۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
تخریب نهادهای جهانی با انتخاب مجدد ترامپ
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

تخریب نهادهای جهانی با انتخاب مجدد ترامپ

«جفری کارلینر» معتقد است که اگر ترامپ پیروز شود به حمله به سازمان های چند جانبه مانند سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی ادامه خواهد داد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: در شرایطی که ترامپ توانسته بود با انقلاب نفت و گاز شیل اقتصاد آمریکا را از یک وارد کننده نفت خام به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت در جهان تبدیل کند، سقوط ناگهانی قیمت نفت در پی شیوع ویروس کرونا ، دستاورد او را به طور کلی از بین برد.

برای اولین بار در طول تاریخ، قیمت فیوچر نفت در ماه می به حدود صفر و حتی کمتر رسید. آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا بیش از یک سوم کل مبتلایان دنیا بوده و  بیش از ۲۶.۴ میلیون نفر در پنج هفته اخیر درخواست استفاده از مزایای بیمه بیکاری داشته‌اند.

در چنین شرایطی اگر دولت موفق به تحریک تقاضا در این کشور نشود، قرعه فاجعه اقتصادی آمریکا به نام ترامپ رقم خواهد خورد. پیامدهای این فاجعه برای این کشور و سایر کشورها، بسیار فراتر از بحران ۲۰۰۸ خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم شده است و میزان بیکاری در این کشور افزایش زیادی داشته است. آثار اقتصادی کرونا بر کدام بخشهای اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است؟
در اواخر فصل بهار تقریباً همه بخشهای اقتصاد ایالات متحده آمریکا از جمله تولید ، ساخت و ساز و بسیاری از صنایع خدماتی افت چشمگیری داشته اند. کارخانه های اتومبیل تعطیل شدند و ساخت و ساز مسکن و دفاتر به طرز چشمگیری سقوط کرد. خطوط هوایی ، رستوران ها و هتل ها به ویژه آسیب دیدند و از قضا مراقبت های پزشکی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. مردم مگر اینکه  خیلی بیمار باشند به پزشک مراجعه کنند در غیر این صورت  از مراجعه به پزشکان اجتناب می کنند و جراحی هایی که ضروری نیست  را به تعویق می اندازند. در طی این بیماری همه گیر میلیون ها نفر شغل خود را از دست دادند. اگرچه اقتصاد شروع به بهبود نموده ، اما هنوز هم بسیار ضعیف تر از ابتدای سال ۲۰۲۰ است.

*اقتصاد به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات مطرح می شد. با وضعیت فعلی تصور می کنید شرایط اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد ساخت؟
کاهش رشد اقتصادی و واکنش ناکارآمد ترامپ به بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا شانس وی را برای پیروزی در انتخابات ۳ نوامبر بسیار کاهش داده است. همه نظرسنجی ها در حال حاضر بایدن را پیش رو نشان می دهند. بعید به نظر می رسد که ترامپ پیروز شود ، اما به دلیل روش پیچیده شمارش آرا ، او هنوز هم شانس دارد. در واقع ترامپ در ایالت های کوچک و روستایی که حمایتش در آنها قوی است ، بیشتر از ایالت های بزرگ شهری که پشتیبانی کمتری دارد، رای بیشتری می گیرد.

*به نظر شما چه مدت زمان می برد تا وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا به حالت پیش از کرونا بازگردد؟
اقتصاد ایالات متحده تا زمانی که واکسن Covid-۱۹ تولید نشود و تعداد زیادی از افراد واکسینه نشوند ، کاملا بهبود نخواهد یافت. اگر همه چیز خیلی خوب پیش رود، احتمالاً یک سال یا حداقل ۶ ماه دیگر طول می کشد تا واکسن تولید شود. بنابراین بهبود وضعیت اقتصادی به تولید واکسن بستگی دارد.

*برخی صحبت از نظم پساکرونایی می کنند. به نظر شما شاخصهای این نظم چیست؟ آیا در این نظم کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تأکید خواهند داشت یا همکاری های تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی؟
پس از پایان همه گیری، احتمالاً در بسیاری از کشورها سیاست حمایت گرایی تقویت می شود، زیرا کشورها  سعی می کنند در تولید داروها، تجهیزات پزشکی و سایر محصولات خودکفا باشند. مهمتر از این نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا است.  اگر ترامپ پیروز شود به حمله به سازمان های چند جانبه مانند سازمان تجارت جهانی و سازمان بهداشت جهانی ادامه خواهد داد. وی به فرسایش روابط ایالات متحده با متحدان خود ، از جمله کشورهای ناتو و همچنین متحدان آمریکا در آسیا ادامه خواهد داد. اگر بایدن پیروز شود، سعی خواهد کرد اتحاد ایالات متحده و به طور کلی نهادهای چندجانبه را بازسازی کند. او به نسخه جدید برجام، توافق نامه آب و هوایی پاریس و به WHO خواهد پیوست و WTO را تقویت خواهد کرد.

کد خبر: ۴۰٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha