۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
نوع مدیریت فعلی بورس را قبول نداریم
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

نوع مدیریت فعلی بورس را قبول نداریم

موسوی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما با اصل بورس مخالف نیستیم، اما ما با نوع مدیریت‌ها مخالفیم.

به گزارش بازار، کاظم موسوی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بورس گفت: ما با اصالت بورس مخالف نیستیم؛ یعنی بورس چیز بدی نیست، اما در عین حال به مکانیزم و رفتارهای شناور آن هم اعتراض داریم.

وی افزود: سوال ما این است که چرا خیلی ناگهانی باید شاهد افت شاخص‌های بورس باشیم که البته رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص کل بورس در روز شنبه تا حدودی خوشحال کننده بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنده از ابتدای مطرح شدن این پروژه و منبع بسیار مهم بورس برای مردم احتمالات و هشدارهایی می‌دادم که مواظب باشید اینجا اموال مردم دپو می‌شود و نکند روزی شاهد افت شاخص باشیم که قطعاً مردم گرفتار می‌شوند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما با اصل بورس مخالف نیستیم، اما ما با نوع مدیریت‌ها مخالفیم. چون در زمان افت شدید شاخص‌ها فقط کسانی ضرر می‌کنند که با سرمایه‌های خرد وارد این بازار شده‌اند و این وضعیت برای کسانی که با سرمایه‌های کلان وارد می‌شوند خیلی فرقی ندارد.

عده‌ای از مردم ماشین و خانه خودشان را فروختند و پولش را به بازار سرمایه آوردند اما الان کسی پاسخگو نیست درصورتیکه دولت باید پاسخگو باشد.

در ادامه ناصر مهامی، استاد دانشگاه و عضو پیشین هیئت مدیره جامعه حسابداران رسمی کشور ضمن انتقاد از روش دولت در تزریق نقدینگی به بازار سرمایه (استفاده از صندوق توسعه ملی) گفت: معلوم نیست که چرا دولت باید چنین تصمیمی بگیرد و با استفاده از صندوق توسعه ارزی در بورس دخالت کند.

وی با اظهار اینکه برنامه حمایتی دولت از بورس کارشناسانه و پخته نبود افزود: به طور کلی دولت‌ها در ایران متأثر از دوگانگی‌های متناقضی هستند، یعنی دولت ما هم مانند هر دولت دیگری یک سری وظایف حاکمیتی مانند کنترل تورم را دارد، اما آنچه که دولت ما را خیلی متمایز کرده این است که مثل یک هلدینگ بزرگ اقتصادی عمل می‌کند.

عضو پیشین هیئت مدیره جامعه حسابداران رسمی کشور گفت: دولت ما در اغلب صنایع بزرگ و بر مبنای سودمحوری و درآمدزایی حضور دارد و همین مسائل در مقاطع حساس گرفتاری‌هایی را برای مردم کشورمان ایجاد کرده است.

مهامی افزود: معمولاً دولت در مواقع گرفتاری‌های شدید مالی شروع به دخالت در اقتصاد و بازار سهام می‌کند که البته انگیزه‌اش هم بیشتر حل و فصل مشکلات مالی خودش است تا اعمال وظایف حاکمیتی.

استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکلات امروز بازار سرمایه صرفاً ناشی از مبحث ارائه آموزش‌ها نیست، گفت: مشکلات اصلی بازار سرمایه به سال‌های قبل مربوط می‌شود که امروز بازار سهام را به اینجا رسانده است.

وی یادآور شد: مثلاً دادن مازاد تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها باعث آرایش کردن شرکت‌هایی شد که ابداً شایستگی حضور در بورس را نداشتند.

مهامی استانداردهای حسابداری را جزو قوانین اقتصاد ملی برشمرد و گفت: با این استانداردها ثروت و سود و زیان و تعهدات با آن‌ها اندازه گیری می‌شود و استاندارد حسابداری هیچ وقت اجازه نمی‌دهد که مازاد تجدید ارزیابی را به حساب سرمایه ببریم.

کد خبر: ۴۱٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      يك سئوال: تخصص و تجربه ايشان درمقوله اقتصاد چيست؟ چند كتاب در حوزه بورس مطالعه كرده اند؟ چه ميزان شناخت از شاخصه هاي اقتصاد خرد و كلان دارند؟ فرق gdp و gnp را مي دانند؟ ...