۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
فضای نهاده های کشاورزی در کشور ملتهب است
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

فضای نهاده های کشاورزی در کشور ملتهب است

عسکری، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه فضای نهاده های کشاورزی در کشور ملتهب و بسیار نگران کننده است.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری افزود: متاسفانه دولت با یک حرکت عجولانه قیمت کودهای فسفاته و پتاسه را چندین برابر بالا برد که این افزایش نه منطقی و نه عقلایی است.

وی اظهارداشت: این اقدام عجولانه دولت شوک بزرگی به بخش کشاورزی و کشاورزان این مرز و بوم وارد کرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد از اینرو باید به معنای واقعی از این بخش حمایت شود.

وی ضمن اشاره به اینکه افزایش شدید کودهای شیمیایی در کشور عواقب خیلی بدی دارد، افزود: این حرکت باعث شده خیلی از گندمکاران رغبت چندانی به کشت و کار گندم نداشته باشد.

عسکری اظهارداشت: جدا از این افت عملکرد تولید در واحد سطح به دلیل عدم استفاده از کود فسفاته و پتاسه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: وقتی گندم به میزان کافی در کشور تولید نشود دولت چاره ای جزء واردات گندم با چند برابر قیمت از خارج نخواهد داشت.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر قرار براینکه چند برابر قیمت گندم از خارج خریداری و وارد مملکت شود بهتر اینکه از کشاورزان حمایت های یارانه ای انجام دهیم تا این محصول راهبردی را در داخل تولید کنند چون ظرفیت ومنابع لازم به خوبی در کشور وجود دارد.

وی افزود: حمایت از تولید داخل اشتغال افزایی، پویایی اقتصادی، جهش تولید، خودکفایی و خوداتکایی محصولات اساسی و بسیاری موارد را در کشور به همراه دارد.

عکسری بیان داشت: خوب نبودن حال و روز نهاده های کشاورزی منجمله کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه برگرفته از یک فضای بی مدیریتی در کشور است.

وی ادامه داد: متاسفانه خود وزارت جهاد کشاورزی، مجموعه دولت و دستگاه های مرتبط دیگر کمی نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند به یقین در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید موضوع نهاده های کشاورزی را هرچه سریعتر تعیین و تکلیف کنند.

عسکری بیان داشت: فضای نهاده های کشاورزی در کشور یک فضای ملتهب و نگران کننده ای است اگر دولت این موضوع را تعیین و تکلیف نکند به یقین مجلس ورود خواهد کرد.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در تلاش است این اتفاق بیفتد به عبارتی قرارداد هایی بسته شده مبنی بر اینکه هم کودهای فسفاته و پتاسه وارد و هم در داخل تولید شود منتها اشکالی که در این زمینه وجود داشته اینکه متولیان امر در بحث ذخیره های استراتژیک دقت لازم را نداشته اند و باید پاسخگو باشند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم یادآورشد: وزارت جهاد کشاورزی باید تمهیدات مناسبی اتخاذ کند تا کشاورزان از باب تامین کود شیمیایی برای سال زراعی جدید دغدغه ای نداشته باشند.

کد خبر: ۴۰٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha