۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
 خرینگ؛ بنیادی قوی با ترازنامه ای خوب و تولید مناسب
بازار بررسی می‌کند؛

خرینگ؛ بنیادی قوی با ترازنامه ای خوب و تولید مناسب

بررسی تحلیل بنیادی نماد خرینگ بر اساس وضعیت تولید شرکت، وضعیت مالی آن و تابلوی بورس نشان داد که این شرکت دارای بنیادی قوی است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت رینگ سازی مشهد تحت نام شرکت صنعتی رضا در سال ۱۳۵۲ با هدف تولید رینگ چرخ پیکان آغاز به کار کرد و در سال ۷۶به عنوان شرکت رینگ سازی مشهد در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. این شرکت در سال ۸۲ به سهامی عام تبدیل شد و در ۱۶ اسفندماه همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

سرمایه این شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۳۰ میلیارد ریال (شامل تعداد۳میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریـال) بـوده کـه طی چند مرحله به شرح ذیل به مبلغ ۴۴۵ میلیارد ریال (شامل تعداد ۴۴۵ میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریـال) در پایان سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۵ افزایش یافته است . این شرکت در زمینه تولید انواع رینگ‌های فولادی خودروهای سواری، سنگین و همچنین تولید رام زیر موتور فعالیت دارد که در حال حاضر به عنوان عمده ترین و بزرگترین تامین کننده نیاز خودروسازان کشور و بازار یدک شناخته شده است.

تولید لوازم جانبی خودرو و رینگ بسته به تولید خودرو توسط خودروسازان دارد. هر چقدر که تولید محصولات داخلی افزایش پیدا کند میزان تولید کارخانجات لوازم جانبی مانند رینگ هم افزایش پیدا می‌کند. در سال ۹۷ با کاهش تولید خودرو در کشور و عرضه قطره چکانی کارخانجات خودروسازی در ایران، وضعیت تولیدات رینگ در کشور کاهش پیدا کرد. میزان نیاز کشور بر اساس آمار غیر رسمی در طول روز بین ۱۲ تا ۱۴ هزار حلقه رینگ است که تا سال گذشته اوایل سال گذشته با ارز دولتی واردات صورت می‌گرفت اما کم کم علاوه بر کاهش واردات، ارز دولتی هم از آن برداشته شد. اکنون تقریبا شرکت‌های داخلی می‌توانند نیاز داخل به این محصول را فراهم کند.

شرکت رینگ سازی مشهد با توجه به ایجاد محصولات جدید در ایران خودرو، سایپا و سایر خودرو سازها شامل خودرو دنا، دنا پلاس، دانگ فنگ، تیبا، برلیانس، هایما، پژو ۲۰۰۸ و... زمینه تولید رینگ این محصولات را در شرکت فراهم نموده است.  فروش شرکت تا پایان سال ۱۳۹۶یک روند رو به رشدی داشته است ولی در پایان سال ۱۳۹۷ فروش نسبت به عملکرد سال قبل کاهش داشته است که عمده دلایل آن کاهش تولید خودرو از جانب خودرو سازها به علت اعمال تحریم‌ها بوده است و چون بخش عمده فروش محصولات به شرکت‌های خودرو ساز می‌باشد این کاهش تیراژ تولید خودرو در کاهش فروش شرکت نقش مهمی داشته است. در پایان سال ۱۳۹۸ فروش شرکت مبلغ ۳.۷۱۸ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است که عمده دلیل آن افزایش نرخ فروش محصولات، افزایش حجم فروش رینگهای تیوبلس سنگین و بازاریدک بوده است.  

 مجموع این عوامل باعث کاهش سود عملیاتی به میزان ۲۱ درصد نسبت به سال قبل شده است. هزینه های مالی نسبت به سال قبل افزایش ۲۸ درصدی را نشان می دهد که عمده دلیل آن افزایش میزان تسهیلات دریافتی و تنزیل اسناد دریافتی از مشتریان نزد بانکها و جرایم به علت تاخیر در پرداخت اقساط بوده است. ماحصل این عملیات، زیان ۱۰.۸۷۲۰ میلیون ریال در پایان سال ۱۳۹۸ بوده است. در حال حاضر شرکت با کمبود نقدینگی مواجه می‌باشد که متاسفانه بحران‌های اقتصادی و رکود حاکم بر صنعت کشور باعث کاهش فروش محصولات و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی مشتریان شده است که این به نوع خود باعث شده که شرکت در پرداخت بدهیها و اقساط وام های اخذ شده با مشکل مواجه شود و نتواند منابع مالی جدیدی اخذ کند.

ترازنامه مالی
سود ناخالص شرکت در  ۱۲ ماه منتهی به سال ۹۸ که حاصل اختلاف درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی است برابر با ۲۱۵.۱۰۴ میلیون ریال بوده که این رقم در سال ۹۷ برابر با ۱۶۹.۶۷۰ میلیون ریال در ترازنامه مالی شرکت قید شده است. زیان خالص شرکت در سال ۹۸ برابر با ۱۰.۸۷۲ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ در دفتر رسمی ۲۵.۷۷۹ ریال ثبت شده است.

جمع دارایی‌های جاری شرکت برای ۱۲ ماه منتهی به سال ۹۸ برابر با ۷۰۷.۰۸۱ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۰درصد رشد را نشان می‌دهد. جمع دارایی‌های جاری شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۱.۱۶۳.۱۲۲میلیون ریال بوده که مجموع دارایی‌های جاری و غیر جاری برای سال ۹۸ برابر با ۱.۸۷۰.۲۰۳ میلیون ریال در گزارش ثبت شده است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۵۰۰.۰۰۰میلیون ریال رشد اضافه شده است.

جمع بدهی‌های غیر جاری شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۲۳۹.۳۲۵ میلیون ریال است که این رقم برای سال ۹۷، ۲۴۸.۵۳۹ میلیون بوده که نشان از تلاش شرکت برای کاهش آن است. مجموع بدهی‌های جاری و غیر جاری شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۱.۶۲۹.۲۵۸ میلیون ریال است که نسبت به سال ۹۷ حدود ۵۰۰.۰۰۰میلیون ریال رشد داشته است.

نسبت بدهی شرکت برای ۹ماهه منتهی به سال ۹۸ برابر با ۸۳درصد است که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۸۰درصد بوده که حکایت از کاهش توانای شرکت در بازپرداخت بدهی خود دارد. نسبت نقدینگی این شرکت برای ۹ ماهه منتهی برای سال ۹۸ و ۹۷ برابر با صفر است. نسبت حاشیه سود ناخالص که نشان‌دهنده درصد سودی است که پـس از پرداخـت قیمـت تمـام شده کالای فروخته شده عاید می‌شود برای این شرکت برای هر دو سال ۹۸ و ۹۷ برابر با ۶درصد است، همچنین نسبت بازده حقوق صاحبان سهام این شرکت برای ۹ ماهه منتهی به سال ۹۷ برابر با ۴درصد و برای سال ۹۸ برابر با صفر درصد است. نسبت بازده دارایی شرکت برای سال ۹۷برابر با ۱درصد و برای سال ۹۸ منهای یک درصد در ترازنامه مالی آن ثبت شده است.

تابلوی بورس
نماد خرینگ با حجم معاملات میانگین ماهانه ۱میلیون واحد، سهام شناور ۵۰درصد، حجم مبنای ۱ میلیون واحد، ارزش بازار ۱هزار میلیارد تومانی، و آخرین قیمت ارزش سهام ۳۰.۲۱۰ ریالی در تابلوی بورس ثبت شده است.

این نماد دارای ضریب همبستگی به شاخص کل ۸۰درصد، ضریب همبستگی به دلار صفر درصد و ضریب نقدشوندگی ۹۵ درصد است همچنین رتبه نماد در سود آوری گروه۲۱ و بازار ۵۱۱ می‌باشد. بالاترین قیمت سهام این شرکت در دو ماه اخیر ۴۵.۹۱۰ ریال در ۱۳مرداد بوده که این رقم در آخرین روز معاملات یعنی ۲۲ شهریور به ۳۰.۲۱۰ ریال رسید.

به طور کلی عملکرد این شرکت برای سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ قابل قبول است و بیشترین سود را این نماد در سال ۹۸ به دست آورده است. بررسی ترازنامه، وضعیت تولید و تابلوی بورس خرینگ نشان می‌دهد که این شرکت دارایی بنیاد قوی است.

کد خبر: ۴۱٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد DE ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      0 0
      تحلیل ضعیف و تاریخ مصرف گذشته ایست خرینگ طرح توسعه دارد بیشترین رشد تولید و فروش را در بین تمام نمادهای بازار در ۵ ماهه امسال داشته با تکمیل طرح توسعه فروش آن طبق برآورد محافظه کارانه خود شرکت به بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان میرسد سور خالص شرکت به بیش از ۱۳۵۰میلیارد تومان میرسد یعنی از پالایشگاه تبریز هم بیشتر یه مقایسه کنید ارزش بازار خرینگ را با شبریز