۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
توجه جدی به پساب در قم/ تأمین آب آشامیدنی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار قم
در شورای توسعه و برنامه‌ریزی قم مطرح شد؛

توجه جدی به پساب در قم/ تأمین آب آشامیدنی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار قم

قم - سرمست، استاندار قم گفت: باید در زمینه خروجی آب و پساب استان با جدیت پیگیری لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، بهرام سرمست ظهر پنج‌شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: ضمن این که برای تأمین آب از سرشاخ‌های دز روستاهای فاقد آب قم با وزیر نیرو جلسه و مشکل را پیگیری می‌کنیم باید با جدیت نحوه استفاده از خروجی آب و پساب استان را هم بررسی نماییم.

وی افزود: در زمینه آبرسانی فعالیت خوبی در قم صورت گرفته است سال گذشته از نظر آبرسانی کم‌ترین مشکل را داشتیم اما پیش بینی ما برای آینده و رفع نواقص بررسی شود در زمینه بومی سازی و هوشمندسازی تجهیزات آبرسانی هم خوب ورود کردیم.

استاندار قم با اشاره به این که تقسیمات کشوری هیچ مبنایی با نحوه تأمین آب منطقه‌ای استان از حوزه‌های آبریز کشور ندارد، عنوان کرد: بحث تقسیمات کشوری باید در محل و زمان خود اطلاع رسانی شود و آب منطقه‌ای بر اساس حوزه‌های آبریز کشور باید فعالیت کند اکنون باید با جدیت به دنبال حق آبه زیست محیطی و امور آب استان باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید دستگاه‌های اجرایی در زمان مشخصی گزارش عملکرد ارائه تا با بررسی عملکردها مورد ارزیابی قرار گیرند تا بر اساس این عملکرد مشخص شود تا چه اندازه در این برنامه‌ها موفق هستند.

آب آشامیدنی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار قم تأمین شده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شرکت آبفار در زمینه تأمین آب روستاهای استان قم بیان کرد: آب همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان قم تأمین است ولی ۱۴ روستایی که در مسیر تهران - قم قرار دارند آب شرب ندارند.

علی جان صادق‌پور افزود: برای تأمین آب شرب این ۱۴ روستا قرار بود مجتمع آبرسانی به نام قیام مورد بهره‌برداری قرار گیرد این پروژه با همکاری شهرک صنعتی، بسیج سازندگی و پادگان قیام در دست اقدام بود که به دلائلی نیمه تمام مانده است بسیج سازندگی مخزن ۱۰۰۰ مترمکعب را ساخته است این پروژه ۶۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته وی، اکنون ۵ میلیارد تومان مجدداً برای اجرای این پروژه ابلاغ شده و برای آبرسانی باید تلاش شود تا به مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور اضافه شود؛ با تأمین این اعتبار مشکلات مالی پروژه حل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفار استان قم عنوان کرد: برای بی‌آبی و مشکلات آن هم ۲۳ حلقه چاه به طور پدافندی و اضطراری حفر شده است عمده پروژه‌های روستایی بر حسب جمعیت روستاها با احداث ۸ مجتمع آبرسانی در بخش‌های مختلف عادلانه توزیع شده است و اکنون ۵ مجتمع اولویت دار را در برنامه آینده داریم که مهم‌ترین آن مجتمع قیام است.

مدیرعامل شرکت آبفار استان قم با اشاره به اعتبارات سال ۹۸ آب و فاضلاب در بخش روستایی قم گفت: اعتبارات استانی مصوب ۸۲ میلیون و ۶۰۰ ریال بود که ۳۶ میلیون و ۶۰۰ ریال و به عبارتی ۴۴ درصد اختصاص یافته است برای آبرسانی به تک روستاها و مجتمع‌های آبرسانی اولویت دار در سطح ملی هم ۴۸ میلیون و ۲۴۳ میلیون ریال اختصاص یافته است.

گفتنی است؛ در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان محورهای آبرسانی روستاها بر اساس شاخص‌های برخورداری و جایگاه استان در کشور، گزارش عملکرد پروژه‌های ملی و استانی آبرسانی و ظرفیت‌های قانونی و همچنین نامه‌های رسیده به کارگروه تخصصی امور زیربنایی توسعه روستایی و عشایری و هم‌چنین آمایش سرزمین و محیط زیست مورد بحث قرار گرفت.

کد خبر: ۴۰٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha