۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
دولت باید از مداخلات دفعی و مصنوعی در بازار بورس خودداری کند
پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی:

دولت باید از مداخلات دفعی و مصنوعی در بازار بورس خودداری کند

رهگشای، پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر دولت با مداخلات دفعی و مصنوعی و دستوری به بازار سرمایه ورود پیدا کند، سرمایه‌گذاران مختلف اعتماد خود را از دست می‌دهند.

به گزارش بازار، هادی رهگشای گفت: شورای عالی بورس قصد دارد سرمایه‌های بیشتری به بازار سرمایه تزریق شوند و صف‌های فروش کاهش پیدا کنند.

وی افزود: در حال حاضر بانک‌های ایران مجاز شده‌اند تا در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس اثرگذاری منفی دارد، اظهار داشت: این موضوع با قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در تضاد است، چرا که در این قانون صراحتا سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس ممنوع شده است.

وی ادامه داد: منابع بانک‌ها باید به سمت بخش تولید هدایت شود و بازار ثانویه بورس – خرید و فروش سهام – مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیست.

هادی رهگشای با اشاره به این که دولت باید از جایگاه بسترسازی از بازار بورس حمایت کند، عنوان کرد: دولت نباید در بازارِ مثبت خوشحال باشد و یا در بازارِ منفی ناراحت باشد.

وی با اشاره به این که در ایران دولت سهام‌دار عمده‌ی بازار بورس به شمار می‌آید، تصریح کرد: دولت در بازار سرمایه باید نقش داوری را بر عهده بگیرد.

پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: در حال حاضر اغلب حساب دلاری صندوق توسعه در بانک‌های خارجی بلوکه شده‌اند و ما به آن دلارها دسترسی نداریم.

وی ادامه داد: دلارهای بلوکه شده به طور مجازی از حساب صندوق توسعه به حساب بانک مرکزی منتقل می‌شود و نهاد باید در ازای این پول، پول چاپ بزند و آن پول از مسیر دولت سرمایه‌گذاری شود.

هادی رهگشای با بیان این که سرمایه‌گذاران بازار بورس به زیرساخت‌های این بازار اعتماد کرده‌اند، توضیح داد: اگر دولت با مداخلات دفعی و مصنوعی و دستوری به بازار سرمایه ورود پیدا کند، سرمایه‌گذاران مختلف اعتماد خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: درآمد دولت در بازار بورس از معاملات کسب می‌شود و این درآمد به شاخص مثبت یا منفی ربطی ندارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که دولت باید از مداخلات بی‌جا در بازار بورس خودداری کند، اضافه کرد: در حال حاضر دولت قصد دارد شاخص بورس را به طور دستوری بالا ببرد و سهام خودش را با مقدار بالاتری عرضه کند.

کد خبر: ۴۱٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha