۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
جهان به سمت دولتهای منفرد پیش می رود تا همکاری بین المللی
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفتگو با بازار:

جهان به سمت دولتهای منفرد پیش می رود تا همکاری بین المللی

«آنتونی پانکه» معتقد است که وضعیت اقتصادی در طی بحران کرونا مهمترین چالش پیش روی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: در کنار تمامی آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در طول چند ماه اخیر که منجر به از دست رفتن بخش عظیمی از کسب و کارهای مردم سراسر دنیا شده است، در طی ماه گذشته موج دوم کرونا بار دیگر نشان داد که شیوعش برای افراد دارای شرایط زمینه‌ای خطرناک‌تر و نابود کننده ‌تر است. این شرایط در بخش‌های سیاسی و اقتصادی کشوری هم‌چون ایالات‌ متحده‌ آمریکا بیش از هر چیز شامل نابرابری‌های اجتماعی می‌شود که از مدت‌ها قبل از کووید -۱۹ در این کشور وجود داشته و گفته می‌شود که فراگیری جهانی این بیماری تنها چهره ناخوشایند آن را در معرض نمایش گذاشته است.

در وضعیت فعلی که آمریکا در کنار مبارزه با بیماری کووید _۱۹ با موجی از اعتراضات و اعتصابات گسترده برای تغییر روند سیاسی و اقتصادی خود در برخورد با تبعیضات نژادی مواجه است، افزایش میزان نابرابری‌ها در پی متضرر شدن مشاغل و ورشکستگی شاغلان می‌تواند میزان درخواست‌ها برای تغییرات سیاسی و اقتصادی را بیشتر کند به ویژه به دلیل اینکه بعضی از مردم آن معتقدند تنها راه موجود برای تحقق این تغییر شکست اقتصادی محسوب می‌شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «آنتونی پانکه» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو منتشر نموده که متن کامل آن در ادامه می آید.

*با شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی آمریکا وخیم شده است و میزان بیکاری در این کشور افزایش زیادی داشته است. آثار اقتصادی کرونا بر کدام بخشهای اقتصاد آمریکا بیشتر بوده است؟
در طی بحران کرونا وضعیت اقتصادی همه کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا تضعیف شده و بخشهایی که در ایالات متحده آمریکا بیشتر تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته اند بخشهایی هستند که تمایل دارند به ارتباط و اجتماعات حضوری متکی باشند مانند گردشگری، رستوران، خدمات و فیلم و به معنای گسترده تر تئاترها و صنعت سرگرمی.

*اقتصاد به عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات مطرح می شد. با وضعیت فعلی تصور می کنید شرایط اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد ساخت؟
بله، وضعیت اقتصادی او را با چالش مواجه خواهد کرد. بیکاری تنها مسئله اقتصادی مردم آمریکا نیست اما مهمترین مسئله است. علاوه بر این مردم با انواع موانع و ناراحتی ها روبرو هستند به عنوان مثال مردم در بیرون رفتن با محدودیت هایی روبرو هستند. برخی از اختلالات مانند آنچه در اوایل سال در مورد غذا مشاهده کردیم، نیز از نظر برخی افراد بر عهده ترامپ می باشد. تداوم چنین مشکلاتی باعث می شود بسیاری در کشور معتقد باشند که رئیس جمهور در زمینه مقابله با بیماری همه گیر کار درستی انجام نداده است. نظر سنجی درباره عملکرد وی در طی بحران کرونا این مهم را نشان می دهد.

*به نظر شما چه مدت زمان می برد تا وضعیت وخیم اقتصادی آمریکا به حالت پیش از کرونا بازگردد؟
بعید است که ایالات متحده آمریکا در یک تعطیلی کامل  یا حتی قرنطینه ای مانند آنچه در ماه مارس دیدیم وارد شود. علاوه بر این اعتراضات در سراسر کشور توجه رئیس جمهور را به خود جلب کرده است و او اکنون سعی دارد به جای برخورد با ویروس، رای دهندگان را حول مسئله خشونت و قانون و نظم بسیج کند. بنابراین، با تولید واکسن می توان امیدوار بود کشور تقریبا به حالت قبل از کرونا بازگردد.

*برخی صحبت از نظم پساکرونایی می کنند. به نظر شما شاخص های این نظم چیست؟ آیا در این نظم کشورها بر حمایت گرایی اقتصادی تأکید خواهند داشت یا همکاری های تجاری و اقتصادی در قالب چندجانبه گرایی؟
با توجه به آنچه اکنون شاهد هستیم این احتمال وجود دارد که ما در دوران پساکرونا شاهد حمایت گرایی اقتصادی باشیم به خصوص در ایالات متحده آمریکا. در مورد بازگشت تولید از چین به ایالات متحده آمریکا بارها صحبت شده است – مسئله ای که هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان از آن پشتیبانی می کنند. شعار مبارزات انتخاباتی بایدن «بهتر از گذشته ساختن» به این مهم و تلاش برای توسعه اقتصاد ایالات متحده آمریکا اشاره می کند. چین ممکن است به ابتکارات بین المللی خود پیرامون زیرساخت ها و موارد دیگر ادامه دهد اما هنوز سالها طول می کشد تا با قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایالات متحده رقابت کند. به همین دلایل، ما احتمالاً بیشتر دنیایی خواهیم داشت که شبیه مجموعه ای از دولتهای منفرد باشد تا همکاری جهانی.

کد خبر: ۴۰٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha