۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
بانک‌ها به بخش تولید اعتماد ندارند
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بانک‌ها به بخش تولید اعتماد ندارند

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه انتقال سرمایه‌های مردم به بانک‌ها نقدینگی را بالا برده، گفت: ما هنوز نتوانستیم بانک‌ها را متقاعد کنیم که حداقل همین بخش از نقدینگی را به حوزه تولید هدایت کنند.

 به گزارش بازار، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره الزامات هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: ما قوانین زیادی در حوزه تولید داریم و تأکیدات فراوانی هم از سوی مقام معظم رهبری درباره تولید مطرح شده است، اما آنطور که باید اجرایی نشده‌اند.

وی درباره عوامل اجرایی نشدن این قوانین و تأکیدات رهبری در حوزه تولید گفت: بخشی از این مسئله به فرهنگ جامعه برمی‌گردد؛ یعنی مردم وقتی ریسک و مشقات تولید را می‌بینند سراغش نمی‌روند و بخشی هم ناشی از عدم اعتماد و تردید مردم به اقتصاد است و در این میان، مقررات اجرایی قوانین مربوطه هم مشکل‌زا هستند.

فیروزی با بیان اینکه تمام طرح‌ها و لوایح از مرکز پژوهش‌های مجلس عبور می‌کند و متخصصان روی آن نظر می‌دهند، افزود: البته گرچه خلأهایی هم در بحث کارشناسی وجود دارد، اما این خلأها به قدری گسترده نیستند که اهداف و اساس قوانین را تحت الشعاع قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عمده مقررات اجرایی و دستورالعمل‌ها را دچار ایراد دانست و گفت: یکی از دلایل اجرا نشدن قوانین همین مسئله است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از نقدینگی در دست دولت است، گفت: مابقی نقدینگی در دست سرمایه‌داران کلان، متوسط و خرد جامعه است. سرمایه‌های کلان که معمولاً خود به خود به سمت بخش تولید می‌روند و عموم سرمایه‌های خرد هم به بانک‌ها منتقل می‌شوند، اما مشکل در مدیریت سرمایه‌های متوسط جامعه است که هرازگاهی به یک سمتی می‌روند و باید فکری به حالش کرد.

فیروزی مدیریت سرمایه‌های متوسط را تا حدودی دشوار دانست و افزود: ما علاوه بر تعریف سازوکار برای نقدینگی‌های متوسط باید برای نقدینگی‌های خرد هم سازوکارهایی را تعریف کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه انتقال سرمایه‌های خرد مردم به بانک‌ها رقم نقدینگی را به شدت بالا برده است، گفت: ما هنوز نتوانستیم بانک‌ها را متقاعد کنیم که حداقل همین بخش از نقدینگی را به حوزه تولید هدایت کنند و دلیلش هم بی اعتمادی بانک‌ها و سرمایه‌داران به بخش تولید است.

وی منشأ بی اعتمادی اشخاص حقیقی و حقوقی به تولید را در مسائل فرهنگی و ضعف آموزشی دانست و اضافه کرد: ما هنوز کار تجمیعی و شراکتی را یاد نگرفته‌ایم و قادر به اداره این موضوع نیستیم.

فیروزی گفت: با همه شرایط و سختی‌های بخش تولید اما هنوزهم خیلی‌ها مشتاق به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند و فقط کافی است که دستورالعمل‌های اجرایی قوانین را روان تر بنویسیم و بروکراسی اداری را هم حذف کنیم.

کد خبر: ۴۰٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha