۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
رونق بازار در گرو اعطای تسهیلات؛ مالیات بر چه درآمدی اعمال شده است؟
رئیس کمیسیون تولید و صادرات اصناف ایران:

رونق بازار در گرو اعطای تسهیلات؛ مالیات بر چه درآمدی اعمال شده است؟

یزد- رئیس اتاق اصناف یزد و رئیس کمیسیون تولید و صادرات اصناف ایران موج گرانی را ناشی از عملکرد بازار ندانست و ضمن اظهار گله از پرداخت مالیات توسط کسبه، موج نارضایتی‌ها را ناشی از عملکرد دولت عنوان کرد.

رویا دهقان؛ بازار: علیرضا حسنی‌صدرآبادی، از گرانی‌ها گله می‌کند و از قشر کاسب‌کار به عنوان مظلومان جامعه در دوره کرونا و تحریم‌های کنونی نام می‌برد. 

رئیس اتاق اصناف یزد و رئیس کمیسیون تولید و صادرات اصناف ایران از این اعتقادش می‌گوید که بازار در ایران درگیر یک سونامی تورمی است و بازاریان و واحدهای صنفی روی یک قایق نشسته‌ و بر روی موج‌های بی‌رحم تورم در حرکت‌اند؛ این در حالی است که بسیاری از آحاد جامعه، گران‌فروشی را از جانب جامعه می‌دانند.

دغدغه حسنی، گرانی و تورم است. او از سفره‌های کوچک مردم و فشار اقتصادی حاکم بر آنها سخن می‌گوید. طبق گفته‌های وی، مردم آنقدر دغدغه‌دار شده‌اند که هر کس را بینند وی را مقصر می‌کنند. او نیز در این میان، بارها مورد تهمت قرار گرفته است.

حسنی در پاسخ به این پرسش که «دولت چه باید انجام دهد که نکرده است؟»، می‌گوید: دولت خود بهتر باید بداند. من اگر کار کوچکی هم بخواهم انجام دهم، از مشاوره چندین مشاوری که در اتاق اصناف یزد دارم، استفاده می‌کنم. قطعأ دولت هم مشاورانی دارد که باید از قوی‌ترین‌ها باشند و بهترین راهکارها را بدهند.

اینکه چرا وضعیت کشور به اینجا رسیده است و فشار اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، جامعه را روز به روز بحرانی‌تر کرده و قشر ضعیف را روز به روز ضعیف‌تر، پرسشی است که هر فردی پاسخی مقبول برایش دارد و اما رئیس اتاق اصناف یزد نیز به این شکل به آن پاسخ می‌دهد: 

مردم باید بدانند که در اقتصاد کشور گرانی و تورم ایجاد شده است که به نوسانات ارز مربوط می‌شود. اکنون همه چیز به دلار مربوط است. متخلفان از سوی بازرسان به طور مداوم کنترل و از سمت تعزیرات جریمه می‌شوند. نمی‌گویم فرد متخلف نیست، هست. تخلف هم یک درصد وجود دارد؛ اما بی‌رحمی تورمی، گرانی آورده است.

 من اگر کار کوچکی هم بخواهم انجام دهم، از مشاوره چندین مشاوری که در اتاق اصناف یزد دارم، استفاده می‌کنم. قطعأ دولت هم مشاورانی دارد که باید از قوی‌ترین‌ها باشند و بهترین راهکارها را بدهند

ناکارآمدی دولت در مدیریت بازار
حسنی با اشاره به مسئله گرانی، بیان می‌کند: مشکلات حوزه اقتصاد به خصوص گرانی و تورم از زمانی آغاز شد که دولت نتوانست در نرخ ارز و دلار مدیریت درستی داشته باشد و نرخ دلار روز به روز افزایش پیدا کرد؛ در نتیجه سرمایه بازاریان یزد با کاهش ٣٠ درصدی ارزش ریالی سرمایه خود روبه‌رو شد.

رئیس اتاق اصناف یزد به نامطلوبی اقتصاد کشور اشاره و تصریح می‌کند: متأسفانه تصور می‌شود کسبه و فعالان بازار، گران‌فروشی می‌کنند اما چنین مسئله‌ای به هیچ‌ وجه درست نیست؛ چرا که کسبه صرفا رابط تولیدکننده و عرضه‌کننده بوده و نقشی در گرانی ندارند.

وی با بیان اینکه دولت باید به امورات دولتی خود بپردازد و کمتر در حوزه بازار نقش‌آفرینی کند، می‌گوید: وجود موجی از گرانی نمی‌تواند ناشی از عملکرد بازار باشد بلکه این موضوع ریشه در ضعف مدیریتی دولت دارد.

حسنی در مورد حمایت دولت از اصناف و کسبه استان یزد تصریح می‌کند: دولت به دنبال مشکلات ناشی از کرونا، وعده اعطای بسته‌های حمایتی را داده بود، اما هنوز حتی یک بسته حمایتی از دولت وصول نشده است.

رئیس اتاق اصناف یزد از وعده‌های دولت نسبت به امهال اقساط و کمک به بخشودگی جرایم بانکی در بحران کرونا یاد می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در زمینه رفع سوء چک‌های برگشتی به هیچ وجه اقدامی نشد، ضمن اینکه دولت در این باره نیز محلی برای کسب درآمد بانک‌ها ساخت.

به گفته او، اصناف از اواخر سال ۹۸ تاکنون درآمد چندانی نداشته‌اند و در عین حال، در خصوص مالیات نیز هیچگونه حمایتی از آنها نشده است.

رئیس اتاق اصناف یزد و رئیس کمیسیون تولید و صادرات اصناف ایران با طرح این پرسش که مالیات بر چه درآمدی اعمال می‌شود؟ بیان کرد: بازاریان این روزها درآمدی برای پرداخت مالیات ندارند و شایسته نیست دولت به این مسئله کم‌توجه باشد.

به گفته وی، در بازه زمانی قرنطینه و تعطیلی اصناف تعداد قابل توجهی از چک‌ها برگشت خوردند و هر برگه چک نیز هزینه‌ای مضاعف بر مشکلات اصناف آفرید.

دولت باید تسهیلاتی با بهره کم به کسبه اختصاص دهد تا بازار بتواند رونق پیدا کند و دوباره درآمد از محل بازار، چرخه اقتصاد را به گردش درآورد

وعده‌های پوچ دولت به اصناف
رئیس کمیسیون تولید و صادرات اصناف ایران به دیگر مشکلات اصناف در روزهای کرونایی اشاره و بیان می‌کند: دولت باید نسبت به جلوگیری از قاچاق کالای مشابه ایرانی اقدامی اساسی و جدی داشته باشد، اما در این باره هیچ فردی پاسخ‌گو نیست.

وی به ضرورت حمایت از اصناف اشاره می‌کند و می‌گوید: دولت باید تسهیلاتی با بهره کم به کسبه اختصاص دهد تا بازار بتواند رونق پیدا کند و دوباره درآمد از محل بازار، چرخه اقتصاد را به گردش درآورد.

حسنی با بیان اینکه معادن می‌توانند در کمک به فعالان اقتصادی متضرر نقش داشته باشند، تصریح می‌کند: درآمد و هزینه معادن از استان خارج می‌شود؛ لذا نمی‌توانیم از مزیت وجود معادن در استان برخوردار شویم در حالی که صرفأ ضرر و زیان و از دست رفتن منابع استان سهم یزدی‌هاست.

در بازه زمانی قرنطینه و تعطیلی اصناف تعداد قابل توجهی از چک‌ها برگشت خوردند و هر برگه چک نیز هزینه‌ای مضاعف بر مشکلات اصناف آفرید

وی سهم اصناف از محل جرایم تعزیرات را ۳۰ درصد از منابع آنها اعلام می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که دولت تمام درآمد حاصل از جرایم را در جیب خود گذاشته و هیچ بازپرداختی ندارد.

رئیس اتاق اصناف یزد در به مشکلات اتباع بیگانه در حوزه اصناف اشاره و ضمن گلایه از وضعیت استان، تصریح می‌کند: مشکلات اتباع در حوزه اصناف و مشاغل مسئله‌ای نیازمند مدیریت، برنامه‌ریزی و ساماندهی است که در صورت عدم رسیدگی، به زودی تبدیل به یک معضل خواهد شد.

کد خبر: ۴۱٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha