۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
توزیع واکسن کرونا، بزرگترین ماموریت قرن صنعت حمل و نقل هوایی
برنامه ریزی برای توزیع واکسن شروع شد

توزیع واکسن کرونا، بزرگترین ماموریت قرن صنعت حمل و نقل هوایی

واکسن کرونا را می توان ارزشمند ترین کالای دنیای امروز دانست. کالایی که تمامی مردم دنیا منتظر دریافت آن هستند. علاوه بر تولید این واکسن، توزیع آن نیز چالش بزرگی است و اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی برنامه ریزی برای توزیع این محموله ارزشمند در سطح دنیا را شروع کرده است.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: دنیا در تلاش برای تولید واکسن است و تمامی کشورها منتظر دریافت در اوایل سال ۲۰۲۱ هستند. اما عرضه واکسن به دنیا چالش دیگری است که از امروز در مورد آن صحبت می شود. اتحادیه بین المللی حمل  و نقل هوایی اعلام کرده است  انتقال واکسن کرونا به کشورهای مختلف دنیا بزرگترین چالشی است که صنعت حمل و نقل تا کنون تجربه کرده است. این اتحادیه پیش بینی کرده است برای  انجام این ماموریت به بیش از هشت هزار بویینگ ۷۴۷ اس نیاز داریم. هواپیماهایی که تنها با محموله های واکسن پر شده باشد و بتواند در سریع ترین زمان ممکن واکسن را به دست مردم دنیا برساند.

 بی بی سی در گزارش خود در مورد چالش انتقال واکسن به دنیا بعد از کشف واکسن کرونا نوشت:« با وجود اینکه هنوز واکسنی برای این ویروس کشف نشده است ولی ۷ واکسن در مرحله سوم آزمایشهای بالینی قرار دارند و انتظار می رود  حداقل یکی از این واکسن ها بتواند تاییدیه های لازم را دریافت کند و به عنوان واکسن کرونا به بازار عرضه شود. اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی از هم اکنون جلساتی با روسای خطوط هوایی بزرگ و مهم دنیا، فرودگاه ها و روسای بهداشتی و تولید کنندگان دارو برگزار کرده است و در حال آماده سازی شرایط و برنامه ریزی برای این ماموریت بزرگ است.»

اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی این برنامه توزیع جهانی را با این پیش فرض برنامه ریزی می کند که هر فرد برای مقاوم شدن در برابر ویروس کرونا به یک دوز واکسن نیاز دارد. الکساندر دی جونیاک، رییس اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی به بی بی سی گفت: «ارسال واکسن های کوید-۱۹ به بازارهای مصرف مختلف بزرگترین ماموریت قرن ما خواهد بود  و این ماموریت تنها زمانی به درستی انجام می شود که برنامه ریزی های دقیقی برای انجام آن داشته باشیم. به همین دلیل ما برنامه ریزی را از همین امروز شروع کردیم به این امید که ظرف ماه های آینده با تولید واکسنی در دنیا بتوانیم به این پاندمی و اثرات منفی آن پایان دهیم.»

هواپیماهای این ماموریت باید شرایط خاصی داشته باشند
در شرایطی که کاهش تعداد سفرهای هوایی باعث شده است تا بخش زیادی از ناوگان هوایی دنیا برای جابجایی کالا استفاده شود، از تمامی آنها نمی توان برای جابجایی واکسن استفاده کرد.تنها هواپیماهایی برای ارسال واکسن ها به بازارهای مختلف استفاده می شود که برای جابجایی دارو استفاده می شود و در این هواپیماها دما بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است. البته برخی از واکسن ها نیاز دارند در دمای زیر صفر و در شرایط یخ زدگی  نگهداری شوند  و اگر واکسن کوید-۱۹ چنین شرایطی داشته باشد، شمارهواپیماهای مناسب برای این کار در ناوگان هوایی جهان بسیار کم است و سرعت انتقال واکسن را کاهش می دهد.

گلین هیوز، رییس بخش انتقال بار اتحادیه در این مورد به بی بی سی گفت:«ما این پروسه را به خوبی می شناسیم و در بخش انتقال دارو و واکسن فعالیت کرده ایم ولی باید سطح کار را افزایش دهیم و تعداد هواپیماها را افزایش دهیم زیرا شرایط کنونی با شرایط عادی فرق دارد. ما باید واکسن را در سریع ترین زمان ممکن به بازار مصرف در کشورهای مختلف برسانیم و دنیا را از این بحران رها کنیم.»

وی ادامه داد: «ارسال واکسن به شماری از کشورهای دنیا از قبیل کشورهای جنوب شرق آسیا اهمیت بیشتری دارد زیرا در این کشورها ظرفیت تولید واکسن وجود ندارد و آنها برای رهایی از این ویروس تنها به واردات واکسن وابسته هستند.ما برنامه ریزی برای قرار دادن پرواز به این کشورها را شروع کرده ایم.»

توزیع واکسن به افریقا در شرایط فعلی غیر ممکن است
اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی در گزارش خود در مورد چالشهای عرضه واکسن به قاره افریقا نوشته است. در این گزارش آمده است:«ناوگان هوایی ما ظرفیت لازم برای تامین واکسن برای مردم افریقا را ندارد. این منطقه وسعت زیادی دارد و جمعیت زیادی در آن ساکن هستند . از طرف دیگرپیچیدگی های زیادی برای گذر از مرزهای بین کشورها و انتقال کالا وجود دارد و تمامی این مسایل باعث شده است تا امکان انتقال واکسن به اندازه مورد نیاز این قاره برای ما میسر نباشد. ما پیش بینی می کنیم برای انتقال واکسن بین کشورهای آفریقایی نیاز به کمک ارتش کشورها داشته باشیم و باید ناوگان حمل و نقل زمینی کشورها هم به کمک ما بیاید. این اتحادیه از دولتهای کشورهای آسیایی و افریقایی خواست تا برنامه ریزی های لازم برای توزیع واکسن در داخل کشورها را انجام دهند و شرایطی را فراهم کنند که  واکسن بتواند در فاصله زمانی کوتاهی بعد از عرضه به کشورها، به دست مردم برسد. تامین امنیت، توجه به شرایط نگهداری واکسن ها تا رسیدن به داروخانه ها مسایلی است که باید مور توجه دولتها قرار داشته باشد و برنامه ریزی برای آنها از همین امروز شروع شود.»

در انتهای این گزارش از واکسن کوید-۱۹ به عنوان یکی از ارزشمند ترین کالاها در شرایط فعلی نام برده شده است. به همین دلیل برنامه ریزی و جلوگیری از تخریب، نابودی و دزدی واکسن ها در فرایند توزیع اهمیت زیادی دارد.

برنامه ریزی برای توزیع صحیح واکسن کرونا در شرایطی انجام می شود که  انتظار می رود پیش از پایان سال جاری حداقل یکی از واکسن هایی که درفاز سوم آزمایشهای بالینی قرار دارند، تایید شوند.

کد خبر: ۴۰٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha