۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
رونق زنبورداری در شهرستان بدره/ لزوم حمایت مسئولان از تولید عسل
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق زنبورداری در شهرستان بدره/ لزوم حمایت مسئولان از تولید عسل

ایلام- رونق زنبورداری در شهرستان بدره به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید عسل باعث اشتغال بسیاری از جوانان این منطقه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان بدره در جنوب استان ایلام یکی از مناطق مستعد برای توسعه فعالیت های زنبورداری و تولید عسل است، این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در دامنه های کبیرکوه و وجود گل و گیاه فراوان مستعد تولید عسل است.

وجود بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی مختلف در کبیرکوه باعث شده زنبورداری در این منطقه رواج داشته باشد و وجود گل و گیان فراوان منطقه باعث کیفیت تولید عسل منطقه شده است.

هم اکنون جوانان زیادی در این شهرستان به شغل زنبورداری و تولید عسل روی آورده اند و از طریق امرار معاش می کنند، هرچند برای رونق بیشتر تولید عسل در منطقه حمایت مسئولان نیز نیاز است.

تولید سالانه ۷۲ تن عسل مرغوب در بدره
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان بدره به دلیل وجود کوه های بزرگ، آب و هوای مناسب و گل و گیاهان دارویی فراوان و شهدزا یکی از مستعدترین مناطق استان برای زنبورداری و تولید عسل است.

حشمت الله سیاهی بیان کرد: این شهرستان دارای هشت هزار کلونی زنبورعسل است که سالانه ۷۲ تن عسل در این شهرستان برداشت و باعث امرارمعاش خانوارهای زیادی در سطح شهرستان شده است.

ارزش تولید سالانه عسل در این شهرستان ۹۰ میلیارد ریال است که عسل مرغوب و باکیفیت سطح شهرستان باعث شده محصول تولید شده در سایر مناطق کشور هم به فروش برسد

وی افزود: ارزش تولید سالانه عسل در این شهرستان ۹۰ میلیارد ریال است که عسل مرغوب و باکیفیت سطح شهرستان باعث شده محصول تولید شده در سایر مناطق کشور هم به فروش برسد.

سیاهی عنوان کرد:  هم اکنون بیش از ۲۰۰ خانوار این شهرستان در حوزه زنبورداری فعالیت دارند.

لزوم حمایت مسئولان از زنبورداری
یکی از فعالان حوزه زنبورداری در شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با وجود تولید عسل با کیفیت در سطح شهرستان، زنبورداران انتظار حمایت بیشتری از سوی مسئولان برای این قشر دارند.

  بیمه کردن کلونی های زنبور عسل .بیمه کردن کارگران شاغل دراین صنعت، تهیه نهاده های مورد نیاز از جمله مشکلات زنبورداران سطح شهرستان است

علی قبادی بیان کرد:  بیمه کردن کلونی های زنبور عسل .بیمه کردن کارگران شاغل دراین صنعت، تهیه نهاده های مورد نیاز از جمله مشکلات زنبورداران سطح شهرستان است.

وی  عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از زنبورداران سطح شهرستان برای تامین شکر با مواجه هستند، بسیاری از آنها از بازار آزاد نسبت به خرید شکر در سطح شهرستان اقدام می کنند.

وی افزود:  وجود گونه های گیاهی مستعد برای زنبورداری در سطح مراتع شهرستان مانند آویشن، پونه کوهی و گون باعث افزایش مرغوبیت و کیفیت بالای عسل تولیدی این شهرستان است، انتظار این است مسئولان به فکر راه اندازی صنایع بسته بندی و تبدیلی مناسب برای شناخت بیشتر عسل تولیدی این شهرستان باشند.

لزوم تکمیل زنجیره تولید عسل در استان ایلام
در بسیاری از مناطق استان ایلام مثل شهرستان بدره زنبورداری رونق دارد، در حال حاضر آنچه به نظر می رسد حایز اهمیت است، حمایت مسئولان از سرمایه گذاری در این بخش برای تکمیل زنجیره تولید عسل در استان ایلام است.

در همین راستا مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جهاد کشاورزی در سال های اخیر از طرح های بسته بندی عسل در استان حمایت کرده و در راستا چندین طرح نیز ایجاد شده است.

اصغر باباخانی بیان کرد: جهاد کشاورزی استان از حضور سرمایه گذاران در بخش تولید عسل و تکمیل زنجیره تولید عسل در استان، با ارائه مشوق ها و تسهیلات لازم حمایت می کند.

در حال حاضر سالانه بیش از ۹۰۰ تن عسل مرغوب در استان ایلام تولید می شود، با سرمایه گذاری بر روی تولید عسل و حمایت از طرح های بسته بندی و تبدیلی می توان برای جوانان زیادی در استان شغل ایجاد کرد.

وجود برندسازی و بسته بندی از نیازهای مهم تولید عسل در ایلام است، امیدواریم با حمایت مسئولان این مهم در استان محقق شود.

استان ایلام از نظر مساحت نسبت به برخی از استانهای دیگر کوچک‌تر است اما با ظرفیت‌های فراوان در دل رشته‌ کوه‌های زاگرس است، سرزمینی که در کشاورزی و دامپروری حرف‌های ناگفته زیادی برای گفتن دارد.

آب و هوای متناسب، خاک حاصلخیر، ۶۴۰ هزار جنگل بلوط، یک هزار گونه گیاهی، رودخانه‌های متعدد و… باعث شده این استان از ظرفیت‌های بسیار بالای برای تولید انوع محصولات کشاورزی برخوردار باشد.

کد خبر: ۴۰٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha