۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
روند عرضه و توزیع خودرو باید اصلاح شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

روند عرضه و توزیع خودرو باید اصلاح شود

ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح روند عرضه و توزیع خودرو در کشور تاکید کرد.

به گزارش بازار، «روح الله ایزدخواه» ضمن اشاره به طرح «ساماندهی صنعت و بازار خودرو» در مجلس افزود: طرحی که نمایندگان در مجلس دهم برای ساماندهی صنعت خودرو داده بودند ماده اصلی آن این بود که واردات را به نحوی ایجاد تا به زعم خودشان بازار را کنترل کنند.

وی اظهارداشت: این طرح چون مغایرت های قانونی داشت هم با سیاست های کلی و هم با قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ چند بار بین شورای نگهبان و مجلس رد و بدل شد اما به نتیجه نرسید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در طرح جدید تلاش کردند مکانیزمی ایجاد کنند که ابتدا به ساکن عرضه و توزیع خودرو اصلاح شود.

وی افزود: قیمت های گزاف و کاذب در بازار ناشی از کمبود خودرو نیست چون ظرفیت تولید در کشور بالاست بنابراین مشکل اصلی در این خصوص ایجاد تقاضاهای کاذب و بازار سوداگرانه است.

ایزدخواه بیان داشت: متاسفانه بسیاری از خریدها در بازار خودرو برای سود قیمتی است نه مصرف چون برخی ها بر این باورند که خودرو کالایی که برای انباشت ثروت به درد می خورد.

وی ادامه داد: این تفکر غلط است چون خودرو یک کالای مصرفی است نباید به یک کالای سرمایه ایی و سوداگری در جامعه تبدیل شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودرو سازمی گوید قیمت های بازار به جیب من نمی رود من همان قیمت مصوب را از مشتری دریافت می کنم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه باید مکانیزمی ایجاد کنیم که هم تقاضا و هم قیمت و مازاد بر قیمت تمام شده مدیریت شود.

ایزدخواه بیان داشت: در طرح جدید قاعده اصلی بر مبنای عرضه در بورس کالا گذاشته شده به نحوی که اساسا برای هیچ خودرویی خارج از بورس امکان عرضه از طرف سازنده و وارد کننده وجود نداشته باشد البته با شرایطی برای مثال گفته ایم خودروی که در سال بالای پنج هزار دستگاه تولید شود باید وارد بورس شود نه هر خودرویی.

وی ادامه داد: در حوزه واردات نیز به همین منوال است یعنی اگر مازادبر ۵۰۰ دستگاه خودرو از یک مدل در سال وارد کشور شد باید وارد بورس شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قیمت خودروی داخلی در بورس از قیمت تمام شده پیشی گرفت آنوقت برایش مالیات و عوارض سنگین بسته می شود یعنی مازاد بر قیمت تمام شده به جیب خودروساز نمی رود.

وی افزود: در گام های بعدی باید سایر پارامترهای خودرو مثل کیفیت، ایمنی، استاندارد، اسقاط خودرو، جلوگیری از تولید بیش از حد یک خودرو و نظایر این با ساز و کارهای مشخص به نحو احسن مدیریت شود.

ایزدخواه در ادامه یادآورشد: امیدواریم با کنترل سوداگری در بازار خودرو بتوانیم تعادل را به بازار برگردانیم.

کد خبر: ۴۱٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha