دارد و با نصب تله های جذب کننده فرمونی و تغذیه ای و تله های زرد چسبنده می توان با این حشره مقابله کرد.

در همین راستا کارگاه ها و کلاس ها آموزشی برای کشاورزان برگزار شده است و از آن ها خواسته شده که میوه ها را قبل از هجوم آفت برداشت کنند ضمن اینکه انهدام میوه های آلوده در باغها نیز بسیار مهم است. مقابله با این آفت نیاز به همکاری جمعی کشاورزان دارد در غیر این صورت و آلودگی یک باغ، منطقه ای گسترده در معرض آسیب جدی قرار خواهد گرفت.

اجرای طرح های حمایتی برای مقابله با آفت نیز در دستور کار قرار دارد و یک سوم از ماده های جذب کننده حشره به صورت رایگان به متقاضی عرضه می شود.

اگر کشاورز برداشت زودهنگام میوه را آغاز نکند زمینه برای هجوم آفت به باغ ها فراهم می شود و حشره روی میوه ها تخم گذاری می کند و یک هفته بعد لارو حشره تمام میوه را نابود می کند. به همین دلیل شاهد ریزش بسیار زیاد در باغ های آلوده به آفت هستیم که نتیجه ای جز ضربه به اقتصاد کشاورزی مردم نخواهد داشت.

این آفت می تواند در یک فصل پنج نسل تولید کند و هر جفت توان تخریب یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه را دارد که در سال های اخیر در برخی از مناطق کشور خسارتهای بسیار سنگینی به جای گذاشته و اقتصاد کشاورزی را تهدید کرده است

این آفت می تواند در یک فصل پنج نسل تولید کند و هر جفت توان تخریب یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه را دارد که در سال های اخیر در برخی از مناطق کشور خسارتهای بسیار سنگینی به جای گذاشته و اقتصاد کشاورزی را تهدید کرده است.

مگس مدیترانیه ای می تواند خود را با شرایط اقلیم و محیط تطبیق دهد و طیف زیادی از محصولات از جمله مرکبات، میوه های تابستانی  و خرما را نابود کند.

در ابتدا این آفت در جنوب کرمان مشاهده شد اما در مدتی کوتاه خود را به برخی از مناطق شمال کرمان هم رسانده و باغها را آلوده کرده است که می توان به چترود و گلباف اشاره کرد.

به طور قطع در صورت شیوع آفت این حشره می تواند ۱۰۰ درصد محصولات کشاورزی را در زمان اندک نابود کند.

شخم زدن زمینهای کشاورزی با سرد شدن هوا می تواند یکی از راههای اصلی مقابله با آفت باشد و کشاورزان می توانند با شخم زدن عمیق مزارع در فصل سرد چرخه زندگی این آفت خطرناک را پاره کنند. این اقدام نیز نیاز به همکاری همه کشاورزی و استفاده از روشهای تلفیقی مقابله با آفت دارد.

کد خبر: ۴۱٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha